وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 18 April 2024
» اخبار » قحطی تابستانی استرالیا بدون حضور کارگران فصلی

تاریخ انتشار : 1399/05/15 - 6:10

قحطی تابستانی استرالیا بدون حضور کارگران فصلی

صداي استراليا- با نبود نيروي كار كافي براي برداشت محصولات كشاورزي در فصل جديد برداشت،‌استراليا با خطر بالقوه كمبود غذا و كشاورزان با احتمال تنگناي اقتصادي مواجه هستند.

قحطی تابستانی استراليا بدون حضور كارگران فصلی

صدای استرالیا– همزمان با تشدید خطر از کنترل خارج شدن شیوع کووید-۱۹ در ویکتوریا و انتقال آن به خارج از مرزهای ایالت، استرالیا با بحران کرونایی دیگری نیز دست به گریبان است: کمبود مواد غذایی.

مشکل از اینجا شروع می‌شود که بخش بزرگی از کار برداشت محصولات کشاورزی استرالیا بر دوش افراد خارجی است که امکان سفر کردن ندارند. اکنون با نزدیکتر شدن به فصل برداشت تابستانی نیروی کافی کار برای برداشت محصولات وجود ندارد. این کمبود نیرو به طور حتم به کمبود و افزایش قیمت محصولات کشاورزی منجر خواهد شد و در بُعدی بسیار جدی‌تر، مشکلات ویران‌کننده‌ای را برای کشاورزان به بار خواهد آورد.

هر سال، در روزهای اوج برداشت محصول، استرالیا به ۴۰ هزار نیروی کار برای چیدن سبزیجات و میوه نیاز دارد. در طول ۱۲ ماه سال و تا پایان ماه مارس ۲۰۲۰ درحدود ۳۲ هزار نفر از این نیروها را جهانگردهایی تشکیل می‌دادند که برای تمدید یک ساله مهلت سفر در استرالیا باید ۸۸ روز در مزارع کار کنند. در همین بازه زمانی، درحدود هشت هزار کارگر فصلی از مناطق پاسیفیک و تیمور شرقی تحت پوشش برنامه کارگران فصلی در استرالیا مشغول به کار بودند. همچنین نباید کارگران غیررسمی مانند افرادی که با انواع ویزاهای تحصیلی و بشردوستانه در استرالیا حضور دارند به اضافه تعداد محدودی کارگز بومی استرالیا و نیوزیلند را نیز فراموش کرد.

بسیاری از جهانگردان پیش از بسته شدن مرزها استرالیا را ترک کرده‌اند. از میان آنهایی که باقی مانده‌اند، بسیاری با کمبود پول و دلتنگی برای خانواده دست و پنجه نرم می‌کنند و به محض باز شدن مرزها از استرالیا خارج شده و قطعا تا مدتی طولانی بازنمی‌گردند. آنچه باقی می‌ماند قطعا بسیار کمتر از ۳۲ هزار نفر خواهند بود. وضعیت کارگران فصلی از این هم نامشخص‌تر است، کمتر از هفت هزار کارگر فصلی در استرالیا باقی مانده‌اند که بسیاری از آنها هم مانند جهانگردان در کمین باز شدن مرزها نشسته‌اند.

راه‌حل‌های قابل اجرا

با این‌همه اگر به موقع اقدام شود، راه‌حل‌های قابل اجرایی وجود دارند، راه‌حل‌هایی که با گذشت هر هفته، عملی شدن آنها دشوارتر خواهد شد. یکی از راهکارها، احیای برنامه کارگران فصلی و طولانی کردن مدت زمان آن است. اقدامی که آلمان و کانادا انجام داده‌اند، مرزهای خود را به روی کارگران فصلی گشوده‌اند، آنها را تحت معاینه و نظارت دقیق قرار داده‌اند تا از سلامت و ایمنی آنها به محض ورود به کشور اطمینان حاصل کنند.

درحال حاضر گروهی ۲۰۰ نفره از کارگران اهالی وانوآتا مجوز کار در قلمرو شمالی را به دست آورده‌اند و گفته می‌شود بیش از ۱۰ هزار نیروی کار از تیمور شرقی در انتظار چراغ سبز استرالیا هستند. درواقع تعداد کارگرانی که در انتظار ورود به استرالیا هستند، بیش از حد نیاز است، اما ورود آنها نیازمند انعطاف‌پذیری بروکراتیک، عزم سیاسی، برنامه‌ریزی، مشاوره‌های فرهنگی و همچنین برنامه‌ریزی آینده‌نگرانه است. مزیت دیگر تمدید و طولانی‌تر کردن برنامه کارگران فصلی که باید در اولویت کار دولت قرار گیرد، کاهش احتمال بهره‌کشی کارگران در بخش کشاورزی خواهد بود.

منبع: گاردین


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه