وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 2 May 2024
» اجتماعی » رهایی مرغ‌ها از قفس تنگ؛ دلایل افزایش قیمت تخم‌مرغ تشریح شد

تاریخ انتشار : 1402/03/26 - 2:58

رهایی مرغ‌ها از قفس تنگ؛ دلایل افزایش قیمت تخم‌مرغ تشریح شد

صدای استرالیا- قیمت تخم‌مرغ رو به افزایش است و هر مدلی که این غذای خوش‌مزه را دوست داشته باشید، چه […]


صدای استرالیا- قیمت تخم‌مرغ رو به افزایش است و هر مدلی که این غذای خوش‌مزه را دوست داشته باشید، چه هم زده، چه نیمرو، چه آب‌پز، از این به بعد باید پول بیشتری بابت آن بدهید.

قیمت تخم مرغ که معمولا منبعی غنی و ارزان از پروئین محسوب می‌شود و جزو کالاهای اصلی هر فروشگاهی است، حالا دو برابر شده و از ۴ دلار به ازای هر دوجین به ۸ تا ۹ دلار رسیده است.

کلز و وولورث در برنامه‌ای برای پایان دادن به روش نگهداری از مرغ‌های تخم‌گذار در قفس‌های طبقه‌ای‌، اعلام کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۵ تمامی تخم‌مرغ‌های عرضه شده در این فروشگاه‌ها در خارج از قفس‌ تولید خواهد شد.

این کاهش تدریجی حذف قفس‌ها از هم اکنون در برخی از فروشگاه‌های کلز و وولورث در استرالیا مشاهده می‌شود و فروش تخم‌مرغ‌های تولید شده در قفس، پیش از معلت تعیین شده در این فروشگاه‌ها متوقف شده است.

در همین حال، کاهش عرضه تخم‌مرغ در سوپرمارکت‌ها، به ویژه در استرالیای غربی قابل مشاهده است.

یان ویلسون، رئیس تولیدکنندگان تجاری تخم‌مرغ تخم در استرالیای غربی، علت کمبود را عدم اطمینان در صنعت، ناشی از بازنگری مداوم استانداردها و دستورالعمل‌های ملی برای تولیدکنندگان تخم‌مرغ می‌داند که ممکن است تا سال ۲۰۳۶ به طور کامل تولید تخم‌مرغ در قفس متوقف شود.

به گفته وی، کلز چند سال است که در این ایالت، تخم‌مرغ‌های تولید شده در قفس عرضه نمی‌کند.

کیت‌دیلی، رییس اجرایی شرکت Pure Foods Eggs مستقر در تاسمانی نیز، خالی شدن قفسه‌های تخم‌مرغ در سوپرمارکت‌ها را ناشی از برنامه این دو سوپرمارکت بزرگ برای حذف تدریجی تولید تخم مرغ در قفس دانست و گفت: دلیل تاخیر در عرضه تخم‌مرغ این است که کشاورزان از تبدیل فعالیت خود از تولید در قفس به خارج از قفس با مشکل مواجه بودند.

به گفته وی، زیرساخت‌های مورد نیاز برای این تغییر بسیار گران است.

دیلی افزود: این تغییر، بسته به اینکه چه تعداد مرغ در مرکز تولید نگهداری شود، بین ۲ تا ۴ میلیون دلار هزینه در بر دارد. از سوی دیگر، بزرگ‌ترین مانع گذار  از تولید در قفس به خارج از قفس، دسترسی به زمین است.

شرکت Pure Foods Eggs فرایندهای تولید در قفس و آزاد تخم مرغ‌ را دارد، اما به تدریج در حال انتقال به تولید عمدتاً آزاد است.

قفس‌های طبقه‌ای معمولا حدود ۵۰ سانتی متر مربع هستند؛ اما بر اساس استانداردهای جدید رفاه حیوانات که سال گذشته توسط وزارت کشاورزی مشترک المنافع منتشر شد، این قفس‌ها طی ۱۰ تا ۱۵ سال حذف خواهند شد.

وولورث و کلز در بیانیه‌هایی اعلام کردند که بسته‌بندی‌های تخم‌مرغ با نام تجاری خودشان در چند سال اخیر ۱۰۰ درصد به روش بدون قفس تولید شده است.

هر دو سوپرمارکت اعلام کردند که در مسیر ارائه تخم مرغ کاملاً بدون قفس تا سال ۲۰۲۵ هستند و بسیاری از فروشگاه‌ها در حال حاضر فقط تخم‌مرغ‌های تولید شده در فضای آزاد یا  در انبارهای مرغدانی‌ را عرضه می‌کنند.

در همین حال وولورث، وضعیت آب و هوا و هزینه‌های بالای دانه را دلیل افزایش قیمت تخم‌مرغ اعلام کرده و کلز نیز گفته است که شیوع آنفلوآنزای مرغی در خارج از کشور، بازار استرالیا را تحت فشار قرار داده است.

منبع: ای‌بی‌سی


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , اقتصادی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه