وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024
» اخبار » صعود به کوه اولورو ممنوع شد

تاریخ انتشار : 1398/08/04 - 10:41

صعود به کوه اولورو ممنوع شد

صدای استرالیا- در استرالیا جمعیت کثیری برای آخرین بار از کوه صخره‌ای اولورو بالا رفتند. برای احترام به خواسته بومیان […]

بالا رفتن از کوه اولورو ممنوع شد

صدای استرالیا- در استرالیا جمعیت کثیری برای آخرین بار از کوه صخره‌ای اولورو بالا رفتند. برای احترام به خواسته بومیان این منطقه، از این پس صعود به این صخره ممنوع شده است.

این صخره عظیم که به صخره آیرز هم شناخته می‌شود از شنبه ۲۶ اکتبر بطور دائم از دسترس خارج می‌شود.

کوه صخره‌ای از جنس ماسه سنگ و به رنگ سرخ است که در منطقه “قلمرو شمالی” در نواحی مرکزی استرالیا واقع شده است. اولورو ۳۴۸ متر ارتفاع دارد و یه خاطر رنگ سرخ آن شهرت جهانی دارد.

کوه صخره‌ای اولورو برای آنانگوها، بومیان این منطقه، مقدس است. آن‌ها مدت‌های مدیدی خواستار توقف صعود توریست‌ها به این صخره شده بودند.

هیات اداره‌کننده کوه صخره‌ای اولورو در سال ۲۰۱۷ صعود به این کوه را به خاطر اهمیت معنوی این محل و همچنین به دلایل محیط زیستی ممنوع اعلام کرد.

یونسکو به خاطر خصوصیات منحصر به فرد این کوه صخره‌ای، آن را میراث فرهنگی جهان شناخته است.

یکی از بومیان آنانگو به بی‌بی‌سی گفته که اولورو “مکانی بسیار مقدس همانند کلیسا برای ماست. مردم از سراسر جهان به این جا می‌آیند و از این صخره بالا می‌روند. آن‌ها هیچ احترامی قائل نیستند.”

تصمیم به توقف صعود به کوه اولورو پس از ده سال مبارزه گروهی از ساکنان بومی این بخش گرفته شده است.

در دهه ١٩٨٠، دولت استرالیا مالکیت این صخره و اراضی آن را رسما به بومیان ساکن این منطقه تفویض کرد، اما تنها در دهه اخیر است که شماری از بومیان برای توقف صعود گردشگران به تلاش جدی دست زده‌اند.

منع صعود گردشگران از روز ٢۶ اکتبر سال ٢٠١٩، یعنی درست سی و چهار سال پس از انتقال مالکیت آن به بومیان اجرا می‌شود.

با وجود اینکه این کوه در منطقه‌ای دورافتاده واقع شده، هرساله بیش از سیصد هزار گردشگر از آن دیدن می‌کنند. اکثر بازدیدکنندگان شهروندان استرالیا هستند، اما درصد قابل توجهی از آنان را هم بازدیدکنندگان ژاپنی تشکیل می‌دهند.

این کوه تنها حدود ٢٠ درصد از اوقات برای صعود باز است و در سایر موارد، به خاطر شرایط خطرناک جوی یا ملاحظات فرهنگی به گردشگران اجازه صعود داده نمی‌شده است.

صعود به این کوه بدون خطر نیست و از زمان آغاز ثبت حوادث کوهنوردی در این صخره در دهه ١٩۵٠ تا کنون، ٣۶ نفر در اثر حوادث ناشی از صعود جان باخته و شماری نیز زخمی شده‌اند. آخرین مورد از مرگ هنگام صعود به این صخره در سال ٢٠١٠ ثبت شد.

منبع: بی بی سی فارسی


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , فرهنگی
ارسال دیدگاه