وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | Tuesday 19 March 2024
» اخبار » فرانسه سفرایش در آمریکا و استرالیا را به پاریس فراخواند

تاریخ انتشار : 1400/06/27 - 4:50

فرانسه سفرایش در آمریکا و استرالیا را به پاریس فراخواند

صدای استرالیا– در پی تشدید تنش در روابط فرانسه با استرالیا و آمریکا، پاریس سفرای خود در این دو کشور […]

فرانسه سفرایش در آمریکا و استرالیا را به پاریس فراخواند

صدای استرالیا– در پی تشدید تنش در روابط فرانسه با استرالیا و آمریکا، پاریس سفرای خود در این دو کشور را برای مشورت فراخواند. این تنش در پی لغو قرارداد فروش زیردریایی‌های فرانسوی به استرالیا موسوم به «قرارداد قرن» ایجاد شد.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفت که سفرای کشورش در واشنگتن و کانبرا به دلیل اهمیت «استثنایی» اعلام پیمان امنیتی بین آمریکا، بریتانیا و استرالیا که منجر به لغو «قرارداد قرن» شد فراخوانده است.

وی افزود که سفرای کشورش به درخواست امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از واشنگتن و کانبرا فراخوانده شدند. این برای اولین بار است که فرانسه سفرایش از آمریکا و استرالیا را فرا می‌خواند.

آمریکا به طور سنتی و از زمان جنگ استقلال این کشور متحد نزدیک فرانسه محسوب می‌شد. فراخواندن سفرا بین کشورهای متحد امری بسیار نامعمول است.پاریس پیش از این از لغو جشنی در گرامیداشت روابط فرانسه با آمریکا در اقامتگاه سفیر فرانسه در واشنگتن خبر داده بود.

استرالیا به دنبال اعلام پیمان امنیتی «اوکوس» در منطقه اقیانوس هند-آرام تصمیم گرفت تا قرارداد خرید زیردریایی‌های عادی از فرانسه را فسخ کند تا به جای آنها از آمریکا زیردریایی با انرژی هسته‌ای تحویل بگیرد. پاریس نقش آمریکا در فسخ این قرارداد بزرگ را به «خنجر از پشت» تشبیه کرده است.

امانوئل ماکرون هنوز درباره فسخ قرارداد ۱۰۰ میلیارد دلاری فروش زیردریایی به استرالیا اظهارنظر نکرده است. یک دیپلمات فرانسوی که نخواست نامش شود گفت که مقامات فرانسه در جریان سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به پاریس بر اهمیت «قرارداد قرن» برای کشورشان تاکید کرده بودند.

منبع: یورونیوز


برچسب ها : ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی
ارسال دیدگاه