وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024
» اخبار » شکاف درآمدی بین جنسیت‌ها در استرالیا؛ عوامل و راهکارها

تاریخ انتشار : 1400/12/18 - 9:45

شکاف درآمدی بین جنسیت‌ها در استرالیا؛ عوامل و راهکارها

صدای استرالیا– در استرالیا، پرداخت پول نابرابر به دو نفر، به ازای انجام کار یکسان یا با ارزش مشابه، غیر […]

شکاف درآمدی بین جنسیت‌ها در استرالیا؛ عوامل و راهکارها

صدای استرالیا– در استرالیا، پرداخت پول نابرابر به دو نفر، به ازای انجام کار یکسان یا با ارزش مشابه، غیر قانونی است.

اما با وجود این، همچنان شکاف یا عدم توازن درآمدی جنسیتی (gender pay gap) در استرالیا وجود دارد و زنان به طور متوسط، ۲۵ هزار دلار کمتر از مردان درآمد دارند.

دلایل اقتصادی و اجتماعی متنوعی موجب این نابرابری درآمدی می‌شود. در ادامه به بررسی این معضل می‌پردازیم.

 

عدم توازن درآمدی جنسیتی چیست؟

در تعریف پایه، عدم توازن درآمدی جنسیتی به تفاوت بین متوسط درآمد زنان و متوسط درآمد مردان در نیروی کار گفته می‌شود.

بر اساس گزارش آژانس برابری جنسیتی نیروی کار (WGEA) عدم توازن درآمدی جنسیتی استرالیا در سال ۲۱-۲۰۲۰ به میزان ۲۲٫۸ درصد بوده است.

این بدان معناست که زنان به طور متوسط، ۲۵ هزار و ۸۰۰ دلار کمتر از مردان کسب درآمد می‌کنند.

این در حالی است که زنان بیش از ۵۰ درصد نیروی کار را در استرالیا تشکیل می‌دهند. با این وجود کمتر از ۲۰ درصد مدیران ارشد اجرایی در استرالیا، زن هستند.

گزارش Finder با عنوان « روز جهانی زنان سال ۲۰۲۲: کار، بهداشت و برابری مالی» نشان می‌دهد که شکاف درآمدی بین جنسیت‌ها از زمانی که کودکان پول تو جیبی دریافت می‌کنند، آغاز می‌شود. پسرها به طور متوسط ۱۰٫۳۰ دلار و دختران ۹٫۳۰ دلار در هفته پول توجیبی دریافت می‌کنند.

قانون کار منصفانه مصوب سال ۲۰۰۹ از کارکنان در برابر تبعیض بر اساس جنسیت، نژاد، مسوولیت‌های مراقبتی، بارداری، مذهب، دیدگاه سیاسی و موارد دیگر، محافظت می‌کند.

موضوع پراخت پاداش مشابه برای کار مشابه، از اوایل دهه ۱۹۷۰ وارد قانون استرالیا شد. در آن زمان، کمیسیون آشتی و داوری استرالیا حکم داد که باید به زنان و مردانی که کارهای مشابه با ارزش مشابهی انجام می‌دهند، دستمزد یکسانی پرداخت شود.

 

چه چیزی جلوی از بین رفتن شکاف درآمدی بین جنسیت‌ها را می‌گیرد؟

بر اساس گزارش WGEA شکاف درآمدی بین جنسیت‌ها، تحت تاثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد که از آن جمله، می‌توان به مواردی همچون صنایعی با کارکنان عمدتا زن، مشاغلی که کارکنان با درآمد پایین‌تر را جذب می‌کنند و تبعیض آگاهانه و ناآگاهانه در تصمیمات مربوط به استخدام و پرداخت دستمزد اشاره کرد.

گزارش این آژانس می‌افزاید: عدم توازن درآمدی بین مردان و زنان، خود نشانه‌ای از یک مشکل فرهنگی بزرگ‌تر در محیط‌های کاری است. این موضوع بیانگر کم‌ارزش دانستن تاریخی و سیستمی مشارکت زنان در محیط‌های کار است که منجر به حضور اندک زنان در نقش‌های اجرایی و مدیریت ارشد می‌شود.

 

در مورد مسوولیت‌های خارج از محیط کار، مانند مراقبت از کودکان چه؟

تازه‌ترین داده‌های منتشر شده از سوی اداره آمار استرالیا، با عنوان «بررسی آثار کووید-۱۹ روی خانوار» نشان می‌دهد که زنان زمان بیشتری را نسبت به مردان، به انجام کارهای بدون مواجب خانه، آشپزی و نگهداری از کودکان یا سالمندان مشغول بوده‌اند.

این بررسی حاکی است که ۶۲ درصد از زنان در یک هفته، ۵ ساعت یا بیشتر را به کارهای بدون مواجب درون خانه گذرانده‌اند در حالی که این رقم در مورد مردان ۳۵ درصد بوده است.

آمار نگهداری یا مراقبت از کودکان به مدت ۵ ساعت یا بیشتر، در مورد زنان ۳۸ درصد و مردان ۲۸ درصد، آمار مراقبت از سالمندان نیز به ترتیب ۱۶ درصد در مقابل ۷ درصد و آشپزی و پخت نان نیز به ترتیب ۶۴ درصد و ۳۷ درصد بوده است.

این نابرابری در مسوولیت‌ها می‌تواند بر انتخاب شغل، یا چگونگی کار کردن زنان در مشاغل‌شان، تاثیر بگذارد و به نوبه خود موجب شکایت درآمدی بین جنسیت‌ها شود.

 

چه باید کرد؟

برای حل مشکل عدم توازن درآمدی بین جنسیت‌ها، محیط کار، یعنی جایی که میزان پاداش شغلی تعیین و ارایه می‌شود، بهترین جا برای شروع است.

برای مردانی که به دنبال راه‌های عملی برای کمک به کاهش شکاف جنسیتی هستند، مواردی مانند گرفتن مرخصی پدری و در صورت امکان اضافه کردن ذخیره بازنشستگی شریک زندگی، گام‌های کوچکی هستند که تأثیر واضحی خواهند داشت.

سازمان‌هایی که به دنبال کاهش این عدم توازن هستند، می‌توانند از ابزار محاسبه‌گر شکاف درآمدی بین جنسیت‌های آژانس WGEA در این آدرس (https://www.wgea.gov.au/tools/the-gender-pay-gap-calculator) استفاده کنند.

منبع: ۹ نیوز

 


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه