وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024
» اخبار » استرالیا در همراهی با انگلیس ۲ دیپلمات روس را اخراج کرد

تاریخ انتشار : 1397/01/08 - 13:12

استرالیا در همراهی با انگلیس ۲ دیپلمات روس را اخراج کرد

صدای استرالیا - استرالیا در همراهی با آمریکا و انگلیس 2نفر دیپلمات روس را امروز- سه شنبه - در پاسخ به حمله به دو نیروی امنیتی در انگلیس اخراج کرد.

استرالیا در همراهی با انگلیس 2 دیپلمات روس را اخراج کرد

صدای استرالیا – استرالیا در همراهی با آمریکا و انگلیس ۲نفر دیپلمات روس را روز سه شنبه در پاسخ به حمله به دو نیروی امنیتی در انگلیس اخراج کرد.

به نقل از شبکه ای بی سی استرالیا مالکوم ترنبول نخست وزیر این کشور گفت: ۲نفر افسر اطلاعاتی روسیه هفت روز فرصت دارند تا خاک استرالیا را ترک کنند.

ترنبول افزود: این تصمیم نشان دهنده ماهیت تکان دهنده این حمله است. این حمله نخستین استفاده تهاجمی از سلاح های شیمیایی در اروپا پس از زمان جنگ جهانی دوم محسوب می شود و ماده بسیار مرگبار مورد استفاده در این حمله در یک منطقه پرجمعیت جمعیت به کارگرفته شده که سلامت دیگران را مورد تهدید قرار داد.

۱۵ کشور عضو اتحادیه اروپا بعلاوه اوکراین ، آمریکا و کانادا روز گذشته بیش از ۱۰۰نفر دیپلمات روس را در همبستگی با لندن در ارتباط با پرونده مسمومیت یک جاسوس سابق اخراج کردند.

دونالد توسک رئیس شورای اتحادیه اروپا که برای دیدار با رئیس جمهوری ترکیه به وارنا بلغارستان رفته است ، بعدازظهر دوشنبه با حضور در برابر خبرنگاران بیانیه ای ویژه قرائت کرد و خبر از اخراج دیپلمات های روس از ۱۵ کشور اروپایی داد.

توسک اعلام کرد: پیرو جلسه هفته گذشته شورای اروپا در بروکسل و تصمیم به واکنش در برابر روسیه در چارچوبی مشترک ، امروز دوشنبه ۱۵ کشور اتحادیه اروپا تصمیم به اخراج دیپلماتهای روسیه گرفتند.

توسک افزود: اقدامات بیشتر شامل اخراج تعداد بیشتری از دیپلمات ها در این چارچوب مشترک در روزها و هفته های آینده منتفی نیست.

سرگئی اسکریپال ۶۶ ساله جاسوس پیشین روسیه که در انگلیس زندگی می‌کرد، چندی پیش به همراه دخترش، بی‌هوش بر روی یک نیمکت در مرکز خریدی در شهر سالزبری پیدا شد و هم اکنون حال هر دو وخیم است و مامور پلیسی که آن‌ها را پیدا کرد نیز در بیمارستان بستری است.

اسکریپال در سال ۲۰۱۰ هنگام تبادل جاسوس میان آمریکا و روسیه به انگلیس پناهنده شد که در آن، مسکو چهارنفر جاسوس خود را با ۱۰ تن ازجاسوسان آمریکا مبادله کرد.

وی پیشتر مامور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس در سال ۲۰۰۶ به ۱۳ سال حبس در مسکو محکوم شد، او متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی ‌ام.آی.۶ گزارش داده است.

مقام های انگلیسی ادعا می‌کنند که اسکریپال براثر تماس با ماده سمی اعصاب ساخت روسیه، به‌شدت بیمار شده است.

برهمین اساس، انگلیس هفته گذشته ۲۳ نفر دیپلمات روس را از این کشور اخراج کرد و در مقابل روسیه نیز علاوه بر اخراج ۲۳ تن از دیپلمات های انگلیسی از تعطیلی شورای انگلیس در مسکو خبر داد.

نمایندگان سازمان منع سلاح های شیمیایی روز ۱۹ مارس از اسکریپال نمونه گیری گرفتند و انتظار می رود نتیجه بررسی ها در این هفته مشخص شود. کارشناسان سیاسی می گویند؛ چنانچه نتایج بررسی های این سازمان دست داشتن روسیه در مسمویت اسکریپال و دخترش را تائید کند ، بحران دیپلماتیک بین اتحادیه اروپا با روسیه تشدید خواهد شد.

آمریکا نیز روز دوشنبه اعلام کرد ۶۰ نفر دیپلمات روس را اخراج و کنسولگری روسیه در سیاتل را تعطیل می کند.

کانادا نیز از اخراج چهارنفر دیپلمات روس خبر داد. ترزا می نخست وزیر انگلیس در واکنش به این اقدامات گفت: بیش از ۱۰۰نفر دیپلمات روس از ۱۹ کشور جهان (۱۵ کشور اتحادیه اروپا ، انگلیس، آمریکا، کانادا و اوکراین) اخراج شدند و این اقدام هماهنگ حامل این پیام قوی به روسیه است که ما ادامه تلاشهای روسیه برای بی اعتنایی به قوانین بین المللی و مخدوش کردن ارزشهای ما را تحمل نخواهیم کرد.

منبع: ایرنا


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی
ارسال دیدگاه