وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 19 May 2024
» اجتماعی » لایحه ممنوعیت تبلیغات غذاهای ناسالم برای کودکان به پارلمان استرالیا ارایه شد

تاریخ انتشار : 1402/03/31 - 5:53

لایحه ممنوعیت تبلیغات غذاهای ناسالم برای کودکان به پارلمان استرالیا ارایه شد

صدای استرالیا– در صورت تصویب قوانین پیشنهادی ارایه شده به پارلمان استرالیا، تبلیغات غذاهای ناسالم با هدف کودکان، به منظور […]

لایحه ممنوعیت تبلیغات غذاهای ناسالم برای کودکان به پارلمان استرالیا ارایه شد

صدای استرالیا– در صورت تصویب قوانین پیشنهادی ارایه شده به پارلمان استرالیا، تبلیغات غذاهای ناسالم با هدف کودکان، به منظور مقابله با چاقی این طیف سنی ممنوع خواهد شد.

لایحه موسوم به «تبلیغات کودکان سالم» که از سوی سوفی اسکامپس ارایه شده و برای تصویب به حمایت دولت نیاز دارد، مقررات جدیدی را برای تبلیغات مواد غذایی در تلویزیون، رادیو و شبکه‌های اجتماعی وضع می‌کند.

بر اساس این لایحه، تبلیغات غذاهای ناسالم در تلویزیون رادیو، از جمله سرویس‌های مبتنی بر اشتراک و استریمینگ، بین ساعت‌های ۶ صبح تا ۹:۳۰ عصر ممنوع خواهد بود. همچنین توصیه شده که این تبلیغات آنلاین این مواد غذایی در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات آنلاین به طور کامل ممنوع شود.

اسکامپس که پزشک عمومی است، با بیان اینکه باید برای مقابله با اپیدمی چاقی در استرالیا اقدامات بیشتری انجام شود، گفت: چاقی در دوران کودکی، سالانه ۱۱٫۸ میلیارد دلار برای سیستم بهداشت و درمان هزینه دارد.

بر اساس آخرین آمار موسسه بهداشت و رفاه استرالیا، یک چهارم کودکان استرالیایی چاق هستند یا اضافه وزن دارند.

داده‌های اداره آمار استرالیا نیز نشان می‌دهد که تقریباً دو سوم بزرگسالان استرالیایی دارای اضافه وزن بوده یا چاق هستند.

اسکامپس گفت: کودکان ما هر سال تنها در تلویزیون در معرض بیش از تبلیغ ۸۰۰ غذای ناسالم قرار می‌گیرند و ارتباط مستقیمی بین این تبلیغات و چاقی دوران کودکی وجود دارد.

وی تاکید کرد: محدودیت‌های فعلی به اندازه کافی قوی نیست و خودتنظیمی هم جواب نداده است.

گوشت، مرغ، ماهی و غذاهای دریایی سوخاری در فهرست طولانی غذاهای ناسالم قرار دارند. این لیست همچنین شامل انواع همبرگر، پیتزا، ناچو، چیپس‌تند، سیب‌زمینی سرخ کرده، هش‌براون و کباب است.

همچنین تبلیغات دسر، بستنی، تنقلات شور و شیرین، از جمله نوشیدنی‌های شیرین شده مصنوعی یا رژیمی ممنوع خواهد بود.

اسکامپس از حمایت مونیک رایان، نماینده مستقل و مدیر سابق عصب‌شناسی بیمارستان سلطنتی کودکان و همچنین انجمن پزشکی استرالیا برخوردار است.

به گفته اسکامپس،این قانون استرالیا را با سایر کشورهایی که اقدامات مشابهی انجام می‌دهند، همسو می کند.

وی افزود: تقریباً ۴۰ کشور، از جمله بریتانیا، ایرلند، شیلی، نروژ، مکزیک، تایلند و کره جنوبی، در این زمینه قانون‌گذاری کرده یا برنامه ریزی برای تنظیم‌گری تبلیغات غذاهای ناسالم را آغاز کرده‌اند. من می‌خواهم استرالیا را هم به این لیست اضافه کنم.

وی گفت که با مارک باتلر، وزیر بهداشت فدرال گفت‌وگو کرده ا و  در این زمینه «اشتیاق زیادی برای تغییرات» وجود دارد.

باتلر تأیید کرد که در مورد این لایحه با دکتر اسکامپس صحبت کرده است.

وی افزود که دولت در حال بررسی اعمال محدودیت‌هایی برای بازاریابی مواد غذایی ناسالم برای کودکان از طریق یک مطالعه امکان‌سنجی با بودجه ۵۰۰ هزار دلاری است.

وی همچنین تاکید کرد که دولت به استراتژی ملی چاقی متعهد است. 

این استراتژی، یک چارچوب ۱۰ ساله برای پیشگیری، کاهش و درمان اضافه وزن و چاقی در استرالیا است و از جمله اهداف آن، می‌توان به معکوس کردن روند چاقی در بزرگسالان تا سال ۲۰۳۰ و کاهش ۵ درصدی اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان تا سال ۲۰۳۰ اشاره کرد.

منبع: ای بی سی


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه