وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ | Monday 17 June 2024
» اجتماعی » خودروهای بزرگ‌تر، رانندگان بدتر: چرا نرخ مرگ و میر در جاده‌ها رو به افزایش است

تاریخ انتشار : 1403/03/06 - 12:52

خودروهای بزرگ‌تر، رانندگان بدتر: چرا نرخ مرگ و میر در جاده‌ها رو به افزایش است

صدای استرالیا– هم‌زمان با افزایش تمایل استرالیایی‌ها به خرید خودروهای بزرگ‌تر، تعداد کشته‌شدگان در حوادث رانندگی نیز به بالاترین میزان […]

خودروهای بزرگ‌تر، رانندگان بدتر: چرا نرخ مرگ و میر در جاده‌ها رو به افزایش است

صدای استرالیا– هم‌زمان با افزایش تمایل استرالیایی‌ها به خرید خودروهای بزرگ‌تر، تعداد کشته‌شدگان در حوادث رانندگی نیز به بالاترین میزان در سال‌های اخیر رسیده است.

به گفته پروفسور استوارت نیوستد، مدیر مرکز تحقیقات تصادفات دانشگاه موناش: این مساله اصلا تصادفی نبوده و کاملا به هم مرتبط است.

با وجود اینکه تعداد تلفات جاده‌ای استرالیا در سال‌های منتهی به همه‌گیری به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده بود، اما با آغاز دهه ۲۰۲۰ شاهد افزایش قابل توجه این آمار بوده‌ایم.

در سال ۲۰۲۳، تعداد کشته‌شدگان حوادث رانندگی به ۱۲۷۰ نفر رسید که بالاترین آمار تلفات جاده‌ای از سال ۲۰۱۶ و دومین آمار بد در ۱۱ سال گذشته به شمار می‌رود.

در همین زمان، سه خودروی پرفروش استرالیا همگی خودروهای وانت دو کابین (یوت) بودند. یوت‌ها به دلیل اندازه بزرگ و سنگینی در مقایسه با خودروهای سدان یا هاچ‌بک برای عابران پیاده خطر بیشتری دارند و ارتفاع بالاتر آنها احتمال برخورد سر افراد عابران یا رانندگان دیگر را افزایش می‌دهد.

نیوستد می‌گوید: ارتباطی مستقیم بین این دو مورد وجود دارد و سهم بیشتر یوت‌ها در ناوگان جاده‌ای استرالیا، آن را برای همه ناامن‌تر می‌کند.

وی می‌افزاید: این خودروها در واقع محافظت بهتری برای سرنشینان خود ارائه نمی‌دهند. مردم به دلیل جثه بزرگ و محکم یوت‌ها تصور می‌کنند این خودروها ایمن هستند، اما قطعا میزان صدماتی که این خودروها به سایرین وارد می‌کنند به شکل نامتناسبی بالاتر است.

وی با تاکید بر اینکه خرید این خودروها، ایمنی خریداران را بهبود نمی‌بخشد،‌ می‌گوید: تحقیقات جالبی که اخیراً انجام دادیم نشان می‌دهد که اگر کل ناوگان وسایل نقلیه را با یوت‌های تجاری جایگزین کنیم، تعداد کشته‌شدگان حوادث رانندگی حدود ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

با این حال، یوت‌ها تنها عامل افزایش مرگ‌ومیر نیستند و جالب است بدانید که همه‌گیری کرونا نیز در این زمینه نقش دارد.

کرونا موجب افزایش جمعیت، دوری مردم از حمل و نقل عمومی و بدتر شدن سبک رانندگی افراد شده است.

نیوستد می‌گوید: همه‌گیری نگرش مردم را نسبت به استفاده از جاده تغییر داده و پلیس بروز رفتارهای افراطی مردم در رانندگی را گزارش می‌دهد.

به گفته وی، عواملی مانند مصرف مواد مخدر و الکل، سرعت غیرمجاز و کمبود تمرکز در هنگام رانندگی از جمله سایر عوامل افزایش مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات جاده‌ای است.

برای معکوس کردن این روند چه کار باید کرد؟

استرالیا هدف بلندپروازانه‌ رسیدن به عدد صفر در مرگ‌ومیرهای جاده‌ای تا سال ۲۰۵۰ را برای خود تعیین کرده است. 

آمار مربوط به ده سال منتهی به همه‌گیری، در این زمینه نویدبخش بود و  تعداد کشته‌شدگان حوادث رانندگی از ۱۴۹۱ نفر در سال ۲۰۰۹ (با نرخ ۶.۹ مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر) به ۱۱۴۵ نفر (۴.۶ مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر) در سال ۲۰۱۸ کاهش یافت.

اما از سال ۲۰۲۰، تعداد کشته‌شدگان سالانه به طور مداوم افزایش یافته و سال ۲۰۲۴ در مسیر تبدیل شدن به بدترین سال از سال ۲۰۰۹ قرار دارد.

بنابراین باید پرسید برای بهبود ایمنی جاده‌هایمان چه کاری می‌توان انجام داد؟

نیوستد می‌گوید: حذف مشوق‌های مالیاتی برای خرید خودروهای یوت می‌تواند موثر باشد.

خریداران این خودروها مجبور به پرداخت مالیات خودروهای لوکس نیستند و اغلب در حالی که یوت‌ها به عنوان هزینه‌های کسب‌وکار در اظهارنامه‌های مالیاتی ثبت می‌شوند؛ اما عملا برای مصارف شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما با توجه به میزان فروش بالای یوت‌ها، حذف این معافیت‌های مالیاتی مورد استقبال رای‌دهندگان قرار نمی‌گیرد.

یکی دیگر از پیشنهادهای نیوستد نیز چندان محبوب نخواهد بود.

وی پیشنهاد می‌کند که در زمینه سرعت مجاز رانندگی نیز گفت‌وگوی ملی شکل بگیرد.

بزرگراه‌های اصلی در شهرهای اروپایی معمولاً دارای محدودیت سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت و مناطق پررفت‌وآمد با عابران پیاده دارای حداکثر سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت هستند، در حالی که در استرالیا به ندرت حداکثر سرعت از ۴۰ کیلومتر در ساعت پایین‌تر می‌آید و در برخی جاده‌های شلوغ حتی تا ۸۰ کیلومتر در ساعت هم مجاز است.

به گفته نیوستد، در مناطق روستایی نیز وضعیتی مشابه در مورد عدم تطابق سرعت با زیرساخت‌ها وجود دارد.

او می‌گوید: یا باید سرعت مجاز کاهش یابد یا اینکه به طور گسترده‌ای ایمنی جاده‌ها بهبود پیدا کند، از جمله با افزودن جداکننده‌های وسط جاده برای کاهش خطر تصادفات رو در رو.

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها : , , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه