وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024
» اخبار » واکسیناسیون در پاپوآ گینه نو، جبهه تازه رقابت بین چین و استرالیا

تاریخ انتشار : 1400/04/29 - 12:34

واکسیناسیون در پاپوآ گینه نو، جبهه تازه رقابت بین چین و استرالیا

صدای استرالیا- موضوع عرضه واکسن‌های چینی در پاپوآ گینه نو، به جبهه جدیدی در تقابل دیپلماتیک چین و استرالیا تبدیل […]

واکسیناسیون در پاپوآ گینه نو، جبهه تازه رقابت بین چین و استرالیا

صدای استرالیا- موضوع عرضه واکسن‌های چینی در پاپوآ گینه نو، به جبهه جدیدی در تقابل دیپلماتیک چین و استرالیا تبدیل شده است.

در اوایل ماه جولای، نشریه دولتی گلوبال تایمز در چین، استرالیا را متهم کرد که در زمینه عرضه واکسن چینی در کشورهای اقیانوسیه، مانع‌تراشی می‌کند.

اوایل همین ماه نیز سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در یک کنفرانس خبری از استرالیا به دلیل همکاری نکردن در زمینه عرضه واکسن در منطقه، انتقاد کرد.

در همین حال، روز چهارشنبه، زد سسلجیا، وزیر امور اقیانوسیه استرالیا در گفت‌وگویی با سی‌ان‌ان گفت: ما از پاپوآ گینه نو در تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی‌شان حمایت می‌کنیم.

چین و استرالیا، سال‌هاست که بر سر نفوذ بیشتر در کشورهای اقیانوسیه با هم رقابت می‌کنند. این منطقه شامل ۱۴ کشور و قلمرو جزیره‌ای با جمعیتی در حدود ده میلیون نفر است که نفوذ در آن، برای هر دو طرف مزایای استراتژیکی دارد.
قرار گرفتن این جزایر بین آمریکا و آسیا، باعث شده که آنها مکان‌های بالقوه تاسیسات نظامی هر دو کشور چین و استرالیا باشند.

استرالیا روابط اقتصادی و فرهنگی طولانی مدتی با کشورهای اقیانوسیه دارد و از نظر امنیت ملی، محدود کردن حضور چین در این منطقه مهم ارزیابی می‌شود.

از سوی دیگر، چند تا کشورهای این منطقه، با تایپه به عنوان یک کشور مستقل، روابط سیاسی دارند و دولت چین می‌خواهد به عنوان بخشی از استراتژی خود در مورد تایوان، آنها را با خود همراه کند.

چین تا کنون ۳۰۰ هزار دوز واکسن به این منطقه اهدا کرده در حالی که استرالیا ۶۰۰ هزار دوز فرستاده و دولت کانبرا قول عرضه ۱۵ میلیون واکسن را نیز داده است.

پاپوآ گینه نو در سال ۲۰۲۰ توانست خود را از معرض همه‌گیری کرونا دور نگه دارد، ولی امسال تعداد موارد ابتلا در این کشور به ۱۷ هزار مورد رسید و ۱۷۹ نفر نیز در این کشور جان باختند.

در ماه فوریه که تعداد موارد ابتلا در این کشور رو به فزونی گذاشت، چین اعلام کرد که واکسن به پاپوآ گینه نو ارسال می‌کند. اما واکسن‌هایی که چین اهدا کرده بود، تاییدیه سازمان جهانی بهداشت نداشت. دولت پاپوآ گینه نو نیز تا ماه می از پذیرش واکسن‌های اهدایی سر باز زد.

اما به نوشته گلوبال تایمز، این تاخیر در پذیرش واکسن، نتیجه کار مشاوران استرالیایی بوده که در پشت صحنه، در سیاست‌های محلی مداخله کرده‌اند.

منبع: ۷ نیوز


برچسب ها : ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی
ارسال دیدگاه