وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024
» اجتماعی » دردسر جدید برای مهاجران ایرانی در جزیره نائورو

تاریخ انتشار : 1397/01/14 - 11:04

دردسر جدید برای مهاجران ایرانی در جزیره نائورو

صدای استرالیا - پس از آنکه جزیره نائورو اعلام کرد با دادگاه عالی استرالیا، به‌عنوان نهاد قانونی فرجام‌خواهی، قطع رابطه می‌کند، مدافعان حقوق پناهجویان در مورد وضعیت مهاجران در این جزیره ابراز نگرانی کرده‌اند.

دردسر جدید برای مهاجران ایرانی در نائورو

صدای استرالیا – پس از آنکه جزیره نائورو اعلام کرد با دادگاه عالی استرالیا، به‌عنوان نهاد قانونی فرجام‌خواهی، قطع رابطه می‌کند، مدافعان حقوق پناهجویان در مورد وضعیت مهاجران در این جزیره ابراز نگرانی کرده‌اند.

بزرگ‌ترین گروه از مهاجرانی که استرالیا به نائورو فرستاده را ایرانیان تشکیل می‌دهند. تاکنون چندین شهروند ایرانی در نائورو کشته یا مورد تعرض قرار گرفته اند و هیچ کس زیر بار مسئولیت وضعیت این افراد نمی‌شود.

طی دهه‌های گذشته، دادگاه عالی استرالیا، واپسین نهاد قضائی، برای فرجام‌خواهی در مورد احکام مربوط به جزیره نائورو بود. مدافعان حقوق بشر در مورد وضعیت حقوق مدنی در این جزیره بارها ابراز نگرانی کرده‌اند.

اکنون نگرانی‌هایی دیگر نیز مطرح شده مبنی بر اینکه مشخص نیست وضعیت کسانی که خواستار رسیدگی دوباره به پرونده‌های خود هستند، چه خواهد شد؛ این وضعیت شامل صدها پناهجویی که هنوز در این جزیره هستند نیز می‌شود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از «جرج نیوهاوس»، یکی از وکلای حقوق بشری در استرالیا می‌گوید «پناهجویان می‌توانستند از دادگاه عالی استرالیا در پیوند با احکام صادرشده در مورد وضعیت پناهندگی یا مهاجرت خود، فرجام بخواهند».

نیوهاوس افزوده است که «بدون یک دستگاه قضائی مستقل، پناهجویان با خطر روبه‌رو هستند و حتی زندگی آن‌ها ممکن است با تهدید روبه‌رو شود».

مقام‌های جزیره نائورو می‌گویند پرونده‌هایی که پیش از این در دادگاه عالی استرالیا برای فرجام‌خواهی گشوده شده، از قطع رابطه تاثیری نخواهند گرفت و بررسی خواهند شد. اردوگاه مهاجران در جزیره نائورو، محل نگهداری بیش از ۳۰۰ مرد و زن و کودک است؛ افرادی که در سال‌های گذشته در تلاش بودند خود را با قایق، به‌طور غیرقانونی، به استرالیا بفرستند. استرالیا به‌هیچ‌وجه حاضر به پذیرش این‌دسته از پناهجویان نیست و آن‌ها را به اردوگاه‌های نائورو و پاپوآ گینه نو می‌فرستد.

برپایه برآورد پارلمان استرالیا، بزرگ‌ترین گروه مهاجران در هر دو منطقه را ایرانیان تشکیل می‌دهند. برپایه توافقات صورت‌گرفته در زمان دولت باراک اوباما و دولت استرالیا، تا کنون چند گروه از مهاجران از این جزیره به ایالات متحده فرستاده شده‌اند. اواسط ماه فوریه، زمانی‌که چهارمین گروه از پناهجویان افغان، پاکستانی و میانماری، راهی نائور شدند، روزنامه گاردین گزارش داده بود که همچنان در مورد این‌که آمریکا، برپایه فرمان جدید مهاجرتی دونالد ترامپ، اقدام به پذیرش شمار بالای پناهجویان ایرانی از اردوگاه نائورو بکند، «تردیدهایی» وجود دارد. هرچند هنوز هیچ واکنش رسمی به این موضوع نشان داده نشده و روشن نیست تصمیم مشخصی در مورد این دسته از پناهجویان یا پناهجویان اهل سومالی گرفته شده‌است یا نه.

منبع: روزنامه مردم سالاری


برچسب ها : , , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه