وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ | Tuesday 16 April 2024
» اخبار » ویروس کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد و بازار ملک در استرالیا

تاریخ انتشار : 1399/03/05 - 12:41

ویروس کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد و بازار ملک در استرالیا

صدای استرالیا- در آغاز سال 2020 مسکن در استرالیا شروع پررونقی را تجربه می‌کرد تا جایی که تا ماه مارس به صورت میانگین در دو شهر بزرگ سیدنی و ملبورن شاهد رشد 13.5 درصدی بود.


صدای استرالیا- در آغاز سال ۲۰۲۰ مسکن در استرالیا شروع پررونقی را تجربه می‌کرد تا جایی که تا ماه مارس به صورت میانگین در دو شهر بزرگ سیدنی و ملبورن شاهد رشد ۱۳٫۵ درصدی بود.

بالا رفتن قیمت مسکن در سیدنی باعث شد تا مقدار زیادی از رکود بازار سال ۲۰۱۹ در این شهر کلیدی از بین برود و همین روند باعث رشد چشمگیر بازار مسکن در ملبورن نیز شد. اما آمدن ویروس کرونا و تاثیرات آن بر اقتصاد استرالیا، باعث توقف رشد قیمت مسکن در اکثر شهرهای استرالیا شد به طوری که معاملات ملکی نسبت به سال گذشته به نصف کاهش پیدا کرد.

از مشکلات عمده بوجود آمده می‌توان به افزایش نرخ بیکاری، پایین آمدن اعتماد مشتریان به بازار، کند شدن چرخه اقتصادی به دلیل قرنطینه، محدودیت‌های بوجود آمده در بازدیدها و مزایده‌های ملکی و از همه مهمتر به محدودیت‌های اعمال شده توسط بانک‌ها و موسسات مالی اشاره کرد.

همه ما می‌دانیم که اقتصاد استرالیا با یک رکود دست و پنجه نرم خواهد کرد ولی قدرت این رکود چقدر می‌تواند باشد؟

صندوق بین‌المللی پول رکود اقتصادی استرالیا را با نرخ ۶٫۷ درصد در سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرد. فراموش نکنیم که این کشور شاهد رشد ۱٫۸ درصدی در سال ۲۰۱۹ بوده و پیش‌بینی می‌شود با از بین رفتن این ویروس به رشد ۶٫۱ درصدی در سال ۲۰۲۱ نیز دست پیدا کند. این در حالیست که صندوق بین‌المللی پول نرخ رکود اقتصادی کل دنیا در سال ۲۰۲۰ را ۳درصد پیش‌بینی کرده ‌است.

در همین راستا بانک مرکزی استرالیا در سناریو پایه خود اعلام کرده است که نرخ بیکاری در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به رشد ۱۰ درصدی یا یک میلیون نفری خود رسیده و پیش‌بینی می‌شود با مهار این ویروس در پایان نیمه اول سال ۲۰۲۱ به ۶٫۵ درصد کاهش بیاید. این به این معناست که درآمد خانوار‌ها به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و کمک‌های مالی دولت تنها به بخش نیازهای اولیه خانوارها خواهد رسید.

بانک مرکزی استرالیا با فراهم کردن ۹۰ میلیارد دلار برای بانکها با نرخ بهره ۰٫۲۵ درصدی سعی در کمک به نظام بانکی استرالیا دارد تا مردم فشار مالی کمتری را در این زمان تحمل کنند. پی‌ بینی می‌شود که این کمک مالی را تا سه سال آینده نیز ادامه دهد.

علاوه بر آن، بانک مرکزی در نظر دارد تا تسهیلات بیشتری را به بانک‌هایی که به شرکت‌های متوسط و کوچک کمک می‌کنند تخصیص دهد.

ویروس کرونا چه تاثیری بروی بازار ملکی استرالیا در کوتاه مدت دارد؟

مطمئنا بازار ملک در استرالیا از تاثیرات ویروس کرونا مصون نیست و این تاثیرها کاملا بستگی به زمان پیدا کردن درمان این ویروس دارد. به دلیل محدودیت‌های اجرایی تعداد معاملات ملکی بسیار تحت تاثیر قرار خواهد گرفت ولی این به این معنی نیست که قیمت مسکن سقوط خواهد کرد.
قابل درک است که بسیاری از مردم بر این باور هستند که بازار ملک دچار بحرانی مانند رکود اقتصادی سال ۱۹۹۰ و یا ۲۰۰۸ خواهد شد، ولی باید در نظر داشت که چرخه رکود اقتصادی این بار به دلیل وجود یک بیماری و به اجبار وجود محدودیت‌های قرنطینه به این نقطه رسیده ‌است. این اتفاق کاملا با رکودهای قبلی متفاوت است و این نظر وجود دارد که به محض برداشتن محدودیت‌ها و با وجود پادتن این ویروس رکود به سرعت سپری خواهد شد.
پیش‌بینی کوتاه مدت بر این است که قیمت املاک درجه یک که از استاندارهای بالایی برخوردار هستند دچار رکود پنج درصدی بشوند و املاک درجه دو که از استاندارد میانگین بهره‌مند هستند دچار رکود ۱۰ درصدی شوند، اما در این بین املاک با استانداردهای ارزان و پایین و همچنین املاک لوکس و گران قیمت بیشترین صدمه را خواهند دید.

مردم بیشتر به دنبال خانه‌هایی با قیمت متعادل خواهند رفت. بازار ملک در مناطق جدید و مناطقی که از قشر کارمند و کارگر تشکیل شده‌اند در معرض خطر بالایی هستند چون احتمال وجود بیکاری در بین ساکنین این مناطق بیشتر است.
در مقایسه، خانوارها و سرمایه‌گذارانی که دارای امنیت شغلی در این زمان بوده‌اند می‌توانند از این فرصت استثنایی و نرخ بهره پایین استفاده کنند. باید توجه داشت که شرایط اقتصادی این گروه به برگشت از رکود در بازه زمانی متوسط تاثیر بسزایی خواهد داشت.

افشین سیادت خو – کارشناس امور مالی و وام در استرالیا


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه