وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 2 May 2024
» اجتماعی » همه چیز درباره ماه‌گرفتگی روز سه‌شنبه در استرالیا

تاریخ انتشار : 1401/08/17 - 3:33

همه چیز درباره ماه‌گرفتگی روز سه‌شنبه در استرالیا

صدای استرالیا - در ماه می، قاره آمریکا، قطب جنوب، اروپا، آفریقا و شرق اقیانوس آرام غرق در مناظر دیدنی نخستین ماه‌گرفتگی کامل در سال ۲۰۲۲ شدند اما این ماه‌گرفتگی برای استرالیایی‌ها در طول روز رخ داد و به این ترتیب تنها تصاویری خیره‌کننده از نیمکره شمالی بر جای ماند. با این حال همه چیز در روز سه‌شنبه و زمانی که استرالیایی‌ها نخستین ماه‌گرفتگی کامل سال را تجربه خواهند کرد، تغییر می‌کند.


صدای استرالیا – در ماه می، قاره آمریکا، قطب جنوب، اروپا، آفریقا و شرق اقیانوس آرام غرق در مناظر دیدنی نخستین ماه‌گرفتگی کامل در سال ۲۰۲۲ شدند اما این ماه‌گرفتگی برای استرالیایی‌ها در طول روز رخ داد و به این ترتیب تنها تصاویری خیره‌کننده از نیمکره شمالی بر جای ماند. با این حال همه چیز در روز سه‌شنبه و زمانی که استرالیایی‌ها نخستین ماه‌گرفتگی کامل سال را تجربه خواهند کرد، تغییر می‌کند.

به گفته تانیا هیل عضو افتخاری دانشگاه ملبورن و متصدی ارشد (نجوم) در موزه‌های ویکتوریا مشاهده ماه‌گرفتگی سه مرحله دارد:

۱- هنگامی که ماه‌گرفتگی جزئی شروع می‌شود و ماه شروع به حرکت به سمت سایه زمین می‌کند.
۲- توتالیتی، زمانی که ماه به طور کامل در سایه قرار می‌گیرد.
۳- هنگامی که ماه‌گرفتگی جزئی به پایان می‌رسد و ماه به طور کامل از سایه زمین خارج می‌شود.

امسال بیشتر فرآیند ماه‌گرفتگی قبل از ساعت ۹ شب آغاز می‌شود. با این حال به گفته دکتر هیل، تعیین بهترین زمان برای دیدن ماه‌گرفتگی این بار کمی پیچیده‌تر است زیرا این اتفاق در طلوع ماه رخ می‌دهد. این یعنی برخی از ایالت‌های استرالیا بخشی از خسوف را از دست خواهند داد زیرا ماه هنوز در آسمان قابل مشاهده نخواهد بود.

دکتر هیل گفت: مثلا طلوع ماه در بریزبن در ساعت ۶:۰۱ بعد از ظهر است بنابراین ماه بیش از یک ساعت قبل از شروع خسوف در آسمان خواهد بود در حالی که در مناطق جنوبی‌تر مانند ملبورن، ماه تا ساعت ۷:۵۳ بعد از ظهر طلوع نمی‌کند بنابراین ماه در افق بسیار پایین خواهد بود.

در مجموع بیشتر نقاط استرالیا دید واضحی نسبت به کلیت خسوف خواهند داشت.

به گفته دکتر هیل، برخلاف خورشیدگرفتگی، نگاه مستقیم به ماه‌گرفتگی با چشم غیرمسلح کاملا بی‌خطر است اما اگر یک جفت دوربین دوچشمی دستی داشته باشید، می‌توانید از آن برای تشخیص اورانوس در خسوف روز سه‌شنبه استفاده کنید.

افرادی هم که در بریزبن هستند، می‌توانند زمانی که مریخ شروع به طلوع می‌کند و ماه هنوز کاملا دچار گرفتگی است، نمایش منحصربه‌فردتری داشته باشند.

خسوف روز سه‌شنبه به دلیل موقعیت زمین و ماه، آخرین خسوف تا سال ۲۰۲۵ خواهد بود.

منبع: abc


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه