وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024
» اجتماعی » گزارش کانال ۷ استرالیا از زندگی مهران کریمی ناصری؛ درگذشت لرد فرودگاه نشین

تاریخ انتشار : 1401/08/23 - 2:51

گزارش کانال ۷ استرالیا از زندگی مهران کریمی ناصری؛ درگذشت لرد فرودگاه نشین

صدای استرالیا– مهران کریمی ناصری، مردی ایرانی که ۱۸ سال در فرودگاه شارل دوگل پاریس زندگی کرد، دیروز در ۷۷ […]

گزارش کانال 7 استرالیا از زندگی مهران کریمی ناصری؛ درگذشت لرد فرودگاه نشین

صدای استرالیا– مهران کریمی ناصری، مردی ایرانی که ۱۸ سال در فرودگاه شارل دوگل پاریس زندگی کرد، دیروز در ۷۷ سالگی درگذشت.

کانال ۷ استرالیا در گزارشی در این باره نوشت: مهران کریمی ناصری سال‌ها در فرودگاه روی یک نیمکت پلاستیکی قرمز ‌می‌خوابید، با کارکنان فرودگاه دوست شد، در حمام مخصوص کارکنان دوش می‌‌گرفت، خاطراتش را می‌نوشت و مسافران در حال عبور را تماشا می‌کرد.

این مرد ایرانی که الهام‌بخش فیلم «ترمینال» استیون اسپیلبرگ بود روز شنبه بر اثر سکته قلبی در ترمینال ۲F  فرودگاه شارل دوگل درگذشت.

به گفته یک مقام مسوول این فرودگاه، با پلیس و تیم پزشکی تماس گرفته شد، اما نتوانستند جان او را نجات بدهند.

ناصری که گمان می‌رود در سال ۱۹۴۵ به دنیا آمده باشد، از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۶، ابتدا به دلیل بلاتکلیفی قانونی به دلیل نداشتن مدارک اقامت و سپس با انتخاب خود در ترمینال یک فرودگاه زندگی می‌کرد.

او در هفته‌های اخیر نیز به فرودگاه برگشته بود.

کارکنان فرودگاه شارل دوکل به او لقب لرد آلفرد داده بودند و او به یک نیمچه سلبریتی در بین مسافران تبدیل شده بود.

او در سال ۱۹۹۹ به آسوشیتدپرس گفته بود: در نهایت، من فرودگاه را ترک خواهم کرد. اما من هنوز منتظر پاسپورت یا ویزای ترانزیت هستم.

ناصری در سال ۱۹۴۵ از پدری ایرانی و مادری انگلیسی در مسجدسلیمان به دنیا آمد که در آن زمان هنوز تحت حاکمیت بریتانیا بود. 

او در سال ۱۹۷۴ ایران را ترک کرد و در انگلستان تحصیل کرد. پس از بازگشت به دلیل اعتراض به شاه زندانی و سپس بدون گذرنامه اخراج شد و از چندین کشور اروپایی درخواست پناهندگی سیاسی کرد.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در بلژیک به او اعتبارنامه پناهندگی داد اما او گفت کیف حاوی گواهی پناهندگی‌اش در ایستگاه قطار پاریس به سرقت رفته است.

پلیس فرانسه او را دستگیر کرد اما به دلیل نداشتن مدارک رسمی نتوانست او را اخراج کند. او در آگوست ۱۹۸۸ وارد فرودگاه شارل دوگل شد و در همان جا اقامت گزید.

بعدها، ناصری اسناد پناهندگی خود را دریافت کرد، اما در خارج از فرودگاه احساس ناامنی می‌کرد و بنا به گزارش‌ها، از امضای مدارک پناهندگی خودداری کرد. وی در نهایت چندین سال دیگر در آنجا ماند تا اینکه در سال ۲۰۰۶ در بیمارستان بستری و بعداً به پناهگاهی در پاریس منتقل شد.

کسانی که در فرودگاه با او دوست شده بودند، می‌گویند که سال‌ها زندگی در فضای بدون پنجره بر وضعیت روحی او تأثیر گذاشته بود.

پزشک فرودگاه در دهه ۱۹۹۰ درباره سلامت جسمی و روانی او اظهار نگرانی کرده و گفته بود که او «اینجا فسیل شده است».

داستان حیرت‌انگیز ناصری الهام‌بخش فیلم «ترمینال» با بازی تام هنکس و همچنین فیلم فرانسوی گمشده در گذر و اپرایی به نام پرواز بود.

در فیلم ترمینال، تام هنکس نقش ویکتور ناوورسکی را بازی می‌کند، مردی که از کشور خیالی کراکوژیا در اروپای شرقی به فرودگاه JFK در نیویورک می‌رسد و متوجه می‌شود که یک انقلاب سیاسی، یک شبه تمام اوراق سفر او را باطل کرده و او مجبور می‌شود که در ترمینال پروازهای بین‌المللی فرودگاه زندگی کند.

منبع: ۷ نیوز


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه