وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 10 May 2024
» اجتماعی » هیچ سدانی در لیست پرفروش‌ها نیست؛ قلب استرالیا در تسخیر یوت و شاسی‌بلند

تاریخ انتشار : 1402/10/18 - 4:06

هیچ سدانی در لیست پرفروش‌ها نیست؛ قلب استرالیا در تسخیر یوت و شاسی‌بلند

صدای استرالیا– در لیست ده خودرو پرفروش استرالیا در سال ۲۰۲۳ حتی یک خودرو سدان یا هاچبک هم دیده نمی‌شود. […]

هیچ سدانی در لیست پرفروش‌ها نیست؛ قلب استرالیا در تسخیر یوت و شاسی‌بلند

صدای استرالیا– در لیست ده خودرو پرفروش استرالیا در سال ۲۰۲۳ حتی یک خودرو سدان یا هاچبک هم دیده نمی‌شود.

سال ۲۰۲۳ رکورد تازه‌ای را در زمینه فروش خودرو ثبت کرد و عشق استرالیایی‌ها به خودروهای پرمصرف شاسی بلند و یوت‌ به اوج خود رسید.

بر اساس آمارهای اتاق فدرال صنایع خودرو، سه مدل پرفروش خودرو استرالیا در سال گذشته، هر سه یوت بوده‌اند و پس از آن نیز ۷ خودرو شاسی بلند رده‌های چهارم تا دهم خودروهای پرفروش را در دست داشتند. در سال ۲۰۲۳ با تحویل ۱٫۲ میلیون دستگاه خودرو جدید، رکورد تازه‌ای در فروش خودرو استرالیا ثبت شده است.

بر اساس آمار، فورد رنجر توانست جای تویوتا هایلوکس را در صدر خودروهای پرفروش استرالیا بگیرد. در سال گذشته ۶۳ هزار و ۳۵۶ دستگاه فورد رنجر و ۶۱ هزار و ۱۱۱ دستگاه هایلوکس به فروش رسید. خودرو یوت D-Max ایسوزو نیز با فروش ۳۱ هزار و ۲۰۲ دستگاه در رده سوم قرار گرفت.

گروه SUV‌ها و خودروهای تجاری سبک که شامل یوت‌ها می‌شود، ۷۸٫۴ درصد از کل فروش سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است. 

گروه خودروهای سواری نیز که شامل سدان‌ها و هاچبک‌هاست، ۱۷٫۴ درصد آمار فروش خودروها را داشته و گروه خودروهای تجاری سنگین شامل خودروهای باربری ۴٫۳ درصد از فروش سال سهم داشته است.

پیش از این کارشناسان اشاره کرده بودند که شرکت‌های خودروساز، هزینه تبلیغات شاسی‌بلند‌ها و یوت‌های خود را در یک دهه اخیر دو برابر کرده‌اند. همچنین مزایای مالیاتی خاص مانند طرح معافیت فوری دارایی را عاملی عنوان کرده بودند که استرالیایی‌ها را در سال‌های اخیر به سمت خودروهای بزرگ سوق داده است.

آمارها نشان دهنده تغییر چشمگیری در سلیقه خودرویی استرالیایی‌ها در یک دهه اخیر است.

در سال ۲۰۱۳ شاسی‌بلندها و خودروهای تجاری سبک ۴۷٫۴ درصد از سهم فروش سالانه را در دست داشتند و سواری‌ها ۴۹٫۹ درصد. 

یک دهه قبل، تویوتا کرولا محبوب‌ترین خودرو استرالیا بود و پس از آن نیز مزدا ۳ دیده می‌شد. خودروهایی مانند هولدن کومودور، هیونداری i30، تویوتا کمری و هولدن کروز نیز در بین ده خودرو محبوب و پرفروش سال دیده می‌شدند. 

البته در سال ۲۰۱۳ فورد رنجر و تویوتا هایلوکس در لیست ده خودروی پر فروش حضور داشتند؛ اما هیچ خودرو شاسی بلندی در آن لیست دیده نمی‌شود و فقط ۴ خودرو یوت جزو پرفروش‌ترین‌ها بودند.

موضوع دیگری که نشان می‌دهد خودروهای سواری دیگر مورد علاقه استرالیایی‌ها نیست، این است که تویوتا کرولا که در سال ۲۰۲۲ جزو ۶ خودرو محبوب استرالیا بود، اصلا در لیست ده خودرو پرفروش سال ۲۰۲۳ حضور ندارد.

آمارها حاکی است که استرالیایی‌ها سالی ۱۳ میلیارد دلار هزینه بنزین خودروهای پرمصرف‌شان را می‌پردازند. با این حال در سال گذشته، ۱۶٫۲ درصد از کل خودروهای فروخته شده، مربوط به خودروهای الکتریکی، الکتریکی هیبریدی و هیبریدی استاندارد بوده است. 

خودروهای باتری الکتریکی نیز ۷٫۲ درصد از سهم فروش را در دست داشته‌اند و تسلا مدل Y توانسته به جایگاه ششم در میان پرفروش‌ترین‌ها برسد.

منبع: گاردین


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه