وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 26 April 2024
» اجتماعی » رتبه‌بندی ستاره سلامت در استرالیا

تاریخ انتشار : 1396/12/14 - 16:18

رتبه‌بندی ستاره سلامت در استرالیا

صدای استرالیا - اگر در استرالیا زندگی می‌کنید یا درسفر به استرالیا مواد غذایی بسته بندی شده ساخت این کشور را مصرف کرده باشید حتما لوگوهایی حاوی پنج ستاره با یک عدد را بر روی آنها مشاهده کرده‌اید و از خودتان پرسیده‌اید این ستاره‌ها و عدد وسط آنها نشانه چیست.

رتبه‌بندی ستاره سلامت در استرالیا

صدای استرالیا – اگر در استرالیا زندگی می‌کنید یا در سفر به استرالیا مواد غذایی بسته بندی شده ساخت این کشور را مصرف کرده باشید حتما رتبه بندی ستاره سلامت شامل لوگوهایی حاوی پنج ستاره با یک عدد را بر روی آنها مشاهده کرده‌اید و از خودتان پرسیده‌اید این ستاره‌ها و عدد وسط آنها نشانه چیست. مثلا نوشیدنی شیرین گازدار با یک ستاره و آب گازدار با تعداد ستاره بیشتر. با کمی دقت و مقایسه متوجه می‌شویم هرچقدر ماده غذایی سالم‌تر و حاوی شیرینی و مواد افزودنی کمتر باشد عدد وسط ستاره‌ها بیشتر بوده و ستاره‌های بیشتری با رنگ آبی محاصره شده‌اند. در اینجا به معرفی بیشتر ستاره رتبه‌بندی سلامت استرالیا می‌پردازیم:

ستاره رتبه سلامت چیست؟

رتبه‌بندی ستاره سلامت یک سیستم برچسب زدن به محصولات است که مشخصات تغذیه ای کلی مواد غذایی بسته بندی شده را تعیین و از یک تا پنج ستاره به محصول امتیاز می دهد. این روش سریع، آسان و استاندارد امکان مقایسه غذاهای بسته بندی شده مشابه را فراهم می‌کند. ستاره‌های بیشتر، انتخاب سالم تر است.

چرا به یک رتبه بندی ستاره‌ای بهداشتی نیاز داریم؟

به عنوان یک ملت رو به رشد، امروز استرالیا یکی از بالاترین نرخ‌های چاقی در جهان را داراست به طوریکه ۶۳ درصد بزرگسالان و ۲۵ درصد کودکان در این کشور مبتلا به اضافه وزن یا چاقی هستند.(مرجع: OECD ژوئن ۲۰۱۴ و بررسی سلامت استرالیا ۱۱/۱۲).

اکثر محصولات دارای یک جدول اطلاعات تغذیه هستند که اطلاعات مهمی در مورد محتویات مواد غذایی ارائه می‌دهند. اما از آنجاییکه خریداران وقت کافی برای بررسی آن ندارند، رتبه بندی بهداشت و درمان، یک راه آسان برای مقایسه غذاهای بسته بندی مشابه و کمک به انتخاب‌های سالم‌تر می‌باشد. به عبارت دیگر این روش به مصرف کنندگان در انتخاب مواد غذایی که در آنها مواد مغذی مفید بیشتر و مواد خطرناک کمتری که با چاقی و بیماری‌های مزمن مرتبط با رژیم غذایی مرتبط هستند (چربی اشباع شده، سدیم یا نمک، قندها و انرژی) کمک می‌کند که به یک رژیم متعادل و منجر به سلامت بهتر شود.

رتبه‌بندی ستاره سلامت در استرالیا

چه کسی سیستم بهداشت ستاره را توسعه داد؟

سیستم رتبه‌بندی ستاره‌های سلامت توسط دولت استرالیا، ایالت‌ها و دولت‌های محلی با همکاری صنایع، سازمان بهداشت عمومی و گروه‌های مصرف کننده توسعه یافته است.

اعتبارات توسعه سیستم رتبه بندی ستاره‌های سلامت به طور مشترک توسط دولت استرالیا، ایالت‌ها و دولت‌های محلی تامین می‌شود. این نظام از ژوئن ۲۰۱۴ توسط صنایع غذایی در طول پنج سال به طور داوطلبانه اجرا شده که با بررسی پیشرفت آن  پس از دو سال و بررسی رسمی آن در طی پنج سال ادامه پیدا خواهد کرد.

چه کسی ستاره رتبه بندی بهداشت را محاسبه می‌کند؟

تعداد ستاره‌ها با استفاده از یک دستگاه محاسبه گر طراحی شده برای ارزیابی مواد مغذی سودمند و پر خطر در محصولات غذایی (ماشین رتبه بندی سلامت ستاره) تعیین می‌شود. الگوریتمی که محاسبات را هدایت می‌کند، با درنظر گرفتن استانداردهای غذایی استرالیا و نیوزلند و مشاوره با سایر متخصصان فنی و تغذیه ایجاد شد.

رتبه‌بندی ستاره سلامت در استرالیا

تولید کنندگان و خرده فروشان مواد غذایی مسئول استفاده صحیح و دقیق از سیستم رتبه بندی سلامت هستند. این شامل محاسبه صحیح رتبه ستاره سلامت، نمایش دقیق اطلاعات مواد مغذی، اطمینان از هماهنگی اطلاعات بین رتبه بندی ستارگان سلامت و جدول اطلاعات تغذیه و تطابق آنها با تمام قوانین و مقررات مربوطه می باشد.

ترجمه و تنظیم: محمدرضا داوری (اگرواکولوژیست)


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , دانستنی های استرالیا , زندگی در استرالیا , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه