وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wednesday 1 May 2024
» اجتماعی » سال هزینه‌های زندگی؛ انتخاب cozzie livs به عنوان واژه سال ۲۰۲۳

تاریخ انتشار : 1402/09/08 - 2:46

سال هزینه‌های زندگی؛ انتخاب cozzie livs به عنوان واژه سال ۲۰۲۳

صدای استرالیا - واژه "Cozzie livs" که با بازی جالبی با اصطلاح هزینه زندگی (cost of living) ساخته شده، به عنوان واژه سال 2023 دیکشنری مک‌کواری انتخاب شد.


صدای استرالیا – واژه “Cozzie livs” که با بازی جالبی با اصطلاح هزینه زندگی (cost of living) ساخته شده، به عنوان واژه سال ۲۰۲۳ دیکشنری مک‌کواری انتخاب شد.

در حالی که بیش از یک سال است که رشد بی‌رویه قیمت‌ها و افزایش‌های پی‌درپی نرخ بهره، مردم را با چالش مواجه کرده، تعجب ندارد که این اصطلاح مورد توجه مردم استرالیا قرار گرفته باشد.

نام‌های سرگرم‌کننده برای چیزهای روزمره بیش از حد در کلمات برنده امسال نشان داده شد و شامل «آب عصبانی»، «ریز» و «بوپو» (angry water, rizz, bopo) بود.

“زندگی دنج” به چه معناست؟

دیکشنری Macquarie “زندگی‌های دلپذیر” را به عنوان “بازی طنز در مورد هزینه‌های زندگی” توصیف می‌کند.

فرهنگ لغت در ادامه این اصطلاح را به عنوان “متوسط قیمت خرده فروشی مواد غذایی، پوشاک و سایر ملزومات پرداخت شده توسط یک فرد، خانواده و غیره به منظور زندگی در استانداردهای معمول خود” تعریف می‌کند.

در میان واژه‌های منتخب امسال، نام‌های متعدد جالب مورد استفاده در زندگی روزمره به چشم می‌خورد، از جمله angry water، rizz و bopo.

این دیکشنری استرالیایی از سال ۲۰۰۶ واژه سال را انتخاب می‌کند.

معنی cozzie livs

طبق تعریف دیکشنری مک‌کواری، cozzie livs بازی طنازانه‌ای با عبارت هزینه زندگی است.

این دیکشنری، اصطلاح مذکور را این‌چنین تعریف کرده است: «متوسط قیمت خرده‌فروشی که یک فرد، خانواده و غیره برای مواد غذایی، البسه و سایر ملزومات می‌پردازد.

بنا به اعلام کمیته انتخاب دیکشنری مک‌کواری، این عبارت نخستین بار در بریتانیا استفاده شده؛ اما در استرالیا به خوبی جا افتاده است.

سایر برندگان

استرالیایی‌ها به عبارت هوش مصنوعی مولد (generative AI) به عنوان انتخاب مردمی رای داده‌اند.

کمیته انتخاب گفت که عبارت هوش مصنوعی مولد، اگرچه یک عبارت برساخته طنزآمیز نیست؛ اما نشان می‌دهد که هوش مصنوعی در سال جاری ذهن ما را به خود مشغول کرده است.

در همین حال، عبارت blue-sky flood (سیلابی در مناطق پست‌ به دلیل سرازیر شدن آب از مناطق مرتفع‌تر) و algospeak (واژه‌ها یا عبارات رمزگونه‌ای که کاربران شبکه‌های اجتماعی برای جلوگیری از سانسور و حذف از آنها استفاده می‌کنند) عباراتی بوده که به صورت افتخاری مورد تجلیل قرار گرفته‌اند.

عبارات دیگری که برای انتخاب به عنوان واژه سال رقابت کرده‌اند عبارتند از:

  • Angry Water (آب گاز دار یا سودا)
  • Bopo (مثبت‌نگری به بدن یا body positivity)
  • Doof stick (میله بلندی که بر سر آن پلاکارد، تزیینات و از این قبیل قرار می‌گیرد و به عنوان نشانگر مکان برای گروه‌ دوستان در جشنواره‌های رقص یا موسیقی استفاده می‌شود)
  • Rizz (کاریزما)
  • Scrotox (بوتاکس برای کیسه بیضه)

منبع: شبکه خبری ای‌بی‌سی


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه