وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tuesday 30 April 2024
» اخبار » طرح تشویقی ۲۰ هزار دلاری برای افزایش بهره‌وری انرژی در کسب‌وکارهای کوچک

تاریخ انتشار : 1402/04/26 - 7:02

طرح تشویقی ۲۰ هزار دلاری برای افزایش بهره‌وری انرژی در کسب‌وکارهای کوچک

دفتر خدمات حسابداری و مالیاتی ایتکس پلاس- دولت فدرال استرالیا پیش‌نویس طرح تشویقی انرژی برای کسب‌وکارهای کوچک را منتشر کرد


دفتر خدمات حسابداری و مالیاتی ایتکس پلاس- دولت فدرال استرالیا پیش‌نویس طرح تشویقی انرژی برای کسب‌وکارهای کوچک را منتشر کرد که بر اساس آن، حدود ۲۰ هزار دلار پاداش در قالب تخفیف مالیاتی در نظر گرفته و در عین حال بروزرسانی‌ها و ارتقاهای پر هزینه مانند خرید خودروهای الکتریکی جدید را مستثنی کرده است.

این اقدامات جدید که به طور رسمی در قالب بودجه فدرال ۲۴-۲۰۲۳ اعلام شده، با هدف ارایه ۲۰ درصد تخفیف مالیاتی برای ارتقاهای تا سقف ۱۰۰ هزار دلار به منظور افزایش بهره‌وری انرژی کسب‌وکارها در نظر گرفته شده است.

کسب‌وکارهایی با گردش مالی زیر ۵۰ میلیون دلار حایز شرایط این برنامه جدید دولت خواهند بود.

این بسته حمایتی با هدف تقویت سرمایه‌گذاری کسب‌وکارهای کوچک‌تر در فناوری‌های بهره‌وری انرژی طراحی شده؛ اقدامی که به گفته دولت فدرال، هم ردپای کربن استرالیا را کاهش می‌دهد و هم از شرکت‌های کوچک و متوسط در برابر افزایش قبوض برق در طولانی مدت محافظت می‌کند.

دولت فدرال پیش‌بینی می‌کند که ارزش این بسته در یک بازه ۴ ساله، به ۳۱۴ میلیون دلار برسد.

فعالیت‌های واجد شرایط

به گفته جولی کالینز، وزیر کسب و کارهای کوچک، این بسته حمایتی ارتقای سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی به سیستم‌های برقی بهره‌ور، یخچال‌ها، اجاق‌گاز‌های القایی، باتری‌ها و پمپ‌های حرارتی را در برمی‌گیرد.

در پیش‌نویس قانون مذکور به طور مشخص به ارتقاهایی به این شرح اشاره شده است:

  • تجهیزاتی که از برق استفاده می‌کنند، در صورتی که یک وسیله مشابه با استفاده از انرژی فسیلی نیز در بازار موجود باشد

از طرف دیگر، این خط‌مشی تجهیزاتی را پوشش می‌دهد که در آن تمامی معیارها زیر لحاظ شده باشد:

  • وسیله مورد نظر برقی باشد
  • نسبت به تجهیزات پیشین از نظر انرژی بهره‌ورتر باشد
  • در صورت جایگزین نشدن تجهیزات موجود، این وسیله نسبت به وسایل مشابه در بازار، بهره‌وری انرژی بیشتری داشته باشد

یا تجهیزاتی که یک یا چند تا از موارد زیر را ممکن کند:

  • استفاده از برق یا انرژی از منابع تجدید پذیر
  • ذخیره برق یا انرژی از یک منبع تجدید پذیر
  • استفاده از آن برق یا انرژی در زمان دیگر
  • نظارت بر مصرف انرژی از منابع تجدید پذیر

فعالیت‌های خارج از شمول

کسب‌وکارها باید توجه داشته باشند که این سیاست پانل‌های خورشیدی یا تجهیزات مشابه تولید انرژی را پوشش نمی‌دهد.

در پیش‌نویس این قانون آمده است: تجهیزاتی که صرفا یا عمدتا از یک منبع تجدیدپذیر (مانند سلول‌های فتوولتائیک) برق تولید می‌کنند، پوشش داده نخواهند شد.

این خط‌مشی تجهیزاتی را پوشش می‌دهد که به طور فعال از برق استفاده می‌کنند و سایر ارتقاهای بدون انرژی که کارایی انرژی را بهبود می‌بخشند، مانند عایق‌ها یا پنجره‌های دو جداره، واجد شرایط نیستند.

سایر سیاست‌های دولت فدرال، مانند طرح مجزای بهره‌وری انرژی برای شرکت‌های کوچک و متوسط، به‌روزرسانی‌هایی مانند عایق کاری را پوشش می‌دهند.

قابل ذکر اینکه، پیش‌نویس قانون تشویق انرژی کسب‌وکارهای کوچک، هزینه‌کرد‌ برای خرید وسایل نقلیه موتوری یا صرف هزینه روی وسایل نقلیه موتوری را مستثنی کرده است. در این قانون به صراحت ذکر شده که خرید وسیله نقلیه موتوری جدید پاداش تخفیف مالیاتی را حذف می‌کند.

همچنین تجهیزاتی که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، از این حمایت‌ها مستثنی شده‌اند؛ مگر اینکه استفاده از این سوخت‌ها به صورت فرعی باشد.

همچنین وسایل یا هزینه‌کرد روی وسایل، در صورتی که این هزینه‌کرد برای یک مجموعه توسعه نرم‌افزار اختصاص یابد، مشمول این بسته حمایتی نخواهد بود.

تخفیف‌های مالیاتی نیز که می‌تواند به عنوان زیر مجموعه ساخت‌وساز ساختمان یا سایر کالاهای سرمایه‌ای پوشش داده شود، مشمول این طرح نخواهد بود.

علاوه بر این بازپرداخت بهره تجهیزات واجد شرایط پوشش داده نخواهد شد.

دوره زمانی پوشش طرح

طبق پیش نویس قانون مذکور، هزینه‌هایی که بین ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ تا قبل از اول جولای ۲۰۲۴ برای تجهیزات نصب شده و آماده استفاده در همان چارچوب زمانی انجام شده باشد، واجد شرایط پاداش تخفیف مالیاتی خواهند بود.

همچنین کسب‌وکارهای کوچکی که خواهان استفاده از این تخفیف هستند، باید از تجهیزات یاد شده در طول عمر موثر دستگاه برای اهداف مشمول مالیات استفاده کنند.

نظر نمایندگان صنعت

گروه‌های صنعتی از جمله انجمن خرده‌فروشان استرالیا و اتاق بازرگانی و صنعت ویکتوریا از این سیاست استقبال کرده‌اند و آن را گامی مهم برای کاهش فشار قبض برق برای مشاغل کوچک می‌دانند.

پل گوئرا، مدیر اجرایی اتاق ویکتوریا، گفت: شرکت‌های کوچک و متوسط فشار ناشی از شوک‌های صورت‌حساب انرژی را سخت‌تر از سایرین احساس می‌کنند، بنابراین هرگونه کمکی برای کاهش هزینه‌های آن‌ها کمک خوبی است.

با این حال، برخی از سوالات در مورد شکل اجرای این سیاست باقی است.

جایگزینی اجاق گاز با فناوری القایی احتمالاً در پیش نویس این قانون پوشش داده می‌شود، اما برخی از رستوران داران می‌گویند که هزینه واقعی این جایگزینی‌ها همچنان از مزایای تخفیف پاداش مالیایتی سایه بیشتر است.

گاوان اورد، کارشناس سیاست تجاری CPA استرالیا نیز می‌گوید: مایه تاسف است که این طرح فقط یک سال مالی را پوشش می‌دهد.

وی همچنین با بیان اینکه به دلیل کمبود نیروی ماهر ممکن است کسب‌وکارها را برای یافتن پیمانکار مناسب به منظور نصب تجهیزات جدید با مشکل مواجه کند، افزود: سن و سال کارآفرینان در استرالیا و کاهش تمایل آنها به نوآوری در مقایسه با کارآفرینان دیگر کشورهای منطقه، می‌تواند اثربخشی این طرح را محدود کند.

اطلاعات مفید دیگر

از آنجایی که هم اکنون فقط پیش‌نویس قانون تهیه شده، تا زمان ارایه به پارلمان امکان تغییرات در آن وجود دارد.

نکته دیگر اینکه باید دید که این پیش‌نویس به قانون تبدیل خواهد شد یا نه.

بسته‌های تقویت سرمایه‌گذاری فناوری و تقویت مهارت‌ها و آموزش، که بسته تشویقی انرژی کسب‌وکارهای کوچک نیز شبیه آنهاست، از حمایت گسترده دو حزبی برخوردار بوده‌اند.

با این حال، این بسته تشویقی در اقدامی بحث‌برانگیز، در قالب یک لایحه کلی‌تر تدوین شده و به همین دلیل تاخیر زیادی در تهیه و تصویب آن صورت گرفته است.

سناتور دیوید پوکاک نیز اصلاحیه‌ای را به منظور تمدید دوره پوشش زمانی طرح ارایه کرد که موفق نبود.

خارج کردن خودروهای  برقی از شمول طرح نیز قابل توجه است، به‌ویژه اینکه گزینه‌ای که به کسب‌وکارهای کوچک اجازه می‌داد بابت خودروهای کار تخفیف مالیاتی درخواست کنند، جای خود را به آستانه کسر فوری مالیات تجهیزات داده است.

از ذی‌نفعان این طرح خواسته شده که نظرات خود را در مورد این پیش‌نویس تا ۱۸ جولای امسال به وزارت خزانه‌داری ارایه کنند.

 


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه