وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024
» اخبار » نبرد تجاری پکن و کانبرا: تحریم چین تهدیدی برای صنعت توریسم و دانشگاه‌های استرالیا

تاریخ انتشار : 1399/03/03 - 13:12

نبرد تجاری پکن و کانبرا: تحریم چین تهدیدی برای صنعت توریسم و دانشگاه‌های استرالیا

صدای استرالیا - شدت گرفتن جدال تجاري ميان دولت چين و كانبرا طي روزهاي گذشته ميان صنايع استراليايي هراس و نگراني ايجاد كرده است.


صدای استرالیا – شدت گرفتن جدال تجاری میان دولت چین و کانبرا طی روزهای گذشته میان صنایع استرالیایی هراس و نگرانی ایجاد کرده است.

کارخانه‌های لبنیات با دولت جلسات اضطراری برگزار کرده‌اند زیرا نگران آن هستند که هدف بعدی جنگ تجاری چین باشند، درعین حال تولید‌کنندگان شراب نیز نسبت به آینده خود ابراز نگرانی کرده‌اند. اما حوزه کلیدی دیگری نیز وجود دارد که دولت چین آن را تهدید کرده است: سفرهای توریستی و دانشجویی.

استرالیا اولین بار در تاریخ اول فوریه ۲۰۲۰ ورود ملیت‌های خارجی از چین به استرالیا را به منظور جلوگیری از شیوع کرونا ممنوع اعلام کرد. این ممنوعیت سفر به تدریج به چندین کشور دیگر که به کانون شیوع تبدیل شده بودند بسط پیدا کرد تا در نهایت در ۲۱ مارس ۲۰۲۰ تمامی مرزها به روی غیراسترالیایی‌ها بسته شد.

صنعت توریسم استرالیا که پیش از آغاز کرونا به واسطه آتش‌سوزی گسترده آسیب شدید دیده بود نیز  با بسته شدن مرزها متحمل خسارات سنگین‌تری شد، تا حدی که تعدادی از تحلیل‌گران خسارتی دو میلیارد دلاری در ماه را برای این بخش پیش‌بینی کرده‌اند.

شاید توریست‌ها تجدید‌نظر کنند

چند هفته پیش چنگ جین‌گی، سفیر چین در استرالیا تهدید کرد که توریست‌های چینی از جمله دانشجویان، ممکن است سفر به استرالیا را تحریم کنند، رویدادی که می‌تواند برای اقتصاد استرالیا بحران‌آفرین باشد. سفیر چین در پاسخ به این پرسش که در صورت تداوم تحقیق و تفحص استرالیا درباره شیوع کووید-۱۹ آیا چین واردات کالاهای استرالیایی را متوقف خواهد کرد گفت: ممکن است توریست‌های چینی درمورد سفرهای خود تجدید نظر کنند. جامعه چین از سیاست استرالیا ناراحت، خسته و ناخشنود است و فکر می‌کنم در طولانی‌مدت اگر این وضعیت نارضایتی ادامه‌دار یا بدتر شود، مردم ما به این فکر خواهند کرد که چرا باید به کشوری که نسبت به چین رفتاری خصمانه دارد سفر کنند؟

او در ادامه اعلام کرد دانشجویان چینی که سالانه میلیارد‌ها دلار برای اقتصاد استرالیا آورده مالی دارند نیز ممکن است سفر به استرالیا را تحریم کنند. او با گفتن این جمله که شاید چینی‌ها به این فکر کنند که لزومی بر صرف شراب یا گوشت استرالیایی وجود ندارد، صنعت شراب‌سازی و دامداری استرالیا را نیز تهدید کرد و گفت همه‌چیز بستگی به عملکرد استرالیا دارد.

استرالیا چقدر به چین وابسته است؟

صنعت توریسم استرالیا به شدت تحت فشار است تا با ایجاد تنوع از میزان وابستگی خود به بازار چین بکاهد. چین درحال حاضر بزرگترین منبع توریست های بین‌المللی استرالیا محسوب می‌شود. براساس آمار آژانس توریسم استرالیا، در ۱۲ ماه منتهی به نوامبر ۲۰۱۹ بالغ بر ۱٫۴۴ میلیون چینی به استرالیا سفر کرده‌اند و در این بازه زمانی ۱۲ میلیارد دلار برای اقتصاد استرالیا آورده مالی داشته‌اند، رقمی برابر ۲۷ درصد از کل مبلغی که دیگر توریست‌ها برای استرالیا درآمدزایی داشته‌اند.

چینی‌ها همچنین بر مبنای فردی نیز نسبت به دیگر توریست ها درآمد بیشتری برای استرالیا دارند. میانگین مبلغی که یک توریست چینی در استرالیا خرج می‌کند ۹ هزار و ۲۳۵ دلار استرالیا است درحالی که یک توریست آمریکایی پنج هزار و ۲۱۹ دلار، یک توریست ژاپنی چهار هزار و ۶۱۴ دلار و یک توریست نیوزیلندی دو هزار و ۳۲ دلار در استرالیا خرج می‌کند. این نرخ بالای درآمد تاحدودی به لطف جمعیت بالای دانشجویان چینی در کشور است زیرا درحدود ۲۰ درصد از توریست‌های چینی با هدف تحصیل در دانشگاه‌های استرالیایی وارد کشور می‌شوند. این دانشجویان در طول چهار ماه از اقامت خود ۲۷ هزار دلار خرج می‌کنند و بیش از ۱۰ میلیارد دلار برای اقتصاد آورده مالی دارند.

به گفته پیتر جنینگز مدیر اجرایی موسسه سیاست استراتژیک استرالیا، کشور به اقتصاد خود اجازه داده تا بیش از اندازه به چین وابسته شود و چین امروز برخلاف تصوراتی که پس از پیوستنش به سازمان تجارت جهانی می‌رفت مانند یک اقتصاد کاپیتالیست رفتار نمی‌کند و در عوض از ارتباطات اقتصادی برای اهداف سیاسی استفاده می‌کند. جنینگز می‌گوید ما قادر خواهیم بود از طریق ایجاد بازارهای جدید، در آمریکای لاتین، آفریقا و جنوب شرقی آسیا از این مشکل عبور کنیم اما این کار سال‌ها زمان می‌برد.

آیا چین می‌تواند سفر به استرالیا را تحریم کند؟

هر توریست چینی که برای گذراندن تعطیلات خارجی کشور را ترک می‌کند، باید از دولت مجوز کسب کند. حزب کمونیست چین تمامی ابعاد جامعه را کنترل می‌کند و به صورت نظری، می‌تواند هرزمان که بخواهد مانع سفرهای خارجی شود. در چنین شرایطی تنها کاری که چین لازم است انجام دهد این است که استرالیا را به عنوان یک مقصد توریستی تحریم کند و از دادن ویزا به شهروندان خود اجتناب کند.

با این حال جنینگز می‌گوید انجام چنین کاری چندان نیز ساده نیست، علاقه توریست‌های چینی به استرالیا باعث می‌شود چنین تصمیمی برای حزب کمونیست پرهزینه شود.

این اولین‌باری نیست که چین برای رسیدن به هدفی سیاسی دست به تحریم سفر می‌زند. در سال ۲۰۱۷ پس از آنکه دولت کره جنوبی به منظور محافظت از خود در برابر کره شمالی از سامانه موشکی آمریکایی استفاده کرد، چین آن را تهدیدی علیه امنیت خود خواند و پس از آنکه کره جنوبی درخواست چین برای استفاده نکردن از سامانه موشکی را رد کرد، تحریم سفر به کره جنوبی آغاز شد و خسارتی ۱۰٫۵ میلیارد دلاری (دلار استرالیا) به اقتصاد کره وارد کرد، خسارتی که هنوز جبران نشده است.

چین به انکار انگیزه‌های سیاسی ادامه می‌دهد

دولت چین باوجود اخطارهای پی‌در‌پی که درباره عواقب پیگیری تجسس استرالیا درباره عامل شیوع کرونا به دولت می‌دهد، مجازات اقتصادی دولت استرالیا به خاطر تاکیدش بر ادامه یافتن تجسس‌ها را انکار می‌کند.

کمی پس از انتشار مصاحبه آقای چنگ روزنامه گلوبال تایمز چین اعلام کرد رسانه‌های غربی ادعای نگرانی‌های اقتصادی را بیش از حد بزرگنمایی کرده‌اند و به این موضوع تاکید کرده اند که چنگ در مصاحبه‌اش اعلام کرده امیدوار است این روند برای استرالیا عواقب اقتصادی نداشته باشد.

رسانه‌های چینی همچنین از توضیح سیاسی بودن انگیزه محدودیت‌های تجاری اخیر طفره می‌روند. ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد محدودیت‌های تجاری برای کشتارگاه‌ها که به تازگی اعمال شده‌اند، به واسطه تخطی از استانداردهای قرنطینه بوده و هیچ ارتباطی با درخواست تجسس استرالیا درباره کووید-۱۹ نداشته است. به گفته ژائو استفاده از ویروس برای مانورهای سیاسی تنها همکاری‌های مرتبط با مهار شیوع را مختل می‌سازد. چین همواره به احترام دوجانبه باور دارد و معتقد است برابری باید اساس و پایه توسعه روابط دوجانبه باشد.

جنینگز در واکنش به این اظهار گفت چینی‌ها کار درستی انجام می‌دهند، ما نیز آرام و حساب شده عمل می‌کنیم. دولت هرگز از درگیر شدن در جدال‌های پرهیاهو با چین نفعی نخواهد برد. جنینگز همچنین تاکید کرد تجسس درباره بیماری کووید-۱۹ باید ادامه داشته باشد. او می‌گوید: درحال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار نفر در سرتاسر جهان جان خود را از دست داده‌اند و ما در آستانه رکود اقتصادی بزرگتری نسبت به رکود بزرگ هستیم. اگر الان زمانش نیست، چه زمانی باید چین را تحت فشار قرار دهیم؟ ما نباید با اعمال حزب کمونیست همدست شویم.

منبع: نیوز دات کام


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه