وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 2 May 2024
» اجتماعی » پیش‌بینی موج گرمایی مخرب در آب‌های جنوب‌شرقی استرالیا 

تاریخ انتشار : 1402/06/06 - 8:30

پیش‌بینی موج گرمایی مخرب در آب‌های جنوب‌شرقی استرالیا 

صدای استرالیا– جنوب شرقی استرالیا ممکن است در معرض یک موج گرمایی اقیانوسی شدید قرار بگیرد که زیان قابل توجهی […]

پیش‌بینی موج گرمایی مخرب در آب‌های جنوب‌شرقی استرالیا 

صدای استرالیا– جنوب شرقی استرالیا ممکن است در معرض یک موج گرمایی اقیانوسی شدید قرار بگیرد که زیان قابل توجهی برای ماهیگیری و آبزی‌پروری خواهد داشت.

اداره هواشناسی استرالیا پیش‌بینی کرده که دمای بخشی از دریای تاسمان در نزدیکی تاسمانی و ویکتوریا از سپتامبر تا فوریه امسال حداقل ۲٫۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین خواهد بود.

گرنت اسمیت، اقیانوس‌نگار، گفت: مقیاس رنگی که اداره هواشناسی برای نگاشت پیش‌بینی بی‌نظمی‌های دما در سطح اقیانوس استفاده می‌کند، تا سطح ۲٫۵ درجه سانتی‌گراد را نشان می‌دهد. هنگامی که این سیستم را توسعه دادیم، بی‌نظمی‌های بالاتر را در نظر نگرفتیم. بنابراین افزایش دما می‌تواند ۳ یا ۳٫۵ درجه هم باشد. ولی ما نمی‌توانیم بگوییم تا چه حد بالا می‌رود. 

وی افزود که نخستین بار است که چنین افزایش دمایی را مشاهده می‌کند.

جنوب شرقی استرالیا یکی از کانون‌های شناخته شده تغییر اقلیم است و گرمایش آب در این منطقه ۴ برابر سریع‌تر از میانگین جهانی است.

در سال ۲۰۱۶، این منطقه طولانی‌ترین موج گرمای اقیانوسی خود را تجربه کرد که حدود ۲۵۰ روز ادامه یافت و تاثیری عمیقی روی حیات در اقیانوس گذاشت.

در آن زمان، صیادان ابلونی، افزایش مرگ و میر این گونه موجودات را گزارش کردند و صنعت پرورش ماهی قزل‌الای تاسمانی، به دلیل گرمای آب، ذخایر خود را از دست داد. همچنین ماهی‌های گرمسیری به این منطقه مهاجرت کردند و عفونت ویروسی مسری موسوم به «سندروم مرگ ومیر صدف اقیانوس آرام» شیوع پیدا کرد.

به گفته آلیستر هابدی، مدیر تحقیقات CSIRO، اگر موج گرمای پیش‌بینی شده به سواحل برسد، ممکن است در تابستان امسال نیز شاهد تاثیرات مشابهی باشیم.

وی با اشاره به اینکه جلبک غول‌آسای تاسمانی هم اکنون نیز ۹۵ درصد از محدوده تاریخی خود را از دست داده است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که این پدیده اثرات مخربی بر باقی‌مانده جنگل‌های جلبک در منطقه بگذارد. همچنین در آبزی پروری موثر خواهد بود و انتظار می‌رود گونه‌های جدیدی در منطقه جنوبی جنوب شرق استرالیا دیده شوند.

هابدی افزود: پرورش‌دهندگان قزل‌آلا می‌توانند برداشت را زودتر انجام دهند، سطح اکسیژن آب را بالا ببرند یا تغییر خوراک ماهیان خود را تغییر بدهند.

وی همچنین به محققان و صنعت توصیه می‌کند که برای آب و هوای گرم و خشک‌تر از حد انتظار و شروع احتمالی ال‌نینو آماده شوند.

ریچ لیتل، محقق CSIRO نیز که به تحقیق درباره حیات دریایی در آب‌های جنوب شرقی می‌پردازد، گفت: شواهد محکمی وجود دارد که نشان می دهد ترکیب حیات دریایی تغییر کرده است.

وی توضیح داد: روایت‌ها حاکی است که سطح صید ماهی‌های خال‌مخالی نسبت به دهه ۱۹۹۰ بسیار افزایش یافته و در عین حال، تعداد حیواناتی مانند فوک‌های خز که از این ماهیان تغذیه می‌کنند نیز بیشتر شده است.

لیتل ادامه داد: این موضوع موجب کاهش جمعیت ماهی‌های خال‌مخالی و سایر گونه‌ها از جمله ماهی قرمز و ماهی عروس آبی شده‌ است.

به گفته وی، محققان در حال بررسی میزان تغییرات مشاهده شده در اکوسیستم هستند که به دلیل بحران تغییر اقلیم ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی و سایر عوامل محلی به وجود آمده است.

منبع: گاردین


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه