وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 28 April 2024
» اخبار » دادگاه استرالیا پرونده استرداد تفنگدار سابق آمریکا را بررسی می‌کند

تاریخ انتشار : 1402/05/04 - 2:53

دادگاه استرالیا پرونده استرداد تفنگدار سابق آمریکا را بررسی می‌کند

صدای استرالیا - دانیل داگِن، از تفنگدارداران سابق ارتش آمریکا که روزگاری به عنوان خلبان جنگنده‌های هری‌یِر در مأموریت‌های بین‌المللی ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی این کشور شرکت داشت؛ اکنون پس از گذشت ۲۰ سال از پایان خدمتش،‌ در کشور استرالیا در بازداشت به سر می‌برد.


صدای استرالیا – دانیل داگِن، از تفنگدارداران سابق ارتش آمریکا که روزگاری به عنوان خلبان جنگنده‌های هری‌یِر در مأموریت‌های بین‌المللی ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی این کشور شرکت داشت؛ اکنون پس از گذشت ۲۰ سال از پایان خدمتش،‌ در کشور استرالیا در بازداشت به سر می‌برد.

دادگاهی در استرالیا به کیفرخواست علیه او رسیدگی خواهد کرد؛ کیفرخواستی که بر مبنای آن ایالات متحده ادعا می‌کند وی از مهارت‌های تخصصی خود در زمینه فرود جنگنده روی ناوهای هواپیمابر، در جهت آموزش به خلبانان چینی استفاده کرده است. وی اتهامات علیه خود را رد می‌کند.

حامیان آقای داگن بر این باورند که او گرفتار رویکرد سختگیرانه غرب در قبال چین شده است. چین در سال‌های اخیر ارتش خود را گسترش داده و قصد خود برای «ادغام مجدد» جزیره دموکراتیک تایوان با سرزمین اصلی این کشور را مطرح کرده است.

تلاش برای توقف استرداد به آمریکا

آقای داگِن ۵۴ ساله، از اکتبر سال گذشته در زندانی با بیشترین ضریب امنیتی در استرالیا تحت بازداشت است. همزمان وکلای او سعی دارند تا با حکم دادستان کل استرالیا برای استرداد او به ایالات متحده برای محاکمه به اتهامات پولشویی و توطئه برای صدور خدمات دفاعی آمریکا مبارزه کنند.

وکلای آقای داگن روز سه‌شنبه توقف فرایند استرداد وی به آمریکا تا پایان بررسی‌ها را خواستار شدند.

سافرین، همسر آقای داگن هم از مقامات استرالیایی خواسته است مانع این استرداد شوند. سافرین که مادر شش فرزند است با تعدادی از فرزندانش روز سه‌شنبه بیرون دادگاه ایستادند و با در دست داشتن تابلوهایی، خواستار آزادی او شدند.

این موضوع در حالی مطرح شده که ایالات متحده و هم‌پیمانانش به دنبال متحد شدن علیه چین در منطقه اقیانوس هند-اقیانوس آرام (هندوپاسفیک) هستند؛ جایی که پکن تعدادی جزایر را به تأسیسات نظامی خود اختصاص داده و بیم آن می‌رود که روزی در یک درگیری منطقه‌ای مورد استفاده قرار گیرند.

اتهامات آقای داگن چیست؟

پس از پایان خدمت آقای داگن به عنوان سرگرد نیروی دریایی ایالات متحده، وی در سال ۲۰۰۲ به استرالیا نقل مکان کرد. او در سال ۲۰۱۱ با سافرین آشنا شد و یک سال بعد هم شهروندی استرالیا را دریافت کرد. داگن سپس تابعیت ایالات متحده را رها کرده و با خانواده به چین نقل مکان کرد.

سافرین و فرزندانش در سال ۲۰۱۸ به استرالیا بازگشتند و داگن در سپتامبر ۲۰۲۲ پس از دریافت مجوز امنیتی استرالیا برای پرواز به آنها پیوست؛ اما در عرض چند هفته، این مجوز لغو شد و او بازداشت شد.

این اتهامات مربوط به بازه زمانی بین نوامبر ۲۰۰۹ تا نوامبر ۲۰۱۲ است، زمانی که داگن هنوز یک شهروند آمریکایی محسوب می‌شد.

منبع: یورونیوز


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه