وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 28 April 2024
» اجتماعی » «علفزار» نمایش نبرد یک ملت برای زندگی؛ مستندی از کوچ ایل بختیاری در ۱۰۰ سال پیش

تاریخ انتشار : 1402/11/20 - 1:35

«علفزار» نمایش نبرد یک ملت برای زندگی؛ مستندی از کوچ ایل بختیاری در ۱۰۰ سال پیش

صدای استرالیا - فیلم صامت و مستند «چمن» که کوچ 48 روزه یکی از ایل‌های بختیاری را در سال ۱۳۰۴ شمسی (1925 میلادی) دنبال می‌کند قرار است برای یک شب در سالن تئاتر نمادین آستور ملبورن به نمایش درآید.


صدای استرالیا – فیلم صامت و مستند «علفزار» که کوچ ۴۸ روزه یکی از ایل‌های بختیاری را در سال ۱۳۰۴ شمسی (۱۹۲۵ میلادی) دنبال می‌کند قرار است برای یک شب در سالن تئاتر نمادین آستور ملبورن به نمایش درآید.

نمایش این مستند صامت البته اینبار چندان هم بی صدا نیست و قرار است با گروه موسیقی «زوج» متشکل از گلاره پور، به عنوان خواننده و برایان اودوایر، نوازنده پرکاشن همراهی شود.

اکران این نمایش در شب اختتامیه جشنواره فیلم‌های مستند کسل‌مین ایالت ویکتوریا که سال گذشته برگزار شد با استقبال بسیار خوبی همراه بوده است و به همین رو برگزار کنندگان این جشنواره تصمیم گرفته‌اند تا آن را به مدت یک شب اینبار در شهر ملبورن به نمایش بگذارند.

در سال ۱۹۲۴ دو فیلمساز به نام‌های «مریان سی. کوپر» و «ارنست بی.شودساک» همراه با یک روزنامه‌نگار به نام «مارگریت هریسون» که زمانی جاسوس هم بوده همکاری کردند و برای فیلمبرداری یک ماجراجویی به راه افتادند. آنها در کوچ عشایر بختیاری  ایران هیجان، خطر و درام بی نظیری را یافتند.

این فیلم یکی از اولین فیلم‌های مستند در زمینه مردم شناسی در حوزه خود به حساب می‌آید و نشان می‌دهد چگونه بختیاری‌ها، ما را به تاریخ و روش سه هزار ساله کوچ و زندگی خود می‌برند، آن هم در زمانی که نه جاده و نه ماشینی در آن نواحی وجود داشته است: «به عبور آنها از رودخانه کارون توجه کنید که چطور با باد کردن پوست گوسفند و بز و ساختن کلک، زنان و کودکان و دام‌های خود را به آنطرف رودخانه می‌رسانند که آنهم پس از گذشت شش روز میسر می‌شود. به عبور آنها از کوه‌ها و صخره‌های صعب‌العبور کوه‌های زاگرس نگاهی بیندازید. به صخره نوردی همزمان دخترک بختیاری و افتادن بز از صخره در دقیقه ۵:۵۴ مستند نگاه کنید و ببینید که کاری غیر ممکن نیست که این ایل از عهده آن برنیاید و عبور دشوار آنها از روی برف و یخ و صخره‌های زردکوه بختیاری و رسیدن به دشت لاله‌های واژگون در منطقه کوهرنگ را نظاره‌گر باشید.»

تاریخ نمایش و جلسه پرسش و پاسخ: جمعه، اول مارس ۲۰۲۴

ساعت اجرا: ۷:۳۰ عصر

مکان: سالن تئاتر آستور(۱ Chapel St, St Kilda Victoria 3182)

کارگردان و تهیه کنندگان:

Merian C. Cooper, Ernest B. Schoedsack and Marguerite Harrison

محصول: ۱۹۲۵ آمریکا

زمان فیلم: ۷۰ دقیقه

جهت کسب اطلاعات بیشتر و تهیه بلیت به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://cdocff.com.au/grass-astor/

«علفزار» نمایش نبرد یک ملت برای زندگی؛ مستندی از کوچ ایل بختیاری در ۱۰۰ سال پیش


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , جشن ها و رویدادها , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه