وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 28 April 2024
» اجتماعی » کشور یدک‌کش‌ها بدون دوره آموزشی یدک‌کشی؛ استرالیا مهد کاروان‌ران‌های نابلد است

تاریخ انتشار : 1402/05/12 - 10:48

کشور یدک‌کش‌ها بدون دوره آموزشی یدک‌کشی؛ استرالیا مهد کاروان‌ران‌های نابلد است

صدای استرالیا- هر ساله هزاران استرالیایی به باشگاه رانندگان تریلر کاروان و کمپر می‌پیوندند؛ در حالی که هیچ تجربه‌ای ندارند و پیش از آن، حتی یک تریلر سایز کوچک را هم یدک نکشیده‌اند.


صدای استرالیا– هر ساله هزاران استرالیایی به باشگاه رانندگان تریلر کاروان و کمپر می‌پیوندند؛ در حالی که هیچ تجربه‌ای ندارند و پیش از آن، حتی یک تریلر سایز کوچک را هم یدک نکشیده‌اند.

این افراد آموزش‌ندیده و بی‌تجربه، خطری برای خود و دیگران در جاده محسوب می‌شوند.

البته این افراد تازه‌کار گناهی هم ندارند؛ زیرا در نبود یک دوره آموزشی ملی یدک‌کشی معتبر، باید این کار را با سعی و خطا یاد بگیرند.

امیلی مک‌لین، رهبر مدیریت ایمنی زیرساخت‌های سازمان تحقیقات حمل و نقل ملی، می‌گوید که وضعیت اصلا مناسب نیست.

او که خودش دارای کاروان است، با تاکید بر نیاز به آموزش یدک‌کشی برای افراد تازه‌کار، می‌افزاید: مردم این مهارت‌ را معمولاً در جاده‌ها یاد می‌گیرند و بدیهی است که جاده، بهترین مکان برای یادگیری رانندگی با کاروان نیست. ما در هیچ مورد دیگری چنین کاری را نمی‌کنیم و افراد را وادار می‌کنیم که آموزش‌های مناسب ببینند و مجوز دریافت کنند.

مک‌لین می‌‌گوید: برای مثال رانندگان تازه‌کار باید برای دریافت گواهی‌نامه، فرایند سختی را طی کنند.

مک‌لین تاکید می‌کند که تفکیک آمار تصادف کاروان‌ها و سایر وسایل نقلیه یدک‌کش شده از تصادفا عمومی دشوار است؛ زیرا حوادث مربوط به کاروان معمولاً به عنوان تصادفات وسایل نقلیه طبقه‌بندی می‌شود.

اما کن واکر، بنیانگذار  Truck Friendlyکه یک برنامه ایمنی مبتنی بر کاروان با هدف بهبود تعامل بین کاروان‌ران‌ها و رانندگان کامیون است می‌گوید که تحقیقات او، الگویی را در این زمینه نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در یک دنیای ایده‌آل، رانندگان باید پیش از نخستین یدک‌کشی، یک دوره آموزشی اجباری بگذرانند، عقیده دارد این کار عملی نیست.

واکر توضیح می‌دهد: آموزش اجباری ایده‌آل است؛ اما من واقع‌بین هستم و می‌دانم که این اتفاق نمی‌افتد.

وی توضیح می‌دهد: ۷۵۰ هزار کاروان ثبت شده است. علاوه بر این درنظر بگیرید چند یدک‌کش اسب پلاک شده، چند تریلر قایق، چند یدک‌کش اتومبیل و غیره داریم. تعدادشان خیلی زیاد است و با میلیون‌ها فرد طرفیم که تریلرهای بزرگ را یدک می‌کشند. میزان تدارکاتی که آموزش و ارایه مجوز به این تعداد افراد لازم داریم، دیوانه کننده است.

به گفته واکر، خطرات برای رانندگانی که تجربه یدک‌کشی ندارند، شامل مواردی همچون نزدیک شدن بیش از حد به سایر خودروها، عدم رعایت فاصله طولی ایمن برای ترمز، پیچ و تاب خوردن کاروان به دلیل وزن نامناسب، پیچیدن خیلی شدید و عدم رعایت زمان و فاصله کافی هنگام سبقت از سایر وسایل نقلیه می‌شود.

۵ توصیه امیلی برای یدک‌کش‌های تازه‌کار

۱-  شناخت وزن: مطمئن شوید که خودرو شما قادر به یدک‌کش کردن ون و تمام وسایل درون آن است.

۲-  چینش صحیح: بررسی کنید که وزن بار به صورت مناسب توزیع شده باشد. اقلام سنگین را در کف بگذارید و تریلر را بیش از حد پر نکنید.

۳-  توجه به تعمیر و نگهداری: بررسی کنید که تایر‌های کاروان کهنه و فرسوده نباشد. از آنجا که کاروان‌ها به صورت دایمی و روزمره استفاده می‌شوند؛ سن تایرها مشکل‌سازتر از فرسودگی است.

۴-  رانندگی ایمن: فاصله بین خود و خودرو جلویی را دو برابر در نظر بگیرید؛ زیرا زمان توقف خودرو با کاروان طولانی‌تر است.

۵-  اهمیت موارد اضافی ایمنی: هر روز فناوری‌های تازه‌ای مانند ترمزهای اضطراری برقی و دوربین دید عقب عرضه می‌شود.

نیاز به دوره‌های آموزشی معتبر

دوره‌های یدک‌کشی معتبری وجود دارد که توسط اپراتورهای تجاری مانند Tow Ed و گروه‌های ایمنی داوطلب از جمله Community Roadsafe Mildura برگزار می‌شود؛ اما الزام رسمی برای گذراندن دوره‌های یدک‌کشی در ویکتوریا وجود ندارد.

مک‌لین با بیان اینکه باید کار را از همین‌جا شروع کرد، می‌افزاید: هر دوره‌ای، چه اجباری و چه اختیاری، نیازمند اعتبار ملی است.

وی می‌افزاید: نمی‌شود هر کسی بگوید که من آموزش یدک‌کشی کاروان ارایه می‌دهم. زیرا امکان دارد آموزش‌های اشتباه ارایه شود یا اینکه اطلاعات ارایه شده جدید و به‌روز نباشد.

به گفته مک‌لین، در نبود آموزش‌های رسمی، عضویت در یک باشگاه کاروان‌ران‌ها، حداقل به تازه‌کارها این امکان را می‌دهد که از تجربیات دیگران بهره‌مند شوند.

همچنین انجمن‌های آنلاینی وجود دارد که مشاوره ارائه می‌دهند، و نمایندگی‌های فروش کاروان نیز توصیه‌هایی از قبیل توزیع وزن، محدودیت‌ها و تجهیزات ایمنی اضافی ارائه می‌کنند.

با این حال، واکر هشدار می‌دهد که همه این توصیه‌ها مفید نیستند.

وی می‌گوید: به ازای هر منبع مفیدی از اطلاعات، یک متخصص خودخوانده هم وجود دارد که توصیه‌های متناقض و گاه خطرناک ارایه می‌کند. وجود داشت که توصیه های متناقض و گاهی خطرناک ارائه می کرد. به همین دلیل به یک دوره معتبر و رسمی نیاز داریم.

منبع: ای‌بی‌سی نیوز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه