وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024
» اجتماعی » سرشماری جدید؛ پنج تغییر چشمگیر که می‌تواند آینده استرالیا را شکل دهد

تاریخ انتشار : 1401/04/09 - 8:56

سرشماری جدید؛ پنج تغییر چشمگیر که می‌تواند آینده استرالیا را شکل دهد

صدای استرالیا - نتایج سرشماری استرالیا که هر پنج سال یک‌بار انجام می‌شود منتشرشده است. این نتایج کشوری را تصویر می‌کند که در حال تغییرات چشمگیری است.

جمعیت استرالیا 25 میلیون نفری شد

صدای استرالیا – نتایج سرشماری استرالیا که هر پنج سال یک‌بار انجام می‌شود منتشرشده است. این نتایج کشوری را تصویر می‌کند که در حال تغییرات چشمگیری است.

جمعیت کشور طبق آمارگیری ۲۰۲۱ به ۲۵.۵ میلیون نفر رسیده بود. بیش از ۲.۱ میلیون افزایش نسبت به سال ۲۰۱۶. متوسط درآمد سرانه هم کمی افزایش داشته است.

نتایج این سرشماری همچنین روند تغییراتی را آشکار کرده است که می‌توانند آینده این کشور را شکل دهند. در اینجا این تغییرات را بررسی می‌کنیم:

استرالیا در حال غیرمذهبی‌تر شدن است

طبق گزارش سازمان آمار استرالیا برای اولین بار کمتر از نیمی از جمعیت استرالیا (۴۴ درصد) خود را مسیحی دانسته‌اند. کمی بیش از ۵۰ سال پیش، بیش از ۹۰ درصد جمعیت این کشور مسیحی بودند.

هرچند مسیحیت همچنان بزرگ‌ترین مذهب در استرالیا است اما به دنبال آن بیشترین تعداد مردم خود را بدون مذهب معرفی کرده‌اند. جمعیت بدون مذهب به ۳۹ درصد رسیده است که ۹ درصد افزایش داشته است.

مذهب هندو و اسلام دو مذهب در حال رشد در استرالیا هستند اما پیروان آن‌ها تنها ۳ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند.

تنوع اجتماعی استرالیا بیشتر شده است

استرالیای مدرن بر اساس مهاجرت شکل‌گرفته است و حالا دریکی از جدیدترین رکوردهای آمار جدید، بیش از نیمی از جمعیت استرالیا یا در خارج این کشور متولدشده‌اند یا پدر و مادرشان در کشور دیگری به دنیا آمده‌اند.

مهاجرت در دوران همه‌گیری ویروس کرونا کاهش پیدا کرد اما از سال ۲۰۱۶ بیش از یک‌میلیون نفر به این کشور مهاجرت کرده‌اند. تقریباً یک‌چهارم این مهاجران از هند بوده‌اند.

هند حالا بعد از بریتانیا و استرالیا و با پیشی گرفتن از چین و نیوزلند، سومین کشور زادگاه جمعیت این کشور است.

یک نفر از هر پنج نفر در استرالیا در خانه به زبانی به‌غیراز انگلیسی صحبت می‌کنند. زبان چینی یا عربی با افزایش حدود ۸۰۰ هزار نفر نسبت به سال ۲۰۱۶، بیشتر از بقیه زبان‌های صحبت می‌شود.

جمعیت بومی استرالیا رشد کرده است

جمعیت کسانی که خود را از بومیان استرالیا و جزیره‌نشینان تنگه تورس می‌دانستند از آخرین آمار یک‌چهارم افزایش داشته است.

به نظر سازمان آمار استرالیا، این افزایش جمعیت مردم بومی تا حدی به دلیل افزایش تولد است اما دلیل دیگر این است که افراد برای ابراز اینکه به نژاد بومیان استرالیا تعلق دارند نسبت به گذشته راحت‌تر هستند.

جمعیت بومیان استرالیا در حال حاضر ۸۱۲۷۱۲ نفر است که ۳.۲ درصد جامعه را تشکیل می‌دهد.

داده‌ها نشان می‌دهند ۱۶۷ زبان زنده بومی و یا متعلق به جزیره‌نشینان تنگه تورس وجود دارد و ۷۸ هزار نفر در سراسر استرالیا به این زبان‌ها صحبت می‌کنند.

تخمین زده می‌شود جمعیت بومیان استرالیا، قبل از ورود اروپایی‌ها در سال ۱۷۸۸ حدود ۳۱۵ هزار نفر تا کمی بیشتر از یک‌میلیون نفر بوده است. بعد از ورود اروپایی‌ها به دلیل بیماری‌های جدید، خشونت، آوارگی و سلب مالکیت بر مکان زندگی جمعیت بومیان به‌شدت کاهش پیدا کرد.

نسل هزاره بیشترین جمعیت رادارند

نکته قابل‌توجه دیگر در داده‌های آمار سراسری جدید این است که استرالیا در آستانه یک تغییر نسل قابل‌توجه است.

جمعیت نسل متولد بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۵ (بیبی بومرها) پیش‌ازاین بیشترین بخش جمعیت را تشکیل می‌دادند. حالا متولدین بین سال‌ها ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۵ (میلنیال ها) پیشی گرفته‌اند.

هرکدام از این گروه‌های جمعیتی ۲۱.۵ درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهند.

به نظر متخصصان این تغییر نسل قطعاً تأثیر چشمگیری در سیاست‌گذاری‌های کشور خصوصاً درزمینهٔ مسکن و نگهداری از سالمندان خواهد داشت.

میزان مالکیت خانه راکد مانده است اما زندگی در کاروان‌ها محبوبیت زیادی پیداکرده است

تعداد استرالیایی‌هایی که خانه می‌خرند در مقایسه با ۲۵ سال قبل یکسان مانده است اما تعداد کمتری در میان آن‌ها می‌توانند تمام وام خود را پرداخت کنند.

تعداد کسانی که برای خرید خانه وام دریافت می‌کنند در مقایسه با سال ۱۹۹۶ دو برابر شده است و قیمت مسکن از آن زمان به‌شدت بالا رفته است.

طبق گزارش سال ۲۰۲۲ شهرهای استرالیا از جهت قیمت خانه در بدترین رتبه‌های جهانی قرار دارند.

اما آمار سراسری نشان می‌دهد مردم به سمت گزینه‌های دیگری برای مسکن رو آورده‌اند. دلیل این گرایش می‌تواند همه‌گیری ویروس کرونا هم باشد.

تعداد کاروان‌ها که معمولاً بین گردشگران داخلی محبوبیت دارند ۱۵۰ درصد افزایش داشته است. استرالیایی‌ها صاحب ۶۰ هزار کاروان هستند و ۳۰ هزار خانه‌های قایقی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع: بی‌بی‌سی فارسی


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , دانستنی های استرالیا , زندگی در استرالیا , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه