وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 5 May 2024
» اخبار » برندگان و بازندگان کاهش ارزش دلار استرالیا

تاریخ انتشار : 1402/05/31 - 6:00

برندگان و بازندگان کاهش ارزش دلار استرالیا

صدای استرالیا– ارزش دلار استرالیا رو به کاهش است و این مساله علاوه بر اینکه برندگان و بازندگانی دارد، ممکن […]

برندگان و بازندگان کاهش ارزش دلار استرالیا

صدای استرالیا– ارزش دلار استرالیا رو به کاهش است و این مساله علاوه بر اینکه برندگان و بازندگانی دارد، ممکن است موجب شود که نرخ بهره برای مدت طولانی‌تری بالا نگه داشته شود.

در آغاز سال جاری میلادی، هر دلار استرالیا معادل ۷۱ سنت آمریکا معامله می‌شد. اما این ارزش تا امروز کاهش یافته و به ۶۴ سنت رسیده است.

کریستینا کلیفتون، استراتژیست پولی بانک کامن‌ولث از جمله کسانی است که عقیده دارد نرخ برابری دلار استرالیا با دلار آمریکا باز هم کاهش پیدا می‌کند.

وی می‌گوید: از اواسط جولای تا کنون، ارزش دلار استرالیا چهار و نیم سنت در برابر دلار آمریکا کاهش داشته و این امکان وجود دارد که در کوتاه مدت به زیر ۶۰ سنت آمریکا هم برسد.

به گفته کلیفتون، این سقوط ارزش در همه جا تاثیر خود را نشان می‌دهد.

اثر روی گردشگری

فیونا سویتمن، از شرکت narrow laneways ملبورن که در زمینه برگزاری تورهای بین‌المللی به ویژه از مبدا آمریکای شمالی فعال است، می‌گوید: کاهش ارزش دلار استرالیا، قدرت خرید توریست‌های خارجی را افزایش می‌دهد و به این ترتیب، استرالیا برای آنها مقصد جذاب‌تری خواهد بود.

وی می‌افزاید: نرخ برابری تاثیر بزرگی روی آمریکای شمالی به عنوان مهم‌ترین بازار برای کسب‌وکار ما می‌گذارد و موجب سرازیر شدن توریست‌ها به استرالیا می‌شود که خبر خوبی است.

اما نکته منفی برای استرالیایی‌هایی دیده می‌شود که قصد سفر خارجی دارند؛ زیرا از قدرت خرید پول آنها کاسته می‌شود.

مشکل چین

اما مشکل بزرگ‌تر از مسافران و حتی گسترده‌تر از قدرت پول محلی در برابر دلار آمریکاست. زیرا پول استرالیا بر مبنای وزن تجاری، قدرت کمتری در برابر ارز سایر کشورهایی که با آنها مبادله تجاری داریم پیدا می‌کند. هرچه ارزش پول کشور کاهش یابد، ارزش صادرات آن نیز در کشور مقصد پایین می‌آید.

جین فولی، استراتژیست ارشد ارز خارجی رابوبانک، در گزارش اخیر خود می‌نویسد: چین که بزرگ‌ترین شریک صادراتی استرالیاست، دچار تورم منفی شده که اثر خود را در  کاهش قیمت ملک، مشکلات ساخت‌وساز، خرده‌فروشی تولید داده‌های نرم‌افزاری، افت سود صنایع و افزایش بیکاری جوانان نشان می‌دهد.

همه این مسایل نشان می‌دهد که چرا واردات چین در مقایسه با جولای سال گذشته ۱۲٫۴ درصد کاهش یافته است.

حتی با وجود مسایلی مانند نرخ پایین بیکاری و مازاد بودجه که در اقتصاد استرالیا شاهد آن هستیم، تورم منفی چین اثر مستقیم بر ارزش دلار استرالیا دارد.

فولی می‌افزاید: بخشی از این تاثیر به این دلیل است که صادرات اصلی استرالیا از جمله آهن و زغال‌سنگ عمدتا به چین فروخته می‌شود و کاهش رشد اقتصاد و تقاضای در چین برای این محصولات، به دلار استرالیا ضربه سختی وارد می‌کند.

قیمت قهوه

از سوی دیگر، بیش از ۹۹ درصد قهوه استرالیا از آمریکا وارد می‌شود و کاهش نرخ برابری دلار استرالیا به معنی افزایش قیمت قهوه خواهد بود.

خبر خوب اینکه واردکنندگان کالاهای مختلف، از سوخت گرفته تا مبلمان، از پوشش ریسک استفاده می‌کنند؛ به این معنی که از قبل، قیمت را در قراردادها مشخص می‌کنند تا جلوی اثر تغییرات نرخ ارز را روی کالای خود بگیرند.

منبع: ای بی سی


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه