وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 2 May 2024
» اجتماعی » اثر سوئیفت؛ کنسرتی که می‌تواند اقتصاد و تورم استرالیا را جا‌به‌جا کند

تاریخ انتشار : 1402/04/09 - 3:02

اثر سوئیفت؛ کنسرتی که می‌تواند اقتصاد و تورم استرالیا را جا‌به‌جا کند

صدای استرالیا- فکر و ذکر رییس بانک مرکزی استرالیا در ماه‌های اخیر، برطرف کردن عوامل تورم لجام‌گسیخته استرالیا بوده و […]


صدای استرالیا- فکر و ذکر رییس بانک مرکزی استرالیا در ماه‌های اخیر، برطرف کردن عوامل تورم لجام‌گسیخته استرالیا بوده و حالا باید با یک مشکل دیگر هم دست و پنجه نرم کند: تیلور سوئیفت.

تجربه رویدادهای بین‌‌المللی اخیر حاکی از این است که کنسرت‌های اعلام شده این ستاره بزرگ در ملبورن و سیدنی، ممکن است موانع تازه‌ای برای فیلیپ لو، رئیس بانک مرکزی استرالیا در مبارزه با تورم ایجاد کند.

در اوایل ماه جاری، تور رنسانس بیانسه مسوول تورم بیش از انتظار در سوئد لقب گرفت؛ زیرا طرفداران این خواننده آمریکایی، در تلاش برای تامین محل اقامت، باعث افزایش قیمت‌ها در سراسر کشور شدند.

به نظر می‌رسد که «اثر بیانسه» به بریتانیا هم سرایت کرده و بسیاری عقیده دارند که عدم کاهش تورم در ماه می، تا حدی به دلیل قیمت بلیت ورودی به کنسرت او در کاردیف بوده است.

یک اقتصاددان ارشد Danske Bank برآورد کرده که حدود .۰۲ درصد از افزایش تورم در بریتانیا را می‌توان به کنسرت‌های بیانسه نسبت داد.

البته هنوز بر سر احتمال وقوع پدیده مشابهی در استرالیا در پی برگزاری کنسرت تیلور سوئیفت یا «تورم سوئیفتی» اجماع نظر وجود ندارد.

دایانا موسینا، معاون اقتصاددان ارشد AMP Capital می‌گوید: ممکن است اثر مشابهی مشاهده نشود، زیرا پیش‌بینی می‌شود تا اوایل سال ۲۰۲۴ زمینه‌های اقتصادی در استرالیا به دلیل تأثیرات افزایش نرخ بهره تضعیف خواهد شد.

وی افزود: به این ترتیب احتملا تقاضا برای اقامت، رستوران و غذای بیرون بر کاهش خواهد یافت.

گفتنی است که کنسرت بیانسه در سوئد عمدتا موجب افزایش قیمت در این سه حوزه شده بود.

به طور معمول، زمانی که تورم به طور مداوم بالا می‌رود، مصرف کنندگان از میزان هزینه خود می‌کاهند. اما احتمالا این مساله برای طرفداران سوئیفت متفاوت خواهد بود؛ زیرا مشاهدات اقتصاددانان حاکی از این است که با وجود افزایش قیمت‌ها، مصرف‌کنندگان همچنان از سرگرمی‌های گران قیمت استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر، تور سوئیفت در استرالیا یا می‌تواند ضدقهرمانی در داستان تورم باشد یا اینکه اثری فوق‌العاده بر رشد اقتصاد بگذارد؛ زیرا صنایع میهمان‌پذیری و گردشگری، بسیار به ولخرجی مردم وابسته‌اند.

برای مثال گزارش‌ها نشان می‌دهد که در پی برگزاری کنسرت تیلور سوئیفت در شهرهای ایالات متحده، تقاضا برای هتل چهار برابر می‌شود؛ پدیده‌‌ای که اقتصاددانان، آن را «بالابر سوئیفت» می‌نامند. کنسرت او در شیکاگو رکوردی را در زمینه رزرو هتل ثبت کرد و افزایش ۴۳ هزار نفری استفاده از اتوبوس و قطارهای شهری را شکل داد. سینسیناتی نیز پیش‌بینی می‌کند که برگزاری کنسرت وی، ضمن تزریق ۴۸ میلیون دلار به اقتصاد شهری، ایجاد یا تقویت یک هزار شغل را در پی خواهد داشت.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که برگزاری تور این هنرمند شناخته شده در آمریکا، درآمدی ۵ میلیارد دلاری ایجاد خواهد کرد. برای مقایسه کافی است بدانید که برگزاری مسابقات اوپن استرالیا در سال گذشته نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار درآمد داشت.

منبع: سیدنی مورنینگ هرالد


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , اقتصادی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه