وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024
» اجتماعی » پاسخ به پرسش‌های متداول درباره شرایط و نحوه استفاده از ماسک

تاریخ انتشار : 1399/04/30 - 12:16

پاسخ به پرسش‌های متداول درباره شرایط و نحوه استفاده از ماسک

صدای استرالیا - پوشیدن ماسک در اماکن عمومی و فضای باز در کلانشهر ملبورن و منطقه میچل‌شایر از ساعت 11:59 چهارشنبه 22 جولای 2020 اجباری خواهد شد و در این گزارش قصد داریم تا جزئیات مقررات جدید را تشریح کنیم.


صدای استرالیا – پوشیدن ماسک در اماکن عمومی و فضای باز در کلانشهر ملبورن و منطقه میچل‌شایر از ساعت ۱۱:۵۹ چهارشنبه ۲۲ جولای ۲۰۲۰ اجباری خواهد شد و در این گزارش قصد داریم تا جزئیات مقررات جدید را تشریح کنیم.

چرا باید ماسک بزنیم؟

به گفته دنیل اندروز، نخست وزیر ایالت ویکتوریا،  این مقررات جدید عاقلانه، نسبتا ساده و نوعی القای رفتاری برای کاهش آمار ابتلا به کووید-۱۹ است.

اندروز هشدار داد: ما قرار است در ویکتوریا و دیگر مناطق کشور برای مدتی بسیار طولانی ماسک به صورت بزنیم. برای این بیماری عفونی همه‌گیر واکسنی وجود ندارد و ماسک زدن ساده‌ترین کاری است که می‌توان برای مقابله با آن انجام داد، موضوع تغییر دادن عادت‌ها است، به زودی این کار به بخشی ساده از زندگی روزمره همه تبدیل خواهد شد. مثل امروز که بیشتر ما بدون کلیدهایمان، یا بدون گوشی‌های موبایلمان خانه را ترک نمی‌کنیم.

برت ساتن، مسئول ارشد بهداشتی ویکتوریا می‌گوید پوشیدن ماسک به عنوان رفتاری جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا افراد بیمار ویروس کمتری به اطراف پراکنده می‌کنند و افراد اطراف خود را کمتر آلوده می‌سازند.

چه کسانی باید ماسک بپوشند؟

در کلانشهر ملبورن و میچل‌شایر همه افراد بالای ۱۲ سال باید در زمان خروج از منزل ماسک یا پوشش صورت داشته باشند، دلایل مجاز خروج از منزل از این قرارند:

*کار یا تحصیل- اگر امکان کار یا تحصیل از منزل وجود ندارد

*دریافت یا ارائه خدمات درمانی

*خرید ضروریات

*ورزش روزمره

این مقررات شامل حال تمامی افرادی است که در این مناطق سکونت دارند، و همینطور افرادی که خارج از این مناطق ساکن هستند اما به دلایلی که ذکر شد به این مناطق سر می‌زنند.

در مناطق حاشیه‌ای ویکتوریا چه خبر است؟

توصیه به استفاده از ماسک در موقعیت‌هایی که امکان رعایت ۱٫۵ متر فاصله از یکدیگر وجود ندارد، در این مناطق از ویکتوریا همچنان درحال اجرا است.

چه کسانی می‌توانند ماسک نزنند؟

نیازی نیست همه افراد ماسک به صورت بزنند. افراد به این دلایل می‌توانند ماسک نداشته باشند:

*داشتن دلایل پزشکی

*کودکان زیر ۱۲ سال و یا ۱۲ ساله، در صورتی که در مقطع دبستان باشند.

*به دلایل حرفه‌ای و در صورتیکه زدن ماسک مانع از انجام کار شود، مثلا اگر در یک مرکز پاسخگویی تلفنی مشغول به کارید.

*دلایل عملی مانند سختی استفاده از ماسک در حین دویدن.

دولت ویکتوریا می‌گوید مردم باید ماسک‌ها یا پوشش صورت خود را همواره به همراه داشته باشند تا در صورت لزوم آن را به صورت بزنند.

استفاده از ماسک برای افرادی که در مراکز نگهداری از کودکان شاغلند ضروری نیست. اندروز همچنین می‌گوید مردم برای تشخیص زدن یا نزدن ماسک در موقعیت‌های مختلف به عقلشان رجوع کنند، مثلا باید بدانند که زمان ورود به بانک باید ماسک‌های خود را بردارند.

چه پوششی برای صورت مناسب است؟ یک روسری کافی است؟

اندروز می‌گوید هم ماسک و هم روسری می‌تواند تاثیرگذار باشد. حتما نیازی به استفاده از ماسک‌های بیمارستانی نیست، می‌توانید از ماسک‌های خانگی یا روسری استفاده کنید. به گفته او هیچ‌چیز به اندازه کافی بی‌نقص نیست و پوشاندن صورت نیز همیشه نمی‌تواند کاملا بی‌نقص باشد.

مجازات ماسک نداشتن چیست؟

۲۰۰ دلار جریمه نقدی.

از کجا ماسک تهیه کنم؟

در بازار انواع ماسک‌های پارچه‌‌ای و ماسک‎‌های جراحی وجود دارند. اندروز تاکید کرد دولت ویکتوریا ۲٫۵ تا سه میلیون ماسک سفارش داده است که اولین بخش از این سفارش این هفته تحویل خواهد شد. شرایط دریافت این ماسک‌ها به زودی اعلام خواهند شد.

می‌توانم خودم ماسک بسازم؟

بله می‌توانید. به گفته ساتن، اگر نمی‌توانید ماسک خریداری کنید مضطرب نشوید. تنها کافی است با چیزی صورت و بینی خود را بپوشانید. دولت ویکتوریا اطلاعاتی درباره چگونگی ساختن ماسک و موادی که می‌توان از آنها در ساخت ماسک استفاده کرد را منتشر ساخته است که بر اساس آنها (لینک دستور ساخت ماسک خانگی https://www.abc.net.au/news/2020-07-15/how-do-you-make-a-face-mask-coronavirus-mandatory-buy-melbourne/12454386) سه لایه پارچه برای ساخت کافی است. لایه خارجی باید پارچه‌ای ضد آب یا در برابر آب مقاوم باشد، لایه میانی می‌تواند از هر جنسی باشد و لایه داخلی باید از جنس جاذب آب و نخی یا پنبه‌ای باشد.

اگر بخواهم ورزش کنم چه کنم؟

این وضعیت یکی از استثناهای مقررات جدید است. اندروز کسانی که می‌دوند را مثال می‌زند و می‌گوید این افراد حین دویدن نیازی به زدن ماسک ندارند، اما باید ماسک به همراه داشته باشند تا پیش از آغاز دویدن و پس از آن ماسک بزنند.

معلم‌ها و دانش‌آموزان چطور؟

به معلمان گفته شده تا در صورت امکان در مدارس ماسک به صورت داشته باشند اما حین تدریس الزامی به انجام این کار نیست. زیرا به گفته اندروز برقراری ارتباط میان معلم و دانش‌آموز از اهمیت بالایی برخوردار است. در مدارس، کودکان بالای ۱۲ سال باید ماسک به صورت بزنند. به گفته اندروز ماسک زدن برای دانش‌آموزان محدودیتی ایجاد نخواهد کرد.

آیا حین رانندگی باید ماسک بزنم؟

اندروز می‌گوید جانب احتیاط را درنظر بگیرید و هرجا که ممکن است ماسک بزنید. و این یعنی حین رانندگی هم ماسک بزنید. به گفته فرماندار، قرار نیست پلیس تک تک خودروها را متوقف کند تا از ماسک زدن تک تک افراد اطمینان حاصل کند اما بهتر است احتیاط کنید و تا جایی که ممکن است ماسک بزنید.

ماسک‌های پارچه‌ای چقدر تاثیرگذارند؟

ماسک تنها ابزاری است برای مقابله با شیوع ویروس. ایده‌آل‌ترین وضعیت ماندن در خانه و رعایت فاصله اجتماعی است، اما اگر قادر به انجام این کارها نیستید، استفاده از ماسک نوعی محافظ فیزیکی در برابر ویروس برایتان ایجاد می‌کند. ماسک‌ها از انتشار قطرات ریز مایعات بدن حین عطسه و سرفه جلوگیری می‌کند و احتمال پخش شدن ویروس را کاهش می‌دهد. به گفته ساتن، حتی ماسک‌های پارچه‌ای هم به شکل فیلتر عمل می‌کنند. البته به شرطی که درون جیب یا روی چانه‌تان نباشند. ماسک‌ها تنها درصورتی خوب عمل می‌کنند که روی دهان و دماغ را پوشانده باشند.

چطور از ماسک به درستی استفاده کنم؟

باید مطمئن شوید ماسک روی دماغ و دهانتان را پوشانده است. ماسک‌های خانگی باید از این ویژگی‌ها برخوردار باشند:

*به خوبی صورت را بپوشانند، به ویژه روی دهان و دماغ به خوبی پوشانده شود.

*به خوبی پشت گوش‌ها یا پس سر بسته و ثابت شوند.

*دارای حفره یا شیار نباشند

*تنفس از میان آنها راحت باشد

*بتوان بدون آسیب‌دیدگی یا تغییر شکل آن را شستشو داد و خشک کرد زیرا ماسک‌های پارچه‌ای باید به صورت مداوم در ماشین‌ لباسشوئی شستشو شوند.

چه زمان‌هایی باید ماسکم را عوض کنم؟

ماسک‌های پارچه‌ای به محض مرطوب شدن باید شسته شوند. به گفته هالی سیل استاد دانشگاه نیوساوت‌ولز، ماسک‌ها را باید با مواد شوینده و آب داغ شست و سپس در معرض هوا خشک کرد و تا به طور کامل خشک نشده دوباره نباید از آن استفاده کرد.

منبع: ای‌بی‌سی نیوز


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه