وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 25 April 2024
» اجتماعی » سیل در نقاط مختلف ایران دست‌کم ۱۹ کشته به جا گذاشت

تاریخ انتشار : 1398/01/06 - 11:02

سیل در نقاط مختلف ایران دست‌کم ۱۹ کشته به جا گذاشت

صدای استرالیا - در حالی که سیل در بیش از بیست استان ایران ادامه دارد، مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران از مرگ ۱۹ نفر در جریان سیلاب‌های روز گذشته (دوشنبه ۵ فروردین) در سراسر ایران خبر داده است.

سیل در نقاط مختلف ایران دست‌کم ۱۹ کشته به جا گذاشت

صدای استرالیا – در حالی که سیل در بیش از بیست استان ایران ادامه دارد، مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران از مرگ ۱۹ نفر در جریان سیلاب‌های روز گذشته (دوشنبه ۵ فروردین) در سراسر ایران خبر داده است.

از این تعداد ۱۷ نفر در شیراز، یک نفر در استان کرمانشاه و یک نفر دیگر نیز در استان لرستان جان خود را از دست داده‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس با تأیید کشته شدن هفده نفر در سیل شیراز گفت که شش مرد، هفت زن، سه پسر و یک دختر در میان جانباختگان هستند.

همزمان زنگ خطر در مورد احتمال سیل قریب الوقوع در فارس، کردستان، قم و اصفهان به صدا در آمده و مقام ها در تهران می گویند خطر سیل در این شهر هم وجود دارد.

براساس تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده، سیلاب از کنار دروازه قرآن شیراز می‌گذرد و ده‌ها خودرو را با خود می‎برد.

این تصاویر نشان می‌داد جریان آب اتومبیل‌های پارک شده و در حال تردد در دروازه قرآن را تا مسافتی با خود می‌برد. پلیس گفته بیش از صد خودرو در این حادثه آسیب دیده‌اند.

در این تصاویر دیده می‌شود که تعدادی از سرنشینان خودروها که ظاهرا غافلگیر شده‌اند در تلاش‌اند که جان خود را نجات دهند و عده‌ای نیز بر روی سقف خودروها سرنوشت خود را به دست سیلاب سپرده‌اند.

یک شاهد عینی به بی‌بی‌سی فارسی گفته است: “مردم در ماشین‌های خود در سیل گیر افتاده‌اند و تلاش می‌کنند جان خود را نجات دهند.”

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران: “در این منطقه ۷۴ نفر نیز مصدوم و متأسفانه ۱۷ نفر نیز جان خود را از دست دادند. ۵۲۷ نفر از داخل خودروها نجات داده شده و ۱۵۰ خودرو نیز رهاسازی شدند.”

بارش شدید باران همچنین باعث آب گرفتگی در بازار وکیل شیراز شد.

با هشدار سازمان هواشناسی درباره افزایش شدت بارندگی تا فردا (سه‌شنبه ۶ فروردین) در جنوب و جنوب غرب ایران، تعدادی از مقام‌های دولتی از شهروندان خواسته‌اند تا ۴۸ ساعت سفرهای خود را متوقف کنند.

محمد ناصر هاشمی، مدیرکل هواشناسی لرستان به خبرگزاری ایسنا گفته: “فردا (سه‌شنبه) شدت بارش نسبت به امروز در این استان بیشتر خواهد بود.”

به گفته او بیشترین و کمترین میزان بارش‌ برای پلدختربا ۱۰۸ میلی‌متر و الیگودرز با ۳۱ میلی‌متر گزارش شده است و از ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه تا ۱۹ و ۳۰ دقیقه امروزنیزسامانه بارشی فعال‌تر شده و بیشترین بارش‌ها برای شهرستان الیگودرز خواهد بود.

بارش باران شدید در چند روز گذشته باعث جاری شدن سیلاب و آب گرفتگی در برخی از محله‌های شهر بندرعباس هم شده است؛ براساس گزارشها در مناطق حاشیه‌ای این شهر آب به داخل خانه ها هم نفوذ کرده است.

طغیان رودخانه الوند در سرپل ذهاب زندگی ساکنان این منطقه را که از زمان زلزله در چادر و اتاقک پیش ساخته هستند با دشواری‌هایی رو به رو کرده است.

در همین حال به گزارش ایرنا، استاندار کرمانشاه اعلام کرده که برخی از زلزله زدگان شهرستان سرپل ذهاب که در کنار رودخانه و مکان های ناامن اسکان یافته بودند، به دنبال بارش های اخیر به مکان های امن انتقال داده شدند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران از مسئولان استان‌های در معرض سیل خواسته که به مرخصی نروند.

او گفته است این مدیران “ضمن هماهنگی با سازمان مدیریت بحران کشور با حضور پیوسته در محل ماموریت و اجتناب از هرگونه خروج از منطقه تحت عنوان مرخصی یا سایر عناوین همه تمهیدات لازم برای مقابله با حوادث احتمالی را اتخاذ و به مرحله اجرا گذارند.”

خطر سیل های بیشتر از جمله در تهران

همزمان جلسه ستاد مدیریت بحران ایران عصر دوشنبه به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری تشکیل شد.

آقای جهانگیری در پایان این نشست با اشاره به هشدارهای نهادهای مسئول درباره وقوع بارش شدید و احتمال جاری شدن سیل در برخی از استان‌های کشور گفت: “این احتمال وجود دارد که شرایط موجود در ۷۲ ساعت آینده تداوم داشته باشد.”

او به خصوص در مورد تهران هشدار داد: “برای تهران نیز باید فرض را بر این گذاشت که سیل می‌آید و مدیرانی که باید آمادگی داشته باشند، آماده باشند؛ امیدوارم این اتفاق نیفتد، اما چون عمق فاجعه خیلی جدی است، از مدیران استان تهران می‌خواهم که موضوع را جدی بگیرند.”

او افزود: “با توجه به حجم بارندگی که برای امشب و فردا برای تهران پیش بینی شده است، امشب باید از تهران خیلی مواظبت شود؛ دلیل حضور من در این جلسه نیز همین است که باید امشب با تمام وجود از تهران حفاظت کنیم.”

درحالی که میزان خسارات مالی سیل اخیر در مناطق مختلف ایران هنوز بدرستی مشخص نیست؛ حسن روحانی، رئیس جمهور ایران‌، از اسحاق جهانگیری، معاون اول خود خواسته که برآوردهای نهایی از میران خسارات سیل تا اولین جلسه هیات دولت (روز چهارشنبه) آماده شود.

محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اختصاص ده میلیارد تومان تنخواه برای هریک از استانداری های مازندران و را ابلاغ کرده است.‌

منبع: بی بی سی


برچسب ها :
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه