وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024
» اخبار » سناتور کلر چندلر: استرالیا باید برای حمایت از زنان ایرانی موضع بگیرد

تاریخ انتشار : 1401/08/12 - 6:34

سناتور کلر چندلر: استرالیا باید برای حمایت از زنان ایرانی موضع بگیرد

صدای استرالیا – سناتور کلر چندلر بار دیگر از دولت استرالیا خواست تا در قبال خشونت علیه زنان و دختران ایرانی موضع بگیرد.


صدای استرالیا – سناتور کلر چندلر بار دیگر از دولت استرالیا خواست تا در قبال خشونت علیه زنان و دختران ایرانی موضع بگیرد.

این سناتور حزب لیبرال در مقاله‌ای که در روزنامه مرکوری منتشر کرده، نوشت:

بسیاری از استرالیایی‌ها در شش هفته گذشته نام مهسا امینی را یاد گرفته‌اند. مهسا تنها ۲۲ سال داشت که در اوایل سپتامبر در پی دستگیری خشونت آمیز پلیس اخلاق ایران درگذشت.

جرم او نپوشاندن موهایش به گونه‌ای بود که مردان حاکم بر ایران از همه زنان می‌خواهند. به همین دلیل جان خود را از دست داد.

علیرغم تلاش‌های رژیم ایران برای سانسور اینترنت و محدود کردن دسترسی به رسانه‌های اجتماعی، بسیاری از شما شاهد شجاعت باورنکردنی زنانی هستید که در واکنش به قتل مهسا امینی و چندین دهه ظلم به آنها به خاطر جنسیتشان، به خیابان‌های ایران آمده‌اند.

با این حال، آنچه احتمالاً به شما گفته نشده است، این است که رژیم ایران در کمیسیون سازمان ملل متحد در مورد وضعیت زنان عضویت دارد. این وضعیت با گروهی منتخب از کشورهای دیگر، از جمله استرالیا، مشترک است.

عضویت ایران در این کمیسیون شوخی است اما اصلا خنده دار نیست. این موقعیت به حاکمان ایران این امکان را می‌دهد که با ظاهر شدن به عنوان یک متخصص حقوق زنان، ظلم خود را بر زنان مشروعیت بخشند. به همین دلیل است که در هفته پس از مرگ مهسا امینی، از استرالیا خواستم تا نقش اصلی را در حذف ایران از کمیسیون وضعیت زنان ایفا کند.

از زمانی که بیش از شش هفته پیش برای اولین بار از طرف اپوزیسیون فدرال این فراخوان را مطرح کردم، از طرف دولت‌ها و پارلمان‌های سراسر جهان حمایت شد. تنها در هفته گذشته، نخست وزیر نیوزیلند، وزیر امور خارجه کانادا، وزارت امور خارجه ایالات متحده و مجلس سنای هلند همگی به این فشار پیوستند.

جولیا گیلارد، نخست‌وزیر سابق، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا، ملاله یوسفازی برنده جایزه صلح نوبل و میشل اوباما و لورا بوش، بانوی اول سابق ایالات متحده، از جمله هزاران تن از رهبران زن بودند که این هفته نامه سرگشاده‌ای را امضا کردند و خواستار برکناری ایران از کمیسیون مربوطه شدند.

در مقابل، دولت استرالیا هیچ نگفته و انجام نداده است. استرالیا باید تا کنون یک بیانیه روشن صادر می‌کرد که موضع ایران در کمیسیون غیرقابل دفاع است. تا زمانی که ایران در کمیسیون سازمان ملل متحد در مورد وضعیت زنان باقی بماند، این کمیسیون نمی‌تواند اعتباری داشته باشد.

با وجود اینکه شرکای بین‌المللی ما از جمله ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، آلمان و فرانسه همگی برای تحریم ایران به دلیل رفتار مذموم با شهروندانش تلاش می‌کنند، دولت استرالیا هیچ نوع تحریم یا واکنش دیپلماتیک دیگری را به قتل زنان و دختران توسط ایران اعمال نکرده است.

این انفعال، من و همکار تاسمانیایی من، سناتور ژاکی لامبی را بر آن داشت تا تحقیقات سنا را در مورد واکنش استرالیا به نقض حقوق بشر توسط مقامات ایرانی آغاز کنیم.

خوشبختانه، طرح ما در هفته گذشته به اتفاق آرا توسط سنا مورد حمایت قرار گرفت و تحقیق کمیته مراجع امور خارجی، دفاع و تجارت سنا، که ریاست آن را بر عهده دارم، اکنون باز است و طرح‌های عمومی را می‌پذیرد.

نکته مهم این است که این تحقیق باعث می‌شود که صدای ایرانیان استرالیایی به گوش مجلس و دولت برسد. در طول ماه گذشته که با ایرانیان استرالیایی – به ویژه آنهایی که خانواده و دوستانشان در ایران هستند – صحبت کرده‌ام، ناامیدی فزاینده‌ای در مورد امتناع دولت استرالیا از انجام اقدامات ملموس برای پاسخگویی ایران شنیده‌ام، همانطور که سایر کشورها در حال حاضر این کار را انجام داده‌اند.

نیازی نیست که دولت در اعلام برخی اقدامات ملموس بیش از این تاخیر کند. پیوستن به تلاش‌های بین‌المللی برای حذف ایران از کمیسیون وضعیت زنان، به بیان ملایم، بی معنی است. امیدوارم اعلامیه‌ای از سوی دولت آلبانیزی بشنوم که این کار را بدون تاخیر بیشتر انجام خواهد داد.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه