وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tuesday 30 April 2024
» اخبار » سود وام مسکن بانک‌های بزرگ از نرخ رسمی بهره بالاتر است

تاریخ انتشار : 1402/05/09 - 12:08

سود وام مسکن بانک‌های بزرگ از نرخ رسمی بهره بالاتر است

صدای استرالیا– وام‌دهندگان در استرالیا به جای ارایه وام‌ مسکن با سود کمتر از هزینه سرمایه (حداقل نرخ بازدهی) به […]

سود وام مسکن بانک‌های بزرگ از نرخ رسمی بهره بالاتر است

صدای استرالیا– وام‌دهندگان در استرالیا به جای ارایه وام‌ مسکن با سود کمتر از هزینه سرمایه (حداقل نرخ بازدهی) به سوی تضمین سود متمایل شده‌اند و به این ترتیب، نرخ بهره وام مسکن بانک‌های بزرگ برای وام‌گیرندگان جدید، از افزایش نرخ رسمی بهره پیشی گرفته است.

بر اساس داده‌های ارائه شده از سوی  Finspo که کارگزار وام مسکن است، نرخ بهره وام مسکن چهار بانک بزرگ استرالیا، ۳۲ صدم واحد درصد بیشتر از افزایش نرخ رسمی بانک مرکزی از ابتدای سال برای محصولات پایه وام مسکن افزایش یافته است.

این یک تغییر جهت قابل توجه محسوب می‌شود؛ زیرا سال گذشته، نرخ بهره این بانک‌ها به طور متوسط ۲٫۷۷ واحد درصد افزایش یافت، در حالی که میزان رشد نرخ بهره رسمی بانک مرکزی ۳ درصد بود.

تنزیل تهاجمی سال گذشته در وام مسکن، به این منظور انجام می‌گرفت که بانک‌ها می‌خواستند به هر قیمتی، حجم وام‌دهی خود را افزایش دهند و اکنون با افزایش حاشیه سود، درآمد خود را جبران می‌کنند. 

این رویکرد فشار بیشتری به وام‌گیرندگان وارد می‌کند که از ماه می سال گذشته که افزایش نرخ بهره شروع شد تا کنون، سالانه باید ۲۹۲۰۰ دلار بیشتر بابت وام یک میلیون دلاری خود بپردازند.

از سوی دیگر، داده‌های بازار اوراق قرضه حاکی از آن است که بیش از سه چهارم معامله‌گران آتی اعتقاد دارند که بانک مرکزی در هفته جاری، نرخ بهره را ثابت نگه می‌دارد. با این حال بانک‌های کامن‌ولث و وست‌پک به بانک مرکزی درخواست افزایش مجدد نرخ بهره را ارایه می‌دهند.

به گفته سالی تیندال از RateCity ، بانک‌های بزرگ طی پنج ماه گذشته نرخ‌ بهره را برای وام‌گیرندگان جدید به‌طور متوسط ۴٫۵ بار افزایش داده‌اند، در حالی که بانک مرکزی نرخ بهره رسمی را فقط سه بار بالا برده است. 

تیندال افزود: وام دهندگان دیگر، از جمله  مکواری نیز از بانک‌های اصلی پیروی می‌کنند.

به گفته تحلیلگران، نرخ های وام مسکن اولیه بین ۲۰ تا ۳۰ واحد در چهار تا هشت هفته گذشته افزایش یافته و رقابت وام مسکن در حال کاهش است. 

بنا به اعلام این تحلیلگران،  ANZ و سنت جورج تنها بانک‌های بزرگی هستند که تخفیف در بهره وام خود را حفظ کرده‌اند.

منبع: فایننشال ریویو


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه