وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024
» اخبار » درباره مجسمه‌های معروف ملبورن چه می‌دانید؟

تاریخ انتشار : 1398/11/04 - 19:22

درباره مجسمه‌های معروف ملبورن چه می‌دانید؟

صدای استرالیا- در گوشه خیابان بورک و سوانستون مجسمه‎های سه مرد قرار دارد که بسیاری از ما و توریست‌ها آنها را دیده و از آنها عکاسی کرده‌ایم. اما آیا می‌دانید این مجسمه‌ها متعلق به چه کسانی بوده و چرا در این محل قرار گرفته‌اند؟


صدای استرالیا- در گوشه خیابان بورک و سوانستون مجسمه‎های سه مرد قرار دارد که بسیاری از ما و توریست‌ها آنها را دیده و از آنها عکاسی کرده‌ایم. اما آیا می‌دانید این مجسمه‌ها متعلق به چه کسانی بوده و چرا در این محل قرار گرفته‌اند؟

در سال ۱۹۹۳ شهر ملبورن دو هنرمند با نام‌های «آلیسون ویور» و «پل کوئین» را انتخاب کرد تا اثری هنری را برای تقاطع خیابان‌های سوانستون و بوروک بسازند.

این دو هنرمند نیز مجسمه‌هایی از جنس برنز را که سه مرد را نشان می‌داد ساختند. این اثر هنری «سه تاجری که ناهارشان را به همراه دارند: سوانستون، بتمن و هادل» نام گرفت و در ۲۰ آوریل ۱۹۹۴ توسط برنارد دووییوگو، رئیس جمهور وقت نائورو پرده برداری شد و به مناسبت یکصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس شهر ملبورن به عنوان هدیه کشور نائورو به ملبورن اهدا شد.

این اثر هنری همانطور که اشاره شد تصویر سه مرد است که در اندازه طبیعی ساخته شده است. اما این سه نفر چه کسانی هستند؟

جان بتمن (۱۸۰۱ تا ۱۸۳۹) یک چوپان، کاشف و کارآفرین استرالیایی بود و بیشتر به این خاطر که محلی برای زندگی در رودخانه یارا یافت و بعدها این محل تبدیل به شهر ملبورن شد معروف است. بتمن در سال ۱۸۳۵ از هوبارت آمده بود تا با مردم بومی منطقه مذاکره کند تا زمینی را در منطقه پورت فیلیپ برای انجمن پورت فیلیپ بخرد. توافقی که وی در آن زمان انجام داد در همان زمان محل بحث‌های زیادی قرار گرفت و امروز به عنوان یک واقعه بزرگ تاریخی به یاد آورده می‌شود.

کاپیتان چارلز سوانستون، یک بانکدار و سیاستمدار اهل تاسمانی بود که از اعضای بانفوذ انجمن پورت فیلیپ محسوب می‌شد.

در سال ۱۸۳۵ گروهی از سرمایه‌گذاران هوبارت که سوانستون نیز شامل آنها بود انجمن پورت فیلیپ را تشکیل دادند تا در منطقه پورت فیلیپ زمین‌هایی را کشف و تصاحب کنند. سوانستون به عنوان بانکدار این سندیکا انجام وظیفه می‌کرد و به نظر می‌رسد به احتمال زیاد او فردی بوده که توافقنامه‌ای را که بتمن با بومیان منطقه امضا کرد، تهیه و تنظیم کرده است. در آن زمان نامی که توسط انجمن پورت فیلیپ برای این منطقه انتخاب شده بود با مخالفت دولت‌های لندن و سیدنی مواجه شد اما انجمن مدعی بود که کار آنها در انتخاب نام قانونی بوده است.

رابرت هادل (۱۷۹۴ تا ۱۸۸۱) یک نقشه کش از منطقه پورت فیلیپ بود. او در دهه ۱۸۳۰ میلادی  Hoddle Grid را که یک سیستم درجه بندی و خیابان کشی بود تاسیس کرد و شهر ملبورن بر پایه این سیستم بنا نهاده شد.

هادل همچنین یک هنرمند برجسته است که تصاویر برجسته‌ای از منطقه پورت فیلیپ و همچنین نیوساوت ولز کشیده است. در خصوص این موضوع که آیا او خالق Hoddle Grid بوده یا آنکه کار رابرت راسل را در این رابطه تکمیل کرده، بحث‌هایی وجود دارد.

قبل از آنکه هادل سیدنی را برای نقشه کشی برای یک شهر جدید ترک کند از رابرت راسل خواسته بود تا نقشه‌ای را که خودش از شهر ملبورن تهیه کرده بود و ملبورن بر پایه این نقشه تائید شده بنا نهاده شده بود، برایش ارسال کند.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , دانستنی های استرالیا , فرهنگی , پیشنهاد سردبیر , گردشگری
ارسال دیدگاه