وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 20 April 2024
» اخبار » سرباز استرالیایی به دلیل کمبود جا در هواپیما، بازداشتی دست‌بسته افغان را کشت

تاریخ انتشار : 1399/08/02 - 6:04

سرباز استرالیایی به دلیل کمبود جا در هواپیما، بازداشتی دست‌بسته افغان را کشت

صدای استرالیا - یکی از اعضای نیروی دریایی آمریکا که در سال ۲۰۱۲، همراه با نیروهای استرالیایی در عملیات‌های مشترک در افغانستان حضور داشته، گفته است که یک سرباز استرالیایی یک بازداشتی دست بسته افغان را، به ضرب گلوله کشت چون در طیاره/هواپیما بیشتر از شش بازداشتی را نمی‌شد انتقال داد.


صدای استرالیا – یکی از اعضای نیروی دریایی آمریکا که در سال ۲۰۱۲، همراه با نیروهای استرالیایی در عملیات‌های مشترک در افغانستان حضور داشته، گفته است که یک سرباز استرالیایی یک بازداشتی دست بسته افغان را، به ضرب گلوله کشت چون در طیاره/هواپیما بیشتر از شش بازداشتی را نمی‌شد انتقال داد.

ای‌بی‌سی، شبکه ملی استرالیا، در گزارش مفصلی جزئیات این رویداد را از قول این عضو نیروی دریایی آمریکای آورده است.

هویت سرباز استرالیایی روشن نیست.

عملیات مشترک نیروهای آمریکایی و استرالیایی برای مقابله با مواد مخدری که کمک مالی گروه طالبان بود، انجام می‌شد. این عملیات مشخص در سال ۲۰۱۲، در شمال اردوگاه کمپ‌بسشین نیروهای بریتانیایی در ولایت هلمند رخ داده است.

سرباز آمریکایی گفته است که بعد از پایان یکی از این عملیات‌های مشترک، ۷ تن بازداشت شدند. به نقل از سرباز آمریکایی، مسئولیت بستن دست‌های بازداشتی‌ها را هم نیروهای استرالیایی به دوش گرفتند. بعدا از نیروهای هوایی آمریکایی برای انتقال بازداشتی‌ها کمک خواسته شد، اما پیلوت/خلبان گفته بود که جا برای انتقال ۷ تن نیست.

به گفته این سرباز آمریکایی: سرباز استرالیایی یکی از افغان‌های دست بسته را با خود به کنار می‌کشد و سپس صدای ضرب گلوله شنیده می‌شود. بعدا سرباز به پیلوت صدا می‌زند که حالا شش تن هستند.

او همچنین گفته است که گروهی از نیروهای ویژه استرالیایی در جریان عملیات‌ها، عمدا و بدون دلیل افغان‌ها را می‌کشتند. این سرباز از صحنه دیگری، در عملیاتی متفاوت از قساوت یک سرباز استرالیایی دیگر یاد می‌کند که در جریان یک عملیات‌، زمانی که چرخبال نیروهای ویژه به زمین نشسته، سرباز استرالیایی یک فرد افغان را که در دورتر نشسته و فرود آمدن هواپیما را تماشا می‌کرده، با چندین ضرب گلوله به سینه‌اش کشته است.

دولت افغانستان می‌گوید از نشر این گزارش‌ها آگاه هست و موضوع را پیگیری می‌کند.

گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در صحبت با بی‌بی‌سی گفت که دولت نظر به مقررات قانونی، موضوع را پیگیری خواهد کرد. اما آقای هیواد نگفت که دولت چه وقت از بدرفتاری نیروهای استرالیایی آگاه شده است.

بدرفتاری نیروهای استرالیایی

خبر های مربوط به بدرفتاری نیروهای استرالیایی در افغانستان بی‌پیشینه نیست. رابرت لنگدن، سرباز استرالیایی در سال ۲۰۰۹ به جرم قتل همراه افغانش ۷ سال زندان را در افغانستان به سر کرد. او بعدا به درخواست دولت استرالیا مورد عفو قرار گرفت.

بدرفتاری نیروهای استرالیایی در افغانستان به طور گسترده در استرالیا بازتاب داشته است. صدها صفحه شواهد مربوط به تحقیق درباره عملکرد نیروهای دفاعی استرالیا در افغانستان، در سال ۲۰۱۷ میلادی در اختیار رادیو تلویزیون ملی استرالیا (ای‌بی‌سی) قرار گرفت و این رسانه‌ بخش‌هایی از این مدارک را که نشان می‌داد این نیروها مردان غیرنظامی و کودکان را در ولایت ارزگان افغانستان کشته‌اند، منتشر کرد.

در یکی از این مدارک فوق سری که در ماه جولای/ژوئیه سال ۲۰۱۷ منتشر شد، ادعا شده است که سربازان استرالیایی یک پسر ۱۴ یا ۱۵ ساله افغان را در سال ۲۰۱۲ کشته‌اند و این خبر را پنهان نگه داشته‌اند. در این مدارک همچنین از انجام تحقیقاتی در مورد کشته شدن مردی به نام بسم‌الله با فرزند شش ساله‌اش به دست این سربازان در سال ۲۰۱۳، خبر داده شده است.

در پی انتشار این خبرها، در اوایل سپتامبر ۲۰۱۷ میلادی گزارش شد که استرالیا احتمال جنایات جنگی نظامیانش در افغانستان را بررسی می‌کند اما نتایج این بررسی‌ها هنوز منتشر نشده است.

در شانزدهم دسامبر ۲۰۱۳ آخرین واحد رزمی نظامیان استرالیایی افغانستان را ترک کرد. در آن زمان، تعداد سربازان استرالیایی در افغانستان به بیشتر از یک هزار و ۵۰۰ نفر می‎رسید. استرالیا در جریان حضور نظامی در افغانستان حدود ۴۰ کشته و بیشتر از ۲۶۰ زخمی داشته است.

ولی حالا کمک‌های استرالیا عمدتا به آموزش نیروهای امنیتی افغان‌، و اعطای بورسیه‌ها و دوره‌های تحصیلی محدود شده است.

منبع: بی‌‌بی‌سی فارسی


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی
ارسال دیدگاه