وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024
» اخبار » همه چیز درباره مسابقات تنیس آزاد استرالیا

تاریخ انتشار : 1396/10/25 - 15:41

همه چیز درباره مسابقات تنیس آزاد استرالیا

صدای استرالیا- رقابت‌های گرند اسلم آزاد استرالیا ۲۰۱۸ (مسابقات تنیس آزاد استرالیا)  از ۲۵ دی ماه تا ۸ بهمن ماه ۱۳۹۶ […]

همه چیز درباره مسابقات تنیس آزاد استرالیا

صدای استرالیا- رقابت‌های گرند اسلم آزاد استرالیا ۲۰۱۸ (مسابقات تنیس آزاد استرالیا)  از ۲۵ دی ماه تا ۸ بهمن ماه ۱۳۹۶ در مجموعه ملبورن پارک استرالیا برگزار می شود.

 مسابقات تنیس آزاد استرالیا، اولین تورنومنت از تورمنت‌های چهارگانه‌ی موسوم به “گرند اسلم” است که هر ساله در ماه ژانویه در ملبورن پارک برگزار می‌گردد. ۱۰۶امین دوره‌ی این مسابقات از روز دوشنبه هفته جاری شروع می‌شود و تنیس‌بازهای برتر جهان به مدت ۲ هفته در رده‌های انفرادی و دونفره مردان، انفرادی و دونفره زنان و دوبل مختلط با یک‌دیگر به رقابت می‌پردازند.

تنیس اوپن استرالیا از سال ۱۹۰۵ برپا شده و ۱۱۳ سال از برگزاری آن می‌گذرد. این مسابقات ابتدا بر روی سطح چمن برگزار می‌شد، اما سال ۱۹۸۸ سطح سخت سبز رنگی به نام “Rebound Ace” جایگزین آن شد. پرش زیاد توپ و هم‌چنین چسبندگی بالای این سطح که سلامتی بازیکنان را به خطر می‌انداخت، سبب شد از سال ۲۰۰۸ سطح دیگری به نام “Plexicushion” مورد استفاده قرار گیرد.

مسابقات آزاد استرالیا پس از گرند اسلم آزاد آمریکا رکورددار بیشترین حضور تماشاگر می‌باشد. در سال ۲۰۱۷ تعداد ۷۲۸,۷۶۳ نفر در ملبورن پارک، محل برگزاری مسابقات حاضر شدند.

آزاد استرالیا نخستین گرند اسلمی است که استادیوم‌های خود را به سقف متحرک مجهز کرد تا برگزاری مسابقات هنگام شرایط نامناسب آب‌و‌هوایی با اخلال مواجه نگردد. سه استادیوم این مجموعه یعنی “راد لیور” و “هایسنس” و “مارگارت کورت” دارای سقف متحرک هستند و ظرفیت آن‌ها به ترتیب ۱۴,۸۲۰، ۱۰,۵۰۰ و ۷,۵۰۰ نفر می‌باشد. مجموعه ملبورن پارک در مجموع ۲۵ زمین تنیس را در خود جای داده است.

همه چیز درباره مسابقات آزاد استرالیا

نمایی از استادیوم مرکزی “راد لیور آرنا”

قهرمانان پیشین گرند اسلم آزاد استرالیا

در سال ۲۰۱۷، راجر فدرر سوییسی با پیروزی مقابل رافائل نادال، عنوان قهرمانی رقابت‌‌ها در بخش انفرادی مردان را به دست آورد و ۵ـمین عنوان آزاد استرالیا و ۱۸ـمین عنوان گرند اسلم خود را کسب کرد. در بخش زنان نیز سرینا ویلیامز با غلبه بر خواهر خود یعنی وینس ویلیامز، برای هفتمین بار فاتح اولین گرند اسلم سال شد. در قسمت دونفره مردان نیز تیم کنتینن/پیرس موفق شدند با شکست باب و مایک برایان، به مقام قهرمانی مسابقات دست یابند. در بخش دونفره زنان نیز بتنی متک-سندز و لوسی سافارووا با پشت سر گذاشتن آندره‌آ هلاواچکووا و پنگ شوایی، جام قهرمانی آزاد استرالیا را بالای سر بردند.

همه چیز درباره مسابقات آزاد استرالیا

راجر فدرر، قهرمان گرند اسلم آزاد استرالیا در بخش انفرادی مردان

 روی امرسون و نواک جوکوویچ هر کدام با ۶ عنوان، رکورددار قهرمانی در مسابقات آزاد استرالیا هستند؛ امرسون استرالیایی تمامی قهرمانی‌های خود را پیش از سال ۱۹۶۸ یعنی زمانی که ورزش تنیس حرفه‌ای نشده بود، به دست آورده و جوکوویچ عناوین خود را در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۱، ۲۰۱۲، ۲۰۱۳، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ کسب کرده است. در بخش دونفره مردان نیز باب و مایک برایان با ۶ عنوان، بیشترین تعداد قهرمانی را به خود اختصاص داده‌اند. در بخش انفرادی زنان نیز تا پیش از سال ۱۹۶۸، مارگارت کورت با ۷ قهرمانی و پس از سال ۱۹۶۸، سرینا ویلیامز با ۷ عنوان صاحب رکورد است.

نمای بیرونی ورزشگاه هایسنس آرنا

رکوردها (بعد از دوران حرفه‌ای شدن تنیس)

بخش مردان
بیشترین تعداد قهرمانی: نواک جوکوویچ با ۶ قهرمانی (۲۰۰۸, ۲۰۱۱, ۲۰۱۲, ۲۰۱۳, ۲۰۱۵, ۲۰۱۶)
بیشترین تعداد قهرمانی پیاپی: نواک جوکوویچ با ۳ دوره (۲۰۱۱, ۲۰۱۲, ۲۰۱۳)
بیشترین تعداد قهرمانی در بخش دونفره: باب و مایک برایان با ۶ قهرمانی (۲۰۰۶, ۲۰۰۷, ۲۰۰۹, ۲۰۱۰, ۲۰۱۱, ۲۰۱۳)

بخش زنان
بیشترین تعداد قهرمانی: سرینا ویلیامز با ۷ قهرمانی (۲۰۰۳, ۲۰۰۵, ۲۰۰۷, ۲۰۰۹, ۲۰۱۰, ۲۰۱۵, ۲۰۱۷)
بیشترین تعداد قهرمانی پیاپی: مارگارت کورت، ایوان گولاگونگ کاولی، اشتفی گراف، مونیکا سلس و مارتینا هینگیس هرکدام با ۳ قهرمانی پیاپی
بیشترین تعداد قهرمانی در بخش دونفره: مارتینا ناوراتیلووا با ۸ قهرمانی (۱۹۸۰, ۱۹۸۲, ۱۹۸۳, ۱۹۸۴, ۱۹۸۵, ۱۹۸۷, ۱۹۸۸, ۱۹۸۹)

امتیازات و جوایز نقدی تنیس آزاد استرالیا ۲۰۱۸

جوایز نقدی مسابقات استرالیا در سال ۲۰۱۸ با ۱۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ دلار استرالیا رسیده است. جوایز نقدی و میزان امتیازات مراحل و رده‌های مختلف گرند اسلم استرالیا را ملاحظه می‌کنید:

ردیف دور اول دور دوم دور سوم دور چهارم دور یک‌چهارم دور نیمه‌نهایی فینالیست قهرمان
انفرادی ۵۰,۰۰۰$ ۸۰,۰۰۰$ ۱۵۰,۰۰۰$ ۲۵۰,۰۰۰$ ۶۰۰,۰۰۰$ ۱,۲۰۰,۰۰۰$ ۲,۰۰۰,۰۰۰$ ۴,۰۰۰,۰۰۰$
دونفره ۱۴,۰۰۰$ ۲۲,۵۰۰$ ۴۵,۰۰۰$ ۹۰,۰۰۰$ ۱۸۵,۰۰۰$ ۳۷۵,۰۰۰$ ۷۵۰,۰۰۰$
دونفره مختلط ۵,۰۰۰$ ۱۰,۰۰۰$ ۲۰,۰۰۰$ ۴۰,۰۰۰$ ۷۸,۰۰۰$ ۱۶۰,۰۰۰$
ردیف دور اول دور دوم دور سوم دور چهارم دور یک‌چهارم دور نیمه‌نهایی فینالیست قهرمان
انفرادی مردان ۱۰ ۴۵ ۹۰ ۱۸۰ ۳۶۰ ۷۲۰ ۱۲۰۰ ۲۰۰۰
دونفره مردان ۰
انفرادی زنان ۱۰ ۷۰ ۱۳۰ ۲۴۰ ۴۳۰ ۷۸۰ ۱۳۰۰
دونفره زنان ۱۰ ۱۳۰ ۲۴۰ ۴۳۰ ۷۸۰ ۱۳۰۰

تنیس آزاد استرالیا ۲۰۱۸

 در ۱۰۶ـمین دوره از مسابقات آزاد استرالیا، رافائل نادال، بخت اول قهرمانی و نایب‌قهرمان سال گذشته در مسابقات حضور دارد و قصد دارد تا بار دیگر برای کسب دومین قهرمانی خود در ملبورن تلاش کند. راجر فدرر سوییسی، مدافع عنوان قهرمانی و دارنده ۱۹ عنوان گرند اسلم نیز امسال در مسابقات حاضر است و برای ۶ـمین عنوان خود در آزاد استرالیا خواهد جنگید. نکته شایان توجه اما حضور نواک جوکوویچ، رکورددار قهرمانی استرالین اوپن در این دوره از مسابقات است که پس از نزدیک به ۶ ماه دوری از رقابت‌های تنیس، به تنیس حرفه‌ای باز می‌گردد. اندی ماری  بریتانیایی، شماره ۱ سابق جهان به دلیل انجام عمل جراحی بر روی ران پای خود قادر به شرکت در مسابقات نیست. گریگور دیمیتروف و الکساندر زورف نیز به ترتیب به عنوان بخت‌های سوم و چهارم در این مسابقات حضور دارند. استن واورینکا، قهرمان تورنمنت در سال ۲۰۱۴ نیز در لحظات آخر تصمیم گرفت که به ملبورن سفر کند و در رقابت‌ها شرکت کند. در بخش زنان، سرینا ویلیامز، مدافع عنوان قهرمانی سال گذشته به دلیل عدم آمادگی کامل از حضور در مسابقات انصراف داد. سیمونا هالپ، شماره ۱ فعلی زنان اما امسال در رقابت‌ها حضور دارد و قصد دارد با قهرمانی در مسابقات، اولین جام گرند اسلم خود را بالای سر ببرد. پس از هالپ، کرولاین ووزنیاکی، گاربینیه موگوروسا و الینا اسویتولینا به عنوان بخت‌های دوم تا چهارم در تورنمنت حضور دارند.

منبع: تنیسفا


برچسب ها : ,
دسته بندی : اخبار , جشن ها و رویدادها , ورزشی , گردشگری
ارسال دیدگاه