وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 4 May 2024
» اجتماعی » صرفه‌جویی در نور روز یا ساعت تابستانی در استرالیا؛ همه آنچه باید بدانید

تاریخ انتشار : 1402/07/08 - 1:16

صرفه‌جویی در نور روز یا ساعت تابستانی در استرالیا؛ همه آنچه باید بدانید

صدای استرالیا- ساعت بخش‌های عمده‌ای از استرالیا به زودی برای صرفه‌جویی در زمان نور روز (Daylight saving) مطابق ساعت تابستانی تنظیم می‌شود.

صرفه‌جویی در نور روز یا ساعت تابستانی در استرالیا؛ همه آنچه باید بدانید

صدای استرالیا– ساعت بخش‌های عمده‌ای از استرالیا به زودی برای صرفه‌جویی در زمان نور روز (Daylight saving) مطابق ساعت تابستانی تنظیم می‌شود.

به این ترتیب ساعت نیوساوت‌ولز، ویکتوریا، تاسمانی، قلمرو پایتختی و استرالیای جنوبی از بامداد یکشنبه یک ساعت جلو کشیده می‌شود.

با این تغییر، روزهای تابستان طولانی‌تر می‌شوند و امکان استفاده بیشتر از نور روز فراهم می‌شود و در عین حال ممکن است مردم چند روزی جلو کشیدن ساعت‌ دستگاه‌هایی مانند رادیوی خودرو، مایکروویو، ساعت دیواری و ساعت مچی‌شان را فراموش کنند و سردرگم شوند.

چه زمانی ساعت تابستانی تنظیم می‌شود؟

از روز یکشنبه اول اکتبر در ایالت‌ها و قلمروهایی که از صرفه‌جویی در زمان نور روز پیروی می‌کنند، زمان یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و به این ترتیب از نظر فنی، یک ساعت از روز اول اکتبر از دست می‌رود.

اما وقتی در روز ۷ آوریل ۲۰۲۴ دوباره ساعت‌ها یک ساعت عقب کشیده شوند، این یک ساعت هم جبران می‌شود.

بسیاری از ساعت‌هایی که به اینترنت و فناوری متصل هستند، مانند گوشی موبایل، کامپیوتر و تلویزیون، به طور خودکار تنظیم می‌شوند و ساعت ۲ صبح روز اول اکتبر، به ساعت ۳ صبح جلو می‌پرند.

اما ساعت‌های آنالوگ را باید به صورت دستی تنظیم کرد.

ساعت تابستانی در کدام ایالت‌ها و قلمروها اجرا می‌شود؟

نیوساوت‌ولز، ویکتوریا، استرالیای جنوبی، تاسمانی و قلمرو پایتختی و جزیره نورفولک صرفه‌جویی در زمان نور روز را به اجرا می‌گذارند.

کوئینزلند، قلمرو شمالی، استرالیای غربی، جزیره کریسمس و جزایر کوکوس (کیلینگ) از سیاست صرفه‌جویی در نور روز پیروی نمی‌کنند؛ بنابراین ساعت‌شان را در طول سال تغییر نمی‌دهند.

فاصله زمانی بین قلمروها و ایالات چقدر می‌شود؟   

از اکتبر تا آوریل، نیوساوت‌ولز، ویکتوریا و تاسمانی همه در منطقه زمانی نور روز شرق استرالیا (AEDT) قرار خواهند داشت.

کوئینزلند در منطقه زمانی استاندارد شرق استرالیا (AEST) خواهد بود که یک ساعت عقب‌تر از ایالت‌های شرقی است.

استرالیای جنوبی از منطقه زمانی نور روز مرکز استرالیا (ACDT) پیروی می‌کند و نیم ساعت عقب از ایالت‌هایی است که از صرفه‌جویی در نور روز پیروی می‌کنند.

قلمرو شمالی در منطقه زمانی استاندارد مرکز استرالیا (ACST) باقی می‌ماند و یک ساعت و نیم عقب‌تر از ایالت‌های شرقی خواهد بود.

استرالیای غربی نیز در منطقه زمانی استاندارد غرب استرالیا (AWST) می‌ماند و به این ترتیب سه ساعت عقب‌تر از ایالت‌هایی خواهد بود که صرفه‌جویی در نور روز خواهند داشت.

کوئینزلند از صرفه‌جویی در نور روز استفاده می‌کند؟

نه. اما این موضوع دهه‌هاست که در این ایالت موضوع بحث‌های پردامنه‌ای بوده است.

هر سال با نزدیک‌ شدن ماه اکتبر، بسیاری از ساکنان بریزبین و گلدکست از اینکه مثل ایالت‌های همسایه رفتار نمی‌کنند، گله‌مندند.

اما کوئینزلند ایالت وسیعی است و مانند بسیاری موارد دیگر، نظر گوشه جنوب شرقی آن با سایر مناطق این ایالت تفاوت دارد.

شمال و غرب این ایالت چندان تمایلی ندارند که آفتاب را در ساعات طولانی‌تری تحمل کنند. 

کوئینزلند آخرین بار بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۲ طرح صرفه‌جویی در نور روز را آزمایش کرد و سپس این مساله را به همه‌پرسی گذاشت. در این همه پرسی، ۵۴٫۵ درصد به تداوم این سیاست رای منفی دادند و در نتیجه، ساعت به حالت قبل بازگردانده شد.

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه