وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024
» اجتماعی » تحقیق جدید محققان استرالیایی/ کدام وقایع تاثیر عمیقی در زندگی ما دارد؟

تاریخ انتشار : 1399/03/27 - 7:17

تحقیق جدید محققان استرالیایی/ کدام وقایع تاثیر عمیقی در زندگی ما دارد؟

صدای استرالیا- نتایج تحقیق جدید محققان استرالیایی نشان می‌دهد، 18 واقعه مهم بر میزان رضایت از زندگی تاثیر دارد. این تحقیق بی نظیر برای اولین بار است که به بررسی تاثیرگذاری موضوعات مهم زندگی بر احساسات یا خشنودی و رضایت از زندگی افراد می‌پردازد.

تحقیق جدید محققان استرالیایی/ کدام وقایع تاثیر عمیقی در زندگی ما دارد؟

صدای استرالیا- نتایج تحقیق جدید محققان استرالیایی نشان می‌دهد، ۱۸ واقعه مهم بر میزان رضایت از زندگی تاثیر دارد. این تحقیق برای اولین بار است که به بررسی تاثیرگذاری موضوعات مهم زندگی بر احساسات یا خشنودی و رضایت از زندگی افراد می‌پردازد.

به گزارش سایکوسنترال، همه ما می‌دانیم که زندگی پر از فراز و نشیب‌هاست. وقایع مهم زندگی مثل ازدواج و طلاق، فوت کسی که دوستش داریم و ورشکستگی می‌توانند بر میزان رضایت ما از زندگی تاثیرگذار باشند. محققان تاثیر متفاوت این وقایع را در خوشبختی و رضایت از زندگی و مدت‌زمان ماندگاری آن مقایسه کردند. این تحقیق با توجه به شرایط محیطی ویروس کووید-۱۹ و چالش جدید برای سلامت جسمی و اقتصادی بسیاری از افراد، از اهمیت برخوردار است.

محققان تاثیر ۱۸ واقعه مهم زندگی را بر زندگی ۱۴هزار استرالیایی  در بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶ بررسی کردند. داده‌ها از نظرسنجی HILDA گرفته‌شده است که وضعیت اجتماعی و بهداشتی و اقتصادی خانوارهای استرالیایی را با استفاده از مصاحبه حضوری و پرسشنامه تکمیلی خود بررسی می‌کند. این مقاله که با عنوان “تاثیر افتراقی حوادث عمده زندگی بر بهزیستی شناختی و عاطفی” توسط محققان دانشگاه فناوری سیدنی (UTS) و دانشگاه سیدنی انجام‌شده در مجله SSM – Population Health به چاپ رسیده است.

محققان دریافتند که برخی از وقایع، مانند نقل‌مکان به خانه جدید، اخراج شدن یا ترفیع گرفتن، تاثیر کمی در میزان رضایت از زندگی داشته‌اند، درحالی‌که برخی دیگر مانند فوت شریک زندگی یا ضرر مالی زیاد، تاثیرات عمیقی داشتند. ازدواج، زایمان و سود مالی تاثیرات بسزایی بر رضایت خاطر داشتند اما احساس شادی طولانی‌مدتی به ارمغان نمی‌آوردند و این شادی پس از دو سال کم‌کم از بین می‌رود.

دکتر ناتان کتلول، محقق ارشد و اقتصاددان دانشگاه فناوری سیدنی اظهار کرد: بااین‌حال، اینکه ازدواج و زایمان نقش قابل‌توجهی در افزایش رضایت دارند، قابل پیش‌بینی است.

وی بیان کرد: ازجمله حوادث زندگی که تاثیر عمیقی بر میزان رضایت و شادی ما دارند، مرگ همسر یا فرزند، جدایی، ضرر بزرگ مالی یا شوک روحی هستند. اما حتی این تجربیات منفی به‌طور متوسط چهار سال به طول انجامید تا افراد به سطح سلامت روان پیش از بحران خود بازگردند.

وی همچنین افزود: تعداد زیادی از کشورها، ازجمله انگلستان، ایسلند و نیوزیلند و همچنین کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD)، بهزیستی در کنار رشد اقتصادی  را به‌عنوان روشی برای سنجش موفقیت در بهبود زندگی شهروندان می‌سنجند. همچنین اطلاعات مربوط به میزان رفاه به  متخصصان بالینی کمک می‌کند تا پیامد بحران‌های مهم زندگی مانند مرگ عزیزان، شوک روحی یا از دست دادن شغل را بهتر درک کنند.

محققان براین باورند که درک بهتر چگونگی تاثیر وقایع زندگی بر رضایت خاطر و مدت‌زمانی که طول می‌کشد تا فرد را با شرایط جدید وفق دهیم، می‌تواند به دولت و سیاستگذاران کمک کند تا منابعی  را برای بهبود شادی و رفاه جامعه توسعه دهند.

محققان دو نوع مختلف بهزیستی را موردبررسی قراردادند. اولین مورد، بهزیستی عاطفی بود که منعکس‌کننده خوشبختی یا فراوانی و شدت احساسات مثبت یا منفی بود. دوم بهزیستی شناختی بود که به ارزیابی ارادی و هدفمندتر رضایت از زندگی اشاره دارد. درحالی‌که برخی از وقایع زندگی مانند ازدواج و بازنشستگی تاثیرات مثبتی بر بهزیستی شناختی داشتند، اثر خالص رویدادهای مثبت بر بهزیستی عاطفی نزدیک به صفر بود. به‌خصوص در دوران بارداری و زایمان بیشترین شکاف بین این دو حوزه مشاهده‌شده است. اقدامات رضایت از زندگی در سال اول پس از تولد یک کودک کاملا مثبت بود، درحالی‌که در این مدت، شادی یا بهزیستی عاطفی کاهش‌یافته است.

دکتر کتلول اظهار کرد: درحالی‌که ممکن است هرچه بیشتر در جستجوی خوشبختی باشید، بیشتر آن را ازدست‌بدهید، نتایج  حاکی از آن است که بهترین راه برای بهزیستی ممکن است محافظت در برابر شوک‌های منفی باشد، به‌عنوان‌مثال با برقراری روابط محکم، سرمایه‌گذاری در سلامتی و مدیریت ریسک‌های مالی، می‌توانیم از این واقعیت تسلی خاطر یابیم که بهزیستی می‌تواند حتی پس از بدترین شرایط بهبود یابد اگرچه زمان زیادی به طول انجامد.

منبع: ایسنا


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه