وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024
» اجتماعی » استرالیا گرفتار لانینا؛ طوفان و بارندگی تا پایان تابستان ادامه دارد

تاریخ انتشار : 1400/09/04 - 5:33

استرالیا گرفتار لانینا؛ طوفان و بارندگی تا پایان تابستان ادامه دارد

صدای استرالیا- اداره هواشناسی استرالیا اعلام کرده که پدیده آب و هوایی لانینا در راه است و بر اساس مدل‌ سازی انجام شده، این پدیده تا پایان تابستان نیم‌کره جنوبی یا اوایل پاییز 2022 تداوم خواهد داشت.


صدای استرالیا- اداره هواشناسی استرالیا اعلام کرده که پدیده آب و هوایی لانینا در راه است و بر اساس مدل‌ سازی انجام شده، این پدیده تا پایان تابستان نیم‌کره جنوبی یا اوایل پاییز ۲۰۲۲ تداوم خواهد داشت.

اما پدیده لانینا چیست و چه تاثیری روی تابستان امسال خواهد گذاشت؟

در اغلب مناطق استرالیا، شرایط ال نینو یا لانینا، بیشترین تاثیر را در تغییرات آب و هوایی دارند. این پدیده‌ها مربوط به به چرخه‌ای هستند که به عنوان نوسان ال نینو-جنوبی شناخته می‌شود که دارای یک مقیاس زمانی نامنظم چندین ساله است.

دکتر آگوس سانتوسو، محقق ارشد مرکز تحقیقات تغییر اقلیم دانشگاه نیوساوت‌ولز گفت: ال‌نینو و لانینا، به دلیل برهم‌کنش اتمسفر و اقیانوس به وجود می‌آیند.

در طول رویداد لانینا، بادهای شدید و قوی در اقیانوس آرام به سمت غرب می‌وزند و سطح گرم آب را به سمت آسیا و دریاهای شمال استرالیا می‌رانند. گرم‌تر شدن آب، منجر به افزایش بارندگی در شمال و شرق استرالیا می‌شود.

دومین پدیده پیاپی لانینا روز سه‌شنبه اعلام شد. این نخستین بار پس از سال‌های ۱۱-۲۰۱۰ و ۱۲-۲۰۱۱ است که شاهد بروز پشت سر هم این پدیده در یک دهه هستیم.

اما بنا به اعلام اداره هواشناسی، بروز پدیده لانینا در چند سال متوالی، غیر معمول نیست. برای مثال، لانینا در سه سال متوالی از پاییز ۱۹۹۸ تا پاییز ۲۰۰۱ رخ داده است.

اثر لانینا بر تابستان چیست؟

بنا به اعلام اداره هواشناسی، پر بارش‌ترین دوره‌های زمستان تا بهار در شرق استرالیا، شش مورد بوده که همه این موارد در سال‌های لانینا رخ داده است.

این پدیده همچنین موجب سردترشدن هوا در روز می‌شود. استرالیا سال گذشته یک رویداد لانینای ضعیف را پشت سر گذاشت که نتیجه آن سردترین تابستان ۹ سال گذشته و پربارش‌ترین تابستان در چهار سال اخیر بود و متوسط میزان بارندگی ۲۹ درصد افزایش یافت.

اما به رغم این شرایط، سال ۲۰۲۰ چهارمین سال گرمی بود که تا کنون در استرالیا ثبت شده است.

به گفته سانتوسو، لانینای کنونی، احتمالا به قدرت رویداد دوره ۱۲-۲۰۱۱ نیست.

وی‌ پیش‌بینی می‌کند که این بار میزان بارندگی بیش‌تر از حد طبیعی باشد؛ اما نه به اندازه رویداد لانینای ده سال قبل.

لانینای کنونی، همچنین به احتمال زیاد ضعیف‌تر از لانینای تابستان سال گذشته خواهد بود. قدرت لانینا بر اساس میزان تغییر دمای سطح دریا اندازه‌گیری می‌شود و معمولا هر چه پدیده لانینا قوی‌تر باشد، میزان بارندگی نیز بیشتر خواهد بود.

در عین حال، یک محرک آب‌وهوایی دیگر نیز به نام حالت حلقوی جنوبی (Sam) هم اکنون در فاز مثبت قرار دارد که این پدیده نیز موجب افزایش بارندگی در جنوب شرقی استرالیا می‌شود.

سانتوسو گفت: هم‌زمانی لانینا و فاز مثبت Sam از لانینا به تنهایی بیشتر خواهد بود.

پدیده لانینا همچنین با افزایش گردبادها همراه است. اداره هواشناسی در ماه اکتبر پیش‌بینی کرد که به احتمال فراوان منطقه استرلیا امسال بیش از متوسط فصلی ۱۱ گردباد را تجربه خواهد کرد.

این اداره روز دوشنبه اعلام کرد که نخستین گردباد گرمسیری فصل در منطقه استرالیا شکل گرفته و پیش‌بینی می‌شود که بدون ورود به خشکی، ضعیف شود.

منبع: گاردین


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه