وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024
» اجتماعی » رصد یک رخداد نجومی نادر در استرالیا

تاریخ انتشار : 1396/10/27 - 8:59

رصد یک رخداد نجومی نادر در استرالیا

روز 31 ژانویه امسال، استرالیا و اقیانوسیه در خط مقدم مشاهده یک رویداد نجومی نادر خواهند بود. برای اولین بار در صد و پنجاه سال گذشته، سه پدیده مربوط به ماه به طور همزمان رخ خواهند داد که منجر به ایجاد Super Blue Blood Moon و یا ابر ماه گرفته آبی خواهند شد.

رصد یک رخداد نجومی نادر در استرالیا

صدای استرالیا – روز ۳۱ ژانویه امسال، استرالیا و اقیانوسیه در خط مقدم مشاهده یک رویداد نجومی نادر خواهند بود. برای اولین بار در صد و پنجاه سال گذشته، سه پدیده مربوط به ماه به طور همزمان رخ خواهند داد که منجر به ایجاد Super Blue Blood Moon و یا ابر ماه گرفته آبی خواهند شد.

روز ۳۱ ژانویه امسال، استرالیا و اقیانوسیه در خط مقدم مشاهده یک رویداد نجومی نادر خواهند بود. برای اولین بار در صد و پنجاه سال گذشته، سه پدیده مربوط به ماه به طور همزمان رخ خواهند داد که منجر به ایجاد Super Blue Blood Moon و یا ابر ماه گرفته آبی خواهند شد.

در این رخداد، نه تنها ماه برای دومین بار در ماه ژانویه بدر خواهد بود، بلکه در نزدیک ترین نقطه مدارش نسبت به زمین قرار خواهد داشت و علاوه بر آن در یک خسوف کامل، در سایه زمین پوشیده خواهد شد.

اگرچه هر کدام از این رویدادها به طور کلی نادر نیستند، اما اتفاق افتادن همزمان آنها خیلی کم رخ می دهد. آخرین ابر ماه، ژانویه امسال رخ داد. آخرین ماه گرفتگی کامل و ماه آبی هم در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتادند. همزمانی رخداد این پدیده ها منجر به ایجاد یک چشم انداز طبیعی زیبا خواهد شد. یک ماه کامل خیلی بزرگ و قرمز رنگ که آخرین بار در مارس ۱۸۶۶ دیده شد.

بزرگ و درخشان

آقای Fred Watson، اخترشناس رصدخانه نجومی استرالیا به Australian Geographic گفت ابر ماه یا Super Moon به معنی این است که ماه بدر در نزدیک ترین فاصله مداری ماه از زمین رخ دهد. در این رخداد، ماه هفت درصد بزرگتر و و شانزده درصد درخشان تر است. Fred درباره ماه آبی یا Blue Moon هم می گوید که این عبارت از فرهنگ عامیانه وارد اصطلاحات نجومی شده و به معنی دومین ماه کامل در طول یک ماه تقویمی است. اولین ماه کامل در ژانویه روز دوم ماه و دومین در روز۳۱ ژانویه رخ خواهد داد.

در وسترن استرالیا بعد از این رخدادها، ماه سیاه یا Black Moon رخ می دهد که به معنی نبود ماه کامل در یک ماه تقویمی است. ماه کامل بعدی در وسترن استرالیا روز دوم مارس دیده خواهد شد. به خاطر اختلاف ساعت، ماه کامل در چند دقیقه بعد از نیمه شب یعنی ساعت ۱۲:۲۶ دقیقه در ویکتوریا و نیوساوت ولز دیده می شود که در واقع در روز اول فوریه خواهد بود. بنابراین از نظر فنی ماه آبی برای این مناطق رخ نمی دهد اما منظره ماه همچنان چشمگیر خواهد بود.

دلیل اینکه این زمان ها اینقدر دقیق است این است که ماه کامل لحظه ای رخ می دهد که ماه کامل در مدارش دقیقا روبروی خورشید قرار می گیرد. مردم فکر می کنند که این پدیده چندین روز طول می کشد اما در حقیقت فقط یک لحظه است و قبل و بعد از آن هم ماه بزرگ و کامل دیده می شود. اما تعریف نجومی این پدیده فقط همان لحظه است.

ماه خونی

ماه خونی یا Blood Moon اصطلاحی جدید برای ماه گرفتگی کامل است. در این پدیده زمین راه رسیدن نور خورشید به ماه را به طور کامل سد می کند. چون مدار ماه کمی تاب دار است، بیشتر اوقات از بالا یا پایین سایه زمین رد می شود و بیشتر وقت ها، زمین تنها بخشی از نور خورشید را سد می کند و به همین جهت ماه گرفتگی ها اغلب ناقص هستند.

ماه گرفتگی بیش از یک ساعت طول خواهد کشید. در این پدیده ماه به طور کامل تاریک نخواهد شد، بلکه درخششی سرخ رنگ خواهد داشت که باعث به وجود آمدن عبارت ماه خونی شده است.

Fred اضافه می کند که جو زمین این ویژگی را دارد که نور خورشید را بازتابش کند. نور آبی راحت تر از نور قرمز پخش می شود و به همین دلیل در طول روز آسمان آبی دیده می شود. در هنگام ماه گرفتگی، پدیده ای به نام Rayleigh رخ می دهد که طی آن نور آبی جذب شده و تنها نور قرمز تابش می شود و در سایه ایجاد شده منتشر می شود و باعث پدیده ماه خونی می شود.

پدیده ماه گرفتگی برعکس خورشید گرفتگی برای مشاهده بی خطر است. برای مشاهده این پدیده، به خصوص وقتی که ماه گرفتگی رخ می دهد، بهتر است از شهر خارج شوید تا به دور از نورهای آزاردهنده این پدیده را مشاهده کنید. استفاده از دوربین هم می تواند تماشای این پدیده زیبا را دلپذیرتر کند.

منبع: رادیو اس بی اس


برچسب ها :
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه