وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 25 April 2024
» اجتماعی » گروه‌های راست افراطی استرالیا جسور شده‌اند؛ نئونازی‌ها در تلاش برای حضور در قدرت

تاریخ انتشار : 1402/03/04 - 2:52

گروه‌های راست افراطی استرالیا جسور شده‌اند؛ نئونازی‌ها در تلاش برای حضور در قدرت

صدای استرالیا- به گفته رییس سازمان امنیت اطلاعات استرالیا (ASIO) با افزایش تلاش برای پذیرش اعضا از سوی گروه‌های راست افراطی، تهدید این گروه‌ها در استرالیا رو به تشدید است.


صدای استرالیا- به گفته رییس سازمان امنیت اطلاعات استرالیا (ASIO) با افزایش تلاش برای پذیرش اعضا از سوی گروه‌های راست افراطی، تهدید این گروه‌ها در استرالیا رو به تشدید است.

تهدیدهای تروریستی گروه‌های راست افراطی تقریباً ۳۰ درصد از پرونده‌های ضد تروریستی فعلی سازمان امنیت اطلاعات استرالیا را تشکیل می‌دهند.

مایک برگس، مدیر کل سازمان امنیت اطلاعات استرالیا در جلسه استماع سنا در مورد تهدیدهای فزاینده گروه‌های نئونازی، هدف اصلی این گروه‌ها را جذب نیرو دانست گفت که این تظاهرات لزوماً نشان‌دهنده تهدید تروریستی فزاینده گروه‌های نئونازی نیست.

او استدلال کرد که بزرگترین تهدید یک حمله تروریستی از فردی ناشی می‌شود که به تنهایی عمل می‌کند، احتمالاً با هشدار کم یا بدون هشدار، و احتمالاً از عدم اقدام هر گروهی که ممکن است بخشی از آن باشد ناامید شده است.

او گفت: در مورد گروه‌های نئونازی، چیزی که ما بیشتر نگران آن هستیم افرادی هستند که به این گروه‌های می‌پیوندند یا اینکه به ایدئولوژی آنها متمایل می‌شوند.

نئونازی‌ها در چند ماه اخیر به طور علنی تجمعاتی را برگزار کرده‌اند، از جمله در اوایل ماه جاری تظاهراتی خشونت آمیز با حضور حدود ۲۰ نفر در ملبورن راه‌اندازی شد.

در ماه مارس نیز نئونازی‌ها برای حمایت از یک فعال شناخته شده ضد تراجنسیتی در ملبورن تظاهرات کردند و سلام‌نازی‌ها را اجرا کردند.

برگس در مورد تهدیدآمیز بودن این تظاهرات‌های عمومی گفت: این اقدامات نشانه این است که گروه‌های راست افراطی جرات بیشتری پیدا کرده‌اند تا آنچه را به آن اعتقاد دارند، علنی بیان کنند و به جذب هوادار بپردازند.

وی البته گفت که نشانه‌ای مبنی بر افزایش تعداد هواداران در دست نیست؛ اما ممکن است فعالیت‌های اخیر نئونازی‌ها با هدف ایجاد نفوذ و تلاش برای تأثیرگذاری مشروع بر سیاست و گفتمان عمومی باشد.

به گفته برگس، در حالی که افراط گرایی با انگیزه ایدئولوژیک (عمدتاً گروه‌های راست افراطی) تقریباً ۳۰ درصد پرونده فعلی سازمان امنیت اطلاعات استرالیا را تشکیل می دهد، پرونده‌های افراط گرایی با انگیزه مذهبی ۷۰ درصد دیگر را به خود اختصاص می‌دهد.

دیوید شوبریج، سناتور سبزها، از مدیر سازمان امنیت اطلاعات استرالیا سوال کرد که چرا در میان ۲۹ سازمان فهرست شده به عنوان سازمان تروریستی، تنها سه گروه از جناح راست دیده می‌شود.

هنگامی که یک سازمان در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار می‌گیرد، عضویت، تأمین بودجه یا منابع برای آن غیرقانونی می‌شود.

برگس توضیح داد که گروه‌های دست راستی اغلب هوشمندانه عمل می‌کنند و از حمایت علنی از تروریسم اجتناب می‌کنند که باعث می‌شود در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار نگیرند.

وی افزود: برای اینکه گروهی در این فهرست قرار گیرد، باید در واقع اقدامات تروریستی را ترویج و حمایت کند.

منبع: ای‌بی‌سی نیوز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه