وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 20 April 2024
» اخبار » آغاز ساخت بزرگترین تلسکوپ جهان در استرالیا و آفریقای جنوبی

تاریخ انتشار : 1401/09/16 - 6:40

آغاز ساخت بزرگترین تلسکوپ جهان در استرالیا و آفریقای جنوبی

صدای استرالیا - فاز نخست ساخت یکی از پروژه‌های بزرگ علمی در قرن بیست و یکم به طور مشترک در استرالیا و آفریقای جنوبی آغاز شد.


صدای استرالیا – فاز نخست ساخت یکی از پروژه‌های بزرگ علمی قرن بیست و یکم به طور مشترک در استرالیا و آفریقای جنوبی آغاز شد. این پروژه با نام SKA بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان است که در سال ۲۰۲۸ ساخت آن تکمیل خواهد شد.

این تاسیسات در سراسر آفریقای جنوبی و استرالیا تقسیم شده و دفتر مرکزی آن در بریتانیا است و قرار است بزرگترین سوالات در حوزه اخترفیزیک را بررسی کند. بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان همچنین دقیق‌ترین آزمایش‌های نظریه‌های اینشتین را انجام می‌دهد و حتی موجودات فرازمینی را جستجو خواهد کرد.

هیات‌هایی از هشت کشوری که این پروژه را مدیریت می‌کنند، در مراسمی در منطقه دورافتاده مورچیسون در استرالیای غربی و در کارو در کیپ شمالی آفریقای جنوبی شرکت کردند و پس از این مراسم کار ساخت شروع شد.

یکی از اهداف بزرگ SKA، ردیابی تاریخچه کامل هیدروژن، فراوان‌ترین عنصر در جهان است. این تلسکوپ باید بتواند حضور هیدروژن را حتی قبل از فروپاشی ابرهای بزرگ آن برای تشکیل اولین ستاره‌ها تشخیص دهد.

پیش‌بینی می‌شود کل بودجه موردنیاز برای اجرای این پروژه حدود دو میلیارد یورو خواهد بود. اولین نقطه عطف مهم این پروژه در سال ۲۰۲۴ اتفاق خواهد افتاد، زمانی که چهار دیش در استرالیا و شش ایستگاه آنتن در آفریقای جنوبی ساخته می‌شوند تا به عنوان یک تلسکوپ اولیه با هم کار کنند.

اعضای فعلی این پروژه عبارتند از: آفریقای جنوبی، استرالیا، بریتانیا، چین، ایتالیا، هلند، پرتغال و سوئیس. فرانسه، اسپانیا و اخیرا آلمان نیز به دنبال پیوستن به این کشورها هستند. کانادا، هند، سوئد، کره‌جنوبی و ژاپن هم تمایل خود را برای پیوستن به این پروژه اعلام کرده‌اند.

منبع: بی بی سی


برچسب ها : ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه