وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024
» اخبار » رواج پدیده بیش اشتغالی در استرالیا

تاریخ انتشار : 1402/04/09 - 10:16

رواج پدیده بیش اشتغالی در استرالیا

صدای استرالیا- نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که نیمی از «دانش‌ورزان» در استرالیا بیش از یک شغل دارند.


صدای استرالیا- نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که نیمی از «دانش‌ورزان» در استرالیا بیش از یک شغل دارند.

گزارش دورکاری سال ۲۰۲۲ شرکت نرم‌افزارهای منابع انسانی Employment Hero حاکی از این است که بیش از نیمی از دانش‌ورزان یا کارکنان دانشی در ۴ کشور استرالیا (۵۱ درصد)، نیوزیلند (۵۱ درصد)، سنگاپور (۵۶ درصد) و مالزی (۶۶ درصد) دارای جریان درآمد ثانویه هستند.

دانش‌ورز (Knowledge worker) به نیروی‌کاری گفته می‌شود که سرمایه اصلی وی، دانش و اطلاعات اوست و به کمک دانسته‌هایش امرار معاش می‌کند.

«کار جانبی» در استرالیا مفهوم پذیرفته شده‌ای است؛ اما بر اساس گزارش مذکور، درصد کوچکی از این افراد در واقع بدون اطلاع کارفرماها، در دو شغل تمام وقت به طور هم‌زمان مشغول به کارند؛ پدیده‌ای که به آن «بیش اشتغالی» می‌گویند.

به گفته یکی از سخنگویان Employment Hero، بیش اشتغالی که از آن با نام Moonlighting نیز یاد می‌شود، به افرادی اطلاق می‌شود که بدون اطلاعا کارفرماهای‌شان، در دو یا چند شغل به طور تمام وقت کار می‌کنند.

وی گفت: چنین پدیده‌ای در مشاغل کاملا دورکار، مانند توسعه نرم‌افزار یا برنامه‌نویسی کامپیوتری بسیار رایج‌تر است.

این کارمندان می‌توانند در دفاتر خانگی‌شان، هر طور که می‌خواهند کار کنند، از جلسات آنلاین خارج شوند، تماس آنلاین را رد کنند یا مصاحبه‌های متعدد با شرکت‌های مختلف را برنامه‌ریزی کنند.

می‌توان از پست‌های گروه overemployed در شبکه اجتماعی «ردیت» که اکنون نزدیک به ۱۸۴ هزار عضو دارد و همچنین وب‌سایت Overemployed.com که به کارکنان علاقه‌مند امکان جست‌وجو و توصیه‌های شغلی ارایه می‌کند، با موج بزرگ استعفا در سال گذشته این امکان بیش از پیش برای کارکنان فراهم شده است.

دانش‌ورزان بیش اشتغال، معمولا از ترفندهایی استفاده می‌کنند که رازشان برملا نشود؛ برای نمونه می‌توان به مواردی همچون برنامه‌ریزی هوشمندانه جلسات و استفاده از دو لپ‌تاپ مجزا برای اطمینان از اینکه هرگز به‌طور تصادفی اطلاعات اشتباه را برای کارفرما ایمیل نمی‌کنند، اشاره کرد.

البته، همزمان در دو شغل ریسک بالایی هم دارد. برای موسسه اعتبارسنجی Equifax اخیراً به دلیل استفاده از نرم‌افزار خود برای شناسایی و اخراج ۲۴ کارمند دارای مشاغل دوم مخفی خبرساز شد.

منبع: شبکه خبری نیوز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه