وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 26 April 2024
» اخبار » صورتجلسه بانک مرکزی نشان داد: برنامه‌ریزی برای افزایش مجدد نرخ بهره در ماه مارس

تاریخ انتشار : 1401/12/02 - 10:36

صورتجلسه بانک مرکزی نشان داد: برنامه‌ریزی برای افزایش مجدد نرخ بهره در ماه مارس

صدای استرالیا- دارندگان وام مسکن به زودی با سطح جدیدی از بازپرداخت‌های خود مواجه خواهند شد، زیرا بانک مرکزی استرالیا […]

صورتجلسه بانک مرکزی نشان داد: برنامه‌ریزی برای افزایش مجدد نرخ بهره در ماه مارس

صدای استرالیا- دارندگان وام مسکن به زودی با سطح جدیدی از بازپرداخت‌های خود مواجه خواهند شد، زیرا بانک مرکزی استرالیا برای ماه مارس افزایش نرخ بهره دیگری را ترتیب داده است.

بانک مرکزی امروز (سه شنبه) صورت جلسه ماه فوریه خود را منتشر کرد که در آن نرخ رسمی بهره را با ۲۵ واحد افزایش به ۳.۳۵ درصد افزایش داد.

این صورتجلسه نشان می‌دهد که بانک مرکزی افزایش ۲۵ یا ۵۰ واحدی را در نظر داشته و در پایان، ۲۵ واحدی را انتخاب کرده است.

در این صورتجلسه به این نگرانی اشاره شده که خانوارهایی که وام‌های با نرخ متغیر دارند به زودی به بالاترین حد از مبلغ بازپرداخت وام خود خواهند رسید، اما همچنین تاکید شده که این خانوارها می‌توانند با پس‌اندازهای دوران همه‌گیری، این مبالغ را تامین کنند.

افزایش شدید نرخ بهره، روشی است که بانک مرکزی استرالیا به تاسی از سایر بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در تلاش برای مهار تورم سرسام‌آور در پیش گرفته است. نرخ تورم استرالیا در ماه دسامبر گذشته به ۷٫۸ درصد رسید که بالاترین سطح از سال ۱۹۹۰ است.

اما بر اساس صورت‌جلسه مذکور، اعضای هیات مدیره بانک به این نتیجه رسیده‌اند که تورم «بیش از حد بالا باقی مانده» و داده‌های دریافتی در مورد قیمت‌ها و هزینه‌های نیروی کار بالاتر از سطح انتظارات بوده است.

بر اساس این صورت‌جلسه، حدود یک سوم شرکت‌های بخش خصوصی افزایش دستمزد بالای ۵ درصد داشته‌اند. این در حالی است پیش‌بینی می‌شد رشد شاخص دستمزد تا اواخر سال ۲۰۲۳ به ۴٫۲۵ درصد افزایش یابد و دوباره با تسهیل شرایط بازار کار، در اواسط سال ۲۰۲۵ به ۳٫۷۵ درصد برسد. اما اعضای هیات مدیره بانک به عدم قطعیت این پیش‌بینی اشاره کرده‌اند.

صورتجلسه مذکور همچنین نشان می‌دهد که پیش بینی اقتصادی بانک بر اساس نرخ بهره ۳٫۷۵ درصد است. پیش از انتشار این اطلاعات، بازارهای مالی پیش بینی کرده بودند که نرخ بهره تا ماه آگوست به ۴٫۱ درصد خواهد رسید.

در این مستندات آمده است: اعضا توافق کردند که احتمالاً در ماه‌های آینده افزایش بیشتری در نرخ‌ بهره لازم است تا اطمینان حاصل شود که تورم نقطه مدنظر بازمی‌گردد و دوره کنونی تورم موقتی خواهد بود.

گفتنی است که جلسه آینده هیات مدیره بانک مرکزی استرالیا روز هفتم ماه مارس برگزار و نرخ بهره جدید اعلام خواهد شد.

منبع: news.com.au


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه