وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 11 May 2024
» اجتماعی » گزارش IGR نشان داد: نقش مهم مهاجران در اقتصاد و بازسازی جمعیت استرالیا

تاریخ انتشار : 1400/04/09 - 11:57

گزارش IGR نشان داد: نقش مهم مهاجران در اقتصاد و بازسازی جمعیت استرالیا

صدای استرالیا– رشد جمعیت استرالیا، در ۴۰ سال آینده بیش از پیش به مهاجران خارجی وابسته خواهد شد؛ اما دولت […]

گزارش IGR نشان داد: نقش مهم مهاجران در اقتصاد و بازسازی جمعیت استرالیا

صدای استرالیا– رشد جمعیت استرالیا، در ۴۰ سال آینده بیش از پیش به مهاجران خارجی وابسته خواهد شد؛ اما دولت عقیده دارد که تعداد مهاجرانی که در شهر‌های بزرگ مستقر می‌شوند، باید پایین‌تر یا در حد ظرفیت جذب این شهرها نگه‌ داشته شود.

بنا به گزارش بین‌نسلی دولت فدرال (IGR) در سال ۲۰۲۱، در دهه گذشته، خالص مهاجرت، نزدیک به ۶۰ درصد از رشد سالانه جمعیت استرالیا را شامل می‌شده است، اما تا سال ۶۱-۲۰۶۰ این میزان به ۷۴ درصد خواهد رسید.

این گزارش که به بررسی رویکردهای بلندمدت بودجه‌ای و اقتصادی می‌پردازد و از ۲۰۰۲ تا کنون ۵ بار منتشر شده، نخستین بار پیش‌بینی‌اش را از رشد جمعیت بلند مدت استرالیا کاهش داده است. گزارش قبلی که در سال ۲۰۰۵ منتشر شده بود،

پیش‌بینی می‌کرد که جمعیت کشور تا سال ۲۰۵۰ به ۳۷٫۸ میلیون نفر خواهد رسید؛ ولی گزارش اخیر، این تعداد را ۳۵٫۳ میلیون نفر پیش‌بینی کرده است.

مهم‌ترین عاملی که موجب کاهش پیش‌بینی جمعیت می‌شود، نرخ باروری است. در گزارش سال ۲۰۰۵ مبنا بر اینکه بود که میانگین نرخ باروری هر زن ۱٫۹ فرزند خواهد بود؛ اما اکنون این نرخ به ۱٫۶ فرزند رسیده است.

نرخ باروری استرالیا از اواخر دهه ۱۹۷۰ به بعد پایین‌تر از نرخ جایگزینی (۲٫۱) بوده است. نرخ جایگزینی سطحی است که برای ثبات جمعیت لازم است.

این گزارش بیان می‌دارد: از آنجا که مهاجران، به طور میانگین جوان‌تر از جمعیت موجود استرالیا هستند، مهاجرپذیری باعث می‌شود که سرعت پیرشدن جمعیت استرالیا کند شود.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که مهاجران ماهر در طول حیات‌شان، به طور متوسط مالیات بیشتری نسبت به جمعیت عمومی به دولت می‌پردازند و هزینه کمتری را نیز در زمینه‌های رفاهی و سایر پرداخت‌ها به دولت تحمیل می‌کنند.

این مهاجران ماهر، نقشی برجسته نیز در اقتصاد استرالیا ایفا می‌کنند.

اما در دهه گذشته، رشد جمعیت که ناشی از نرخ بالای مهاجرت بوده، عامل برخی از چالش‌های شهری مانند قفل‌های ترافیکی و رشد قیمت خانه‌های مسکونی هم شده است. گزارش IGR بیان می‌دارد که فشار اجتماعی و محدودیت‌های ظرفیت‌ شهرها که ناشی از نیازهای مهاجرت است، باید در آینده به دقت مدیریت شود.

این گزارش می‌افزاید: نرخ مهاجرت باید پایین‌تر یا در حد ظرفیت جذب شهرها یا مناطق مقصد نگه‌داشته شود.

پیش از دوران همه‌گیری، دولت موریسون تعداد فرصت‌های مهاجرت دایمی را از ۱۹۰ هزار نفر در سال به ۱۶۰ هزار نفر کاهش داد. در دوران همه‌گیری نیز به دلیل بسته شدن مرزها، مسیر مهاجرت به استرالیا قطع شد.

البته گزارش IGR پیش‌بینی می‌کند که میزان خالص مهاجرت (مهاجران دایمی ورودی منهای خروجی‌های دایمی) تا سال ۲۵-۲۰۲۴ به سالانه ۲۳۵ هزار نفر برسد و در دهه‌های آینده در همین حدود باقی بماند. این میزان شامل ۱۹۰ هزار مهاجر دایمی سالانه، برنامه مهاجرت انسان دوستانه و تعداد خالص مهاجرت موقت خواهد بود.

منبع: سیدنی مورنینگ هرالدز


برچسب ها :
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه