وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 28 April 2024
» اخبار » هشدار کره شمالی در خصوص معاهده بین استرالیا، آمریکا و انگلیس

تاریخ انتشار : 1400/06/30 - 5:32

هشدار کره شمالی در خصوص معاهده بین استرالیا، آمریکا و انگلیس

صدای استرالیا - کره شمالی با محکوم کردن معاهده امنیتی بین استرالیا، آمریکا و انگلیس گفته است که این پیمان می‌تواند منجر به "مسابقه تسلیحات هسته‌ای" شود.


صدای استرالیا – کره شمالی با محکوم کردن معاهده امنیتی بین استرالیا، آمریکا و انگلیس گفته است که این پیمان می‌تواند منجر به “مسابقه تسلیحات هسته‌ای” شود.

یک مقام ارشد وزارت خارجه این کشور گفته است که آکوس “تعادل استراتژیک در منطقه آسیا و اقیانوسیه را بر هم می‌زند”.

بر اساس توافقنامه موسوم با آکوس که با هدف ”مقابله با گسترش نفوذ چین در منطقه اقیانوس آرام امضا شده” استرالیا با لغو سفارس خرید زیردریایی از فرانسه، از آمریکا زیردریایی هسته ای خریداری خواهد کرد.

این توافقنامه هفته گذشته اعلام شد و شامل همکاری‌های دیگر از جمله در زمینه موشک‌های کروز، هوش مصنوعی و سایر فناوری‌ها می‌شود.

یک مقام وزارت خارجه کره شمالی گفته است که “این معاهده بسیار نامطلوب و خطرناک است و می‌تواند توازن استراتژیک در منطقه آسیا و اقیانوسیه را بر هم بزند و باعث ایجاد زنجیره‌ای از رقابت‌های تسلیحات هسته‌ای شود.”

هفته گذشته، کره شمالی دو آزمایش در زمینه‌ موشکی انجام داد که یکی آزمایش موشک کروز دوربرد و دیگری موشک بالستیک بود.

چین نیز جزو مخالفان این توافقنامه است و سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفته که این معاهده “صدمه شدیدی به صلح منطقه‌ای خواهد زد … و باعث تشدید رقابت تسلیحاتی” می‌شود.

از نظر پیونگ یانگ هم: “طبیعی است که چین این معاهده را به عنوان اقدامی غیرمسئولانه برای از بین بردن صلح و ثبات منطقه بداند و آن را محکوم کند”.

براساس معاهده آکوس، آمریکا برای اولین بار در ۶۰ سال گذشته فناوری زیردریایی خود را مجددا به اشتراک خواهد گذاشت، پیشتر بریتانیا تنها کشوری بود که آمریکا فناوری زیردریایی‌اش را با آن به اشتراک گذاشته بود.

منبع: بی‌بی‌سی فارسی


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه