وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024
» اخبار » آزمون سخت آلبانیزی در توکیو؛ مدارا با چین یا حمایت همه‌جانبه از آمریکا

تاریخ انتشار : 1401/03/03 - 13:28

آزمون سخت آلبانیزی در توکیو؛ مدارا با چین یا حمایت همه‌جانبه از آمریکا

صدای استرالیا– آنتونی آلبانیزی در بحبوحه تنش‌های سیاسی ناشی از احتمال اقدام نظامی آمریکا برای حمایت از تایوان در برابر […]


صدای استرالیا– آنتونی آلبانیزی در بحبوحه تنش‌های سیاسی ناشی از احتمال اقدام نظامی آمریکا برای حمایت از تایوان در برابر چین، برای مذاکرات فشرده اجلاس امنیتی سران چهار کشور به توکیو سفر کرده است.

آلبانیزی، نخست وزیر جدید استرالیا، به همراه پنی وانگ، وزیر امور خارجه دولت‌اش، دوشنبه شب برای شرکت در اجلاس امنیتی چهارجانبه سران Quad وارد توکیو شد. موضوع اصلی این اجلاس، هدف مهار اقدامات چین در منطقه است.

در آستانه این اجلاس، یک رسانه دولتی چین، نوشت که بعد از استراتژی ضد چینی که از سوی دولت موریسون دنبال می‌شد، رویکرد آلبانیز در اجلاس مذکور، به عنوان آزمون هوش سیاسی او تلقی می‌شود.

رسانه چینی گلوبال تایمز با انتشار یادداشتی، با تاکید بر تجربه اندک آلبانیزی در سیاست، به اظهارنظر استاد موسسه راهبردهای بین‌المللی گوانگ‌دونگ اشاره کرد و نوشت: اگر نخست‌وزیر جدید استرالیا باهوش باشد، در اظهاراتش (در اجلاس چهارجانبه) محتاط‌تر خواهد بود و از قرار دادن استرالیا در کانون توجه خودداری می‌کند؛ در غیر این‌صورت، شروع بدی برای روابط دولت او و چین رقم خواهد خورد.

این در حالی است که رییس جمهوری آمریکا، به عنوان یکی از مهم‌ترین هم‌پیمانان سیاسی استرالیا، روز دوشنبه از آمادگی آمریکا برای دخالت نظامی و پشتیبانی از تایوان در برابر تهاجم چین خبر داد.

این اظهارنظر بایدن، حالا آلبانیزی را در مورد یکی از آزاردهنده‌ترین مسایل سیاسی، در وضعیت دشواری قرار داده است. زیرا تصمیم او نشان دهنده میزان توجه دولت وی به همکاری استراتژیک با آمریکا خواهد بود.

همین شش ماه قبل، حزب کارگر از پیتر داتون، وزیر دفاع وقت استرالیا به دلیل اعلام حمایت از اقدام آمریکا در تایوان، انتقاد کرده بود.

پنی وانگ که در آن زمان، وزیر در سایه امور خارجه بود، با انتقاد از اظهار نظر داتون، این اقدام را مغایر با سیاست آمریکا درباره تایوان خوانده و گفته بود که ما به موضع دیرینه مورد حمایت دو حزب در مورد تایوان پایبند هستیم؛ حتی اگر آقای داتون از آن فاصله بگیرد.

آلبانیزی پیش از آغاز اجلاس Quad گفته بود: به نظر من روابط ما با چین همچنان پر چالش باقی خواهد ماند. ولی دولت به دنبال منافع ملی استرالیا، بدون سیاسی کردن امنیت ملی خواهد بود.

آلبانیزی عصر امروز دیدارهای دوجانبه‌ای با نخست‌وزیران ژاپن و هند و همچنین رییس جمهوری آمریکا خواهد داشت که پیش‌بینی می‌شود موضوع اصلی همه این دیدارها، چین باشد.

در این اجلاس احتمالا درباره ابتکار دریایی جدیدی با هدف مقابله با ماهیگیری غیرقانونی چین در منطقه اقیانوس آرام و هند تصمیم‌گیری خواهد شد. همچنین همکاری‌های نزدیک‌تر در حوزه امنیت سایبری و تغییر اقلیم به بررسی گذاشته می‌شود.

 

منبع: گاردین


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی
ارسال دیدگاه