وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024
» اخبار » چین به دنبال احداث پایگاه نظامی در همسایگی استرالیا

تاریخ انتشار : 1397/01/21 - 18:36

چین به دنبال احداث پایگاه نظامی در همسایگی استرالیا

صدای استرالیا- بعد از انتشار گزارش‌هایی درباره اینکه حکومت چین به دنبال ساخت یک پایگاه نظامی دائمی در کشور وانواتو در اقیانوس آرام است دولت‌های استرالیا و نیوزیلند امروز (سه‌شنبه) اعلام کردند، تحولات این منطقه را از نزدیک زیر نظر دارند و در عین حال چنین گزارش‌هایی را کم اهمیت دانستند.

چین به دنبال احداث پایگاه نظامی در همسایگی استرالیا

صدای استرالیا– بعد از انتشار گزارش‌هایی درباره اینکه حکومت چین به دنبال ساخت یک پایگاه نظامی دائمی در کشور وانواتو در اقیانوس آرام است دولت‌های استرالیا و نیوزیلند امروز (سه‌شنبه) اعلام کردند، تحولات این منطقه را از نزدیک زیر نظر دارند و در عین حال چنین گزارش‌هایی را کم اهمیت دانستند.

روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد نوشت: پکن در حال بررسی این امکان بوده که به طور بالقوه می‌تواند توازن راهبردی ظریف موجود در منطقه را به هم بزند.

چین رویکرد تقویت جای پای خود و قدرت نظامی‌اش در منطقه اقیانوس آرام از جمله از طریق برقراری روابط نزدیک‌تر با کشورهای این منطقه را در پیش گرفته است و در این راستا سرمایه‌گذاری‌های توسعه خود را در این کشورها تحت نظر دارد.

این روزنامه استرالیایی به نقل از چند منبع گزارش کرد: بلندپروازی‌های نظامی پکن در وانواتو به تدریج اجرا خواهد شد. در ابتدا پکن قصد دارد یک توافق دسترسی منعقد کرده که به موجب آن کشتی‌های چینی بتوانند مرتبا در بنادر این کشور سوختگیری کرده یا توقف کنند.

این گزارش اضافه کرد که این سازوکارها در ادامه تقویت خواهد شد. این در حالی است که مقام‌های اطلاعاتی امنیتی استرالیا و نیوزیلند و همچنین آمریکا نگرانی‌های فزاینده خود را درباره این افزایش نفوذ چین اعلام کرده‌اند.

جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا که روز یکشنبه با همراهی شاهزاده چارلز انگلیس به وانواتو رفته بود، گفت که از بابت روابط قدرتمند استرالیا با وانواتو اطمینان خاطر دارد.

او تاکید کرد: من اطلاعی از پیشنهاد نظامی از سوی چین به وانواتو ندارم و دولت وانواتو گفته که از یک چنین پیشنهادی اطلاع ندارد.

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند گفت: این گزارش روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد را خوانده و اینکه نمی‌تواند درباره صحت آن اظهارنظر کند.

او گفت: ما فعالیت‌ها در داخل اقیانوس آرام را زیرنظر داریم و نیوزیلند با نظامی سازی این منطقه مخالف است.

این در حالی است که رالف رجنوانو، وزیر امور خارجه وانواتو گفت: این کشور مذاکراتی با پکن درباره میزبانی از یک پایگاه نظامی چین ندارد.

وی اظهار کرد: هیچ‌کس در دولت وانواتو با پکن درباره پایگاه نظامی چین در این جزیره اقیانوس آرام مذاکره نکرده است. ما یک کشور غیرمتعهد بوده و علاقه‌ای به نظامی سازی نداریم و علاقه‌مند به هیچ‌گونه پایگاه نظامی در کشورمان نیستیم.

منبع: ایسنا


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی
ارسال دیدگاه