وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 20 April 2024
» اخبار » گام رو به جلو در توافق تجاری استرالیا و بریتانیا

تاریخ انتشار : 1400/03/02 - 7:58

گام رو به جلو در توافق تجاری استرالیا و بریتانیا

صدای استرالیا - دولت بریتانیا در تلاش است به توافقی در زمینه تجارت آزاد با استرالیا دست یابد؛ که در صورت عملی شدن چنین توافقی دو کشور طی ۱۵ سال تعرفه‌های مالیاتی بر کالاهای وارداتی را حذف می‌کنند.


صدای استرالیا – دولت بریتانیا در تلاش است به توافقی در زمینه تجارت آزاد با استرالیا دست یابد؛ که در صورت عملی شدن چنین توافقی دو کشور طی ۱۵ سال تعرفه‌های مالیاتی بر کالاهای وارداتی را حذف می‌کنند.

همچنین با توافق نهایی محدودیت حجم مبادلات کالاها برداشته خواهد شد.

دامداران و تولیدکنندگان گوشت در بریتانیا از این نگرانند که با توافق جدید، به دلیل فراوانی و ارزانی گوشت در استرالیا، کسب و کارشان آسیب جدی ببیند.

بعضی گزارش‌ها حاکی از آن است که وزرای کابینه بریتانیا در این باره هم‌رای نیستند؛ هر چند وزیر کشور بریتانیا از اتفاق نظر در این باره خبر داده است و بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور هم خواستار همدلی وزرا درباره این توافق شده است.

در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ میلادی، حجم مبادلات تجاری بین استرالیا و بریتانیا بیش از ۲۸ میلیارد دلار بود و هر دو کشور مشتاقند این رقم را افزایش دهند.

در حال حاضر تجارت گوشت بین این دو کشور رقم قابل توجهی را شامل نمی‌شود اما “اتحادیه ملی کشاورزان بریتانیا” می‌گوید با توجه به صنعت گسترده دامداری و پرورش دام در استرالیا، چنین توافقی ممکن است به بیکاری بسیاری از فعالان این صنعت در بریتانیا منجر شود.

بر اساس آمارهای رسمی بازار بریتانیا تقریبا ۰/۱۵ درصد کل صادرات گوشت گاو استرالیا را شامل می‌شود؛ سال پیش (۲۰۲۰) حدود ۱۴ درصد کل واردات گوشت گوسفند به بریتانیا از مبداء استرالیا بود.

بریتانیا حدود ۴ ماه پیش هم برای پیوستن به منطقه آزاد تجاری که ۱۱ کشور آسیایی و حاشیه اقیانوس آرام در آن عضو هستند، اقدام کرد

با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، این کشور در پی گسترش روابط تجاری با دیگر کشورها و یافتن شرکای جدید است.

نیمه اردیبهشت ماه بریتانیا با هند بر سر یک قرارداد تجاری که سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی را در بر می‌گیرد، به توافق رسید که ارزش آن حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار اعلام شد.

انتظار می‌رود این قرارداد بیش از ۶۰۰۰ شغل در بریتانیا ایجاد کند که عمدتا در بخش‌های فن‌آوری و پزشکی خواهد بود.

در سال‌های اخیر و پیش از جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، صادرات بریتانیا به کشورهایی مانند بلژیک و سوئد بیشتر از هند بود.

بریتانیا حدود ۴ ماه پیش هم برای پیوستن به منطقه آزاد تجاری که ۱۱ کشور آسیایی و حاشیه اقیانوس آرام در آن عضو هستند، اقدام کرد.

“توافق جامع و پیشرو برای همکاری‌های ترانس پاسیفیک” بازاری شامل ۵۰۰ میلیون نفر را در بر می‌گیرد. این کشورها حدود ۱۳ درصد تولید ناخالص داخلی در جهان را در اختیار دارند.‌

این توافق در سال ۲۰۱۸ میلادی شکل گرفت و شامل کشورهایی مانند استرالیا، کانادا، ژاپن، نیوزیلند، برونئی، شیلی، مالزی، مکزیک، پرو، سنگاپور و ویتنام است.

در سال ۲۰۱۹ صادرات بریتانیا به اعضای این گروه حدود ۹ درصد کل صادرات این کشور را شامل می‌شد؛ که این کمتر از حجم صادرات بریتانیا به آلمان بود.

منبع: بی‌بی‌سی فارسی


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه