وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | Tuesday 19 March 2024
» اجتماعی » مرد بازو طلای استرالیا بازنشسته شد!

تاریخ انتشار : 1397/02/25 - 14:18

مرد بازو طلای استرالیا بازنشسته شد!

صدای استرالیا - جیمز هریسون که به مردی با بازوی طلایی معروف است و برای مدت ۶۰ سال تقریبا هر هفته خون اهدا کرده، اکنون در سن ۸۱ سالگی از اهدای خون بازنشسته شده است.

مرد "بازو طلای" استرالیا بازنشسته شد!

صدای استرالیا – جیمز هریسون که به مردی با بازوی طلایی معروف است و برای مدت ۶۰ سال تقریبا هر هفته خون اهدا کرده، اکنون در سن ۸۱ سالگی از اهدای خون بازنشسته شده است.

بنابر اعلام دفتر خدمات خون صلیب سرخ استرالیا در این سال‌ها از خون این مرد به دلیل داشتن نوعی پادتن کمیاب برای درمان بیماری rhesus استفاده شده است.

گزارش‌ها حاکیست که هریسون تا کنون جان بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار کودک را در استرالیا نجات داده است.

بیماری rhesus زمانی ایجاد می‌شود که فاکتور ار.هاش خون مادری باردار منفی بوده ولی ار.هاش خون جنین که از پدر به ارث برده مثبت باشد. در این وضعیت خون مادر شروع به حمله به سلول‌های خونی جنین کرده و در بدترین حالت آن می تواند موجب آسیب مغزی یا مرگ نوزاد شود. بیش از ۱۷ درصد از زنان استرالیا در معرض خطر این اختلال هستند.

جیمز هریسون از ۱۴ سالگی اهدا کننده خون بوده و چند سال بعد پزشکان وجود پادتنی خاص در خون او را کشف کردند که باعث شد هریسون به یک اهداکننده همیشگی پلاسمای خون تبدیل شود.

پزشکان در مورد علت منحصر به فرد بودن خون او مطمئن نیستند ولی تصور می شد تزریق خونی که پس از یک عمل جراحی در سن ۱۴ سالگی داشته باعث این امر شده و او را تبدیل به یکی از حدودا ۵۰ نفری که در استرالیا چنین پادتنی در خونشان دارند،‌ تبدیل کرده است.

تا سال ۱۹۶۷ در استرالیا سالانه هزاران نوزاد جان خود را از دست داده و نوزادان بسیاری با آسیب‌های مغزی متولد و جنین‌های زیادی سقط می‌شدند، بدون اینکه علت آن برای پزشکان مشخص باشد. اما استرالیا یکی از اولین کشورهایی بود که با کشف این نوع پادتن خاص در خون این اهدا کننده موفق به حل این مشکل شد. از این رو این اتفاق انقلابی در آن زمان به حساب می‌آمد.

به گزارش سی ان ‌ان، جیمز هریسون اکنون با اهدای آخرین کیسه خون در سن ۸۱ سالگی از اهدای خون بازنشسته شده است چرا که در استرالیا افراد بالای ۸۱ سال مجاز به اهدای خون نیستند. اما بسیاری امیدوارند افراد بیشتری با این نوع از پادتن خاص در خونشان در آینده اقدام به اهدای خون کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه