وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 5 May 2024
» اجتماعی » سفر بی بازگشت؛ تلاش هستی برای افزایش آگاهی درباره خطرات ماهیگیری صخره‌ای

تاریخ انتشار : 1402/04/08 - 13:00

سفر بی بازگشت؛ تلاش هستی برای افزایش آگاهی درباره خطرات ماهیگیری صخره‌ای

صدای استرالیا- آخرین روز تعطیلات تابستانی مدارس در ژانویه 2022 بود که هستی معصومی به همراه همسرش پیام و پسر ده‌ساله‌شان ماهان، برای ماهیگیری صخره‌ای به یک مکان محبوب ساحلی رفتند؛ سفری بدون بازگشت برای همسر و فرزند که زندگی هستی را برای همیشه تغییر داد.


صدای استرالیا- آخرین روز تعطیلات تابستانی مدارس در ژانویه ۲۰۲۲ بود که هستی معصومی به همراه همسرش پیام و پسر ده‌ساله‌شان ماهان، برای ماهیگیری صخره‌ای به یک مکان محبوب ساحلی رفتند؛ سفری بدون بازگشت برای همسر و فرزند که زندگی هستی را برای همیشه تغییر داد.

تنها چند دقیقه پس از حضور این خانواده در «لیتل بی» ماهان و پیام به درون آب افتادند و غرق شدند.

بیش از یک سال پس از این واقعه تلخ، هستی در گفت‌وگو با شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت: من واقعا فکر می‌کردم که ماهیگیری ورزش بی خطری است.

هستی و همسرش در سال ۲۰۱۰ از ایران مهاجرت کردند و در حومه شمال غربی سیدنی ساکن شدند. یک سال بعد هم پسرشان به دنیا آمد.

این خانواده قبلا افرادی را دیده بودند که در صخره‌های لیتل بی به ماهیگیری می‌پرداختند. آنها هم بعد از دیدن چند فیلم آموزشی در اینترنت و خرید وسایل ماهیگیری، اقدام به این کار کردند؛ اما نمی‌دانستند که این یکی از خطرناک‌ترین ورزش‌های استرالیاست.

از سال ۲۰۱۲ تا کنون بیش از ۱۴۰ نفر حین ماهیگیری صخره‌ای یا «راک فیشینگ» جان خود را از دست داده‌اند.

هستی معصومی با بیان اینکه آن روز، روزی گرم و آفتابی و اقیانوس بسیار آرام بود، گفت: به یاد دارم که آنها خیلی نزدیک به لبه صخره ایستاده بودند. یک دقیقه بعد که به پشت سرم نگاه کردم، دیدم هیچ کس آنجا نیست. با عجله به لبه صخره رفتم و همسر و پسرم را دیدم که وسط اقیانوس هستند.

وی افزود: هیچ صدایی نشنیدم، نه فریادی، نه جیغ و دادی. غرق شدن خیلی بی صدا اتفاق می‌افتد.

با وجود تلاش‌ هستی برای دریافت کمک، کسی در آن حوالی تجهیزات یا شناور نجات نداشت.

لیتل بی یک ساحل محبوب در حومه شهر است؛ اما خدمات نجات غریق ندارد. زمانی هم که مسوولین به محل رسیدند، دیگر دیر شده بود.

تحقیقات دانشگاه ملبورن نشان می‌دهد که تلفات ماهیگیری صخره‌ای عمدتا زمانی اتفاق می‌افتد که امواج آرام به نظر می‌رسد و ماهیگیران آماتور غافل هستند که ممکن است بین امواج خطرناک، فاصله‌های زمانی طولانی مدتی وجود داشته باشد.

صید صخره‌ای در استراتژی ایمنی آب استرالیا در سال ۲۰۳۰ به عنوان یک اولویت برای کاهش تلفات ناشی از غرق‌شدگی تعیین شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که دو سوم مرگ و میر ناشی از این ورزش مربوط به افرادی است که خارج از استرالیا متولد شده‌اند.

هم اکنون در ده مکان ماهیگیری صخره‌ای در ویکتوریا، طرح آزمایش استفاده اجباری از جلیقه نجات به اجرا درآمده است. هم اکنون استفاده از جلیقه نجات در «سمن هولز» استرالیای غربی، که یکی از پر تلفات‌ترین مقاصد ماهیگیری صخره‌ای است، اجباری شده است.

نیوساوت‌ولز نیز در سال ۲۰۱۶ قانون جلیقه نجات برای ماهیگیری صخره‌ای را معرفی کرد. این قانون به دولت‌های محلی اجازه می‌دهد که برخی مناطق ساحلی به عنوان منطقه پر خطر اعلام شود. شورای راندویک جزو اولین نهادهایی بود که برای لیتل بی چنین درخواستی را ارایه کرد و هم اکنون در حال بررسی امکان ارایه خدمات نجات غریق در این منطقه با بودجه خود شوراست.

مناطق دیگری نیز در این زمینه اقدام کرده‌اند. اما هستی معصومی می‌گوید که باید اقدامات بیشتری برای هشدار به ماهیگیران بی‌تجربه انجام شود. از جمله اینکه از علایم هشدار دهنده در محل فروش تجهیزات ماهیگیری استفاده شود.

منبع: ای‌بی‌سی نیوز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه