وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | Tuesday 19 March 2024
» اخبار » شهر مرگبار و متروکه در غرب استرالیا

تاریخ انتشار : 1397/04/25 - 5:30

شهر مرگبار و متروکه در غرب استرالیا

صدای استرالیا - شهر متروکه ویتنوم در غرب استرالیا معادن آزبست (پنبه نسوز) دارد. مقام‌های استرالیایی نگران هستند که گردشگران کنجکاو و ماجراجویان در حال برگشتن به شهر ویتنوم در غرب استرالیا هستند که در دهه هفتاد میلادی تعطیل شد.

شهر مرگبار و متروکه در غرب استرالیا

صدای استرالیا – شهر متروکه ویتنوم در غرب استرالیا معادن آزبست (پنبه نسوز) دارد. مقام‌های استرالیایی نگران هستند که گردشگران کنجکاو و ماجراجویان در حال برگشتن به شهر ویتنوم در غرب استرالیا هستند که در دهه هفتاد میلادی تعطیل شد.

آزبست بیشتر در طبیعت به صورت الیاف معدنی و سنگ پیدا می‌شود. این مواد به خاطر مقاومت زیادی که در برابر گرما و آتش دارند به عنوان مواد نسوز به کار گرفته می‌شوند.

مقام‌های محلی این هفته با صدور اطلاعیه‌ای به مردم در مورد دیدار از این شهر هشدار دادند. شهر ویتنوم در ۱۱۰۰ کیلومتری شمال پرت است.

شهر ویتنوم قبلا یک شهر معدنی بود که به عنوان یک محل آلوده شناخته شده است. هزاران نفر از ساکنان و بازدیدکنندگان از این شهر به خاطر آن که در معرض آزبست بوده‌اند، جان خود را از دست داده‌اند.

مقام‌های استرالیا از این شهر به عنوان “بزرگ‌ترین فاجعه مهندسی بهداشت حرفه‌ای” در این کشور نام برده‌ و آن را با فجایعی چون چرنوبیل و بوپال هند مقایسه کرده‌اند.

علایم کنار جاده به مردم در مورد سفر به این شهر متروکه هشدار می‌دهند. البته هنوز عده‌ای معدود در این شهر ساکن هستند.

ویدیوهایی که در سال‌های اخیر منتشر شده و مطالبی که در اینترنت چاپ شده حاکی از آن است که مردم به این هشدارها اعتنایی نمی‌کنند.

سفر کوتاه مدت خطری ندارد

اوائل ماه جاری میلادی، اشلی وایت که از استرالیای غربی است با دوست دخترش از شهر دیدن کرد. ویتنوم در سر راه پارک ملی کاریجینی قرار دارد که یکی از جاذبه‌های دیدنی استرالیا است.

آقای وایت به بی‌بی‌سی گفت او در مورد خطرهای آزبست شهر پیش از سفر به ویتنوم تحقیق کرده بود و هشدارها در باره سفر به شهر را هم دیده بود.

اما هیچ یک از اینها باعث نشد تا او از این شهر دیدن نکند و به یکی از معادن قدیمی سر نزند.

او می‌گوید: “تا جایی که می‌دانم، الیاف موجود در هواست که مشکل‌زا هستند و وقتی ما به آنجا رفتیم، بادی نمی‌وزید و به همین خاطر فکر کردم یک دیدار کوتاه مدت لطمه‌ای نخواهد زد.”

مقام‌های استرالیا می‌گویند الیاف باقی مانده در ویتنوم و محیط اطراف همچنان سمی هستند.

آقای وایت گفته است از دیدار و تماشای شهرهای متروکه و اماکنی که به حال خود گذاشته شده‌اند، لذت می‌برد و به همین خاطر به خطر ایمنی توجهی نکرد اما دوست دخترش ترجیح داد به این سفر نرود و از دیدار از شهر متروکه سر باز زد.

افراد دیگری هم هستند که به این هشدارها اعتنایی نمی‌کنند.

در یک ویدیو در یوتیوب، گروهی از مردان در حال بازدید از یکی از چاه‌های معدن آزبست هستند و یک مرد محلی که با محیط آشنایی دارد، هدایت آنها را به عهده دارد.

اظهارنظرهای متفاوتی زیر ویدیو منتشر شده است. شماری به این مردان برای ماجراجویی‌هایشان تبریک گفته‌اند و برخی به این مردان در مورد خطرات چنین دیداری هشدار داده‌اند.

شهر مرگبار و متروکه در غرب استرالیا

مواظب باشید

چنین ویدیوهایی باعث شده تا مقام‌های استرالیایی در باره این دیدارها ابراز نگرانی کنند. این مقام‌ها با اشاره به سابقه این شهر، در باره خطرات بازدید از شهر و مناطق همجوار هشدار داده‌اند.

آنها به صراحت در باره سفر به شهر متروکه و خطرات آن هشدار می‌دهند و به مردم گفته‌اند از سفر به ویتنوم خودداری کنند.

پس از این که دولت معادن شهر را در سال ۱۹۶۶ تعطیل کرد، بیشتر اهالی شهر آن را ترک کردند. خانه‌ها و ساختمان‌ها هم همزمان با این جابه‌جایی خراب شدند.

ویتنوم در سال ۲۰۰۶ جایگاه خود به عنوان یک شهر را از دست داد و از نقشه‌های رسمی حذف شد.

وب‌سایت رسمی در باره این شهر خاطرنشان می‌کند در معرض آزبست بودن می‌تواند منجر به بیمارهایی چون مزوتلیوما شود که سرطان بدخیم و نادری است و تبدیل به سرطان ریه می‌شود.

نشانه‌های ابتلا ممکن است دهه‌ها پس از در معرض آزبست قرار گرفتن مشاهده شوند. توصیه دولت استرالیا این است :”مراقب باشید، به ویتنوم سفر نکنید.” با وجود این، بسیاری هشدارهای دولت را نادیده می‌گیرند و ترجیح می‌دهند از شهر متروکه بازدید کنند.

اشلی وایت می‌گوید “نشانه‌ها و علایم کافی در مورد نرفتن به شهر وجود دارد اما به نظرم حتی خواندن این هشدارها باعث نمی‌شود آنها نروند. مثل من احتمالا آنها از خطرهای چنین دیداری باخبرند.”

منبع: بی بی سی


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , دانستنی های استرالیا , زندگی در استرالیا , فرهنگی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه