وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | Tuesday 19 March 2024
» اخبار » فرانسه: آمریکا و استرالیا درباره توافق دفاعی دروغ می‌گویند

تاریخ انتشار : 1400/06/28 - 8:17

فرانسه: آمریکا و استرالیا درباره توافق دفاعی دروغ می‌گویند

صدای استرالیا - وزیر خارجه فرانسه، آمریکا و استرالیا را در ارتباط با یک توافق تازه امنیتی که باعث شد پاریس سفیر خود را از این دو کشور فرابخواند، به دروغگویی متهم کرده است.


صدای استرالیا – وزیر خارجه فرانسه، آمریکا و استرالیا را در ارتباط با یک توافق تازه امنیتی که باعث شد پاریس سفیر خود را از این دو کشور فرابخواند، به دروغگویی متهم کرده است.

ژان ایو لودریان در مصاحبه با تلویزیون “فرانس ۲” همچنین آنها را به “دورویی، زیر پا گذاشتن اعتماد و تحقیر” متهم کرد.

براساس این توافق، موسوم به آکوس، قرار است استرالیا فناوری ساخت زیردریایی هایی با نیروی محرکه اتمی دریافت کند، در نتیجه این کشور قراردادی با فرانسه به ارزش ده ها میلیارد دلار برای ساخت زیردریایی را لغو می کند.

این توافق، که در طول هفته پیش امضا شد و همچنین شامل بریتانیا می شود، تلاشی برای مقابله با قدرت فزاینده چین در منطقه آسیا اقیانوسیه قلمداد می شود.

فرانسه می گوید که فقط ساعاتی پیش از امضای توافق از آن آگاه شد.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه این کشور، روز شنبه وضعیت کنونی را یک “بحران جدی” در روابط توصیف کرد.

او گفت: “این واقعیت که این برای اولین بار در تاریخ روابط آمریکا و فرانسه است که ما سفیر خود را برای مشاوره فرا می‌خوانیم یک اقدام جدی سیاسی است، که عمق بحران موجود میان کشورهای ما را نشان می دهد.”

او گفت که سفیر فرانسه برای “ارزیابی مجدد اوضاع” فراخوانده شده است.

با این حال او اضافه کرد که نیازی نبود فرانسه سفیر خود از بریتانیا را فرابخواند، و لندن را به “فرصت طلبی آنی” متهم کرد.

او گفت: “بریتانیا در این ماجرا کمی مثل چرخ سوم سه‌چرخه است.”

چین هم پیمان تازه را محکوم کرده و مالزی هم ابراز نگرانی کرده است که این توافق به یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه دامن بزند.

از سوی دیگر لیز تراس، وزیر خارجه جدید بریتانیا، در مقاله ای در ساندی تلگراف از این موافقتنامه دفاع کرد و گفت آمادگی بریتانیا برای “سرسختی” در دفاع از منافعش را نشان می دهد.

آمریکا برای اولین بار بعد از ۵۰ سال فناوری خود در زمینه ساخت زیردریایی را در اختیار یک کشور دیگر می گذارد. این نوع فناوری قبلا با بریتانیا به اشتراک گذاشته شده بود.

این بدان معنی است که استرالیا اکنون می تواند زیردریایی هایی با نیروی محرکه اتمی بسازد که هم سرعت بیشتری از نمونه های متعارف دارند هم ردگیری آنها دشوارتر است.

این نوع زیردریایی ها می توانند ماه ها زیر آب بمانند و موشک هایشان را به نقاط دورتری شلیک کنند. استرالیا تاکید می کند که به هیچ وجه قصد تعبیه سلاح های اتمی در آنها را ندارد.

این شراکت تازه عصر چهارشنبه به وقت واشنگتن در یک کنفرانس خبری مجازی میان رهبران سه کشور اعلام شد و درحالی که مستقیما از چین نام برده نشد، اما سه رهبر مکررا به نگرانی های امنیتی در منطقه آسیا اقیانوسیه که به گفته آنها “به طور قابل توجهی بیشتر شده” اشاره کردند.

این پیمان همچنین شامل همکاری در زمینه هوش مصنوعی، فناوری کوانتومی و سایبری خواهد بود.

فرانسه در سال ۲۰۱۶ برنده یک قرارداد ۵۰ میلیارد دلاری (دلار استرالیا) برای ساخت ۱۲ زیردریایی برای نیروی دریایی استرالیا شده بود که بزرگترین قرارداد دفاعی استرالیا بود.

ژان پیر تبالت سفیر فرانسه در کانبرا روز شنبه هنگام ترک این کشور تصمیم استرالیا برای لغو یکجانبه آن قرارداد را یک “اشتباه عظیم” توصیف کرد.

در همین حال یک مقام کاخ سفید گفته است که دولت بایدن در روزهای آینده برای حل اختلافات با دولت فرانسه تماس خواهد گرفت.

مریس پین وزیر خارجه استرالیا هم گفت که “یاس” فرانسه را درک می کند و امیدوار است بتواند در همکاری با این کشور در مورد “ارزشی که ما برای روابط دو جانبه قائلیم” اطمینان دهد.

منبع: بی‌بی‌سی فارسی


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه