وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 20 April 2024
» اجتماعی » خطر کمبود آب در سیدنی همزمان با ادامه آتش‌سوزی‌ها

تاریخ انتشار : 1398/08/27 - 15:00

خطر کمبود آب در سیدنی همزمان با ادامه آتش‌سوزی‌ها

صدای استرالیا - در حالی که استرالیا با آتش‌سوزی‌های مرگبار و بدترین خشکسالی دهه‌های اخیر دست‌ و پنجه نرم می‌کند مشکل کمبود آب در سیدنی این کشور را با بحرانی دیگر مواجه کرده است.


صدای استرالیا – در حالی که استرالیا با آتش‌سوزی‌های مرگبار و بدترین خشکسالی دهه‌های اخیر دست‌ و پنجه نرم می‌کند مشکل کمبود آب در سیدنی این کشور را با بحرانی دیگر مواجه کرده است.

تاکنون چهار نفر در آتش‌سوزی‌های سال جاری میلادی (۲۰۱۹) در استرالیا که بر اثر هوای گرم و خشک تشدید شده، جان باخته‌اند و اکنون شهر سیدنی با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت با این هشدار مواجه شده که سدهای آن تا سال ۲۰۲۲ میلادی خشک خواهند شد.

از ماه ژوئن، کلانشهر سیدنی در ایالت “نیو ساوث ولز” تحت محدودیت آب در سطح یک قرار داشته که طی آن مصرف آب در استخرها و شلنگ‌ها محدود اعلام می‌شود. این نخستین بار است که پس از سال ۲۰۰۳ میلادی و خشکسالی که تا سال ۲۰۰۹ میلادی ادامه داشت، چنین محدودیت‌هایی به اجرا در آمده‌اند.

در صورتی که سطح آب سدهای کلانشهر سیدنی تنها چند درصد کاهش یابد، شهروندان با محدودیت‌های سخت‌تری برای مصرف آب روبه‌رو خواهند شد.

سدهای سیدنی در حال حاضر از ظرفیت ۴۶.۶ درصدی برخوردار بوده و طبق اعلام مقامات در حال کاهش و رسیدن به ظرفیت ۴۰ درصدی هستند. این در حالی است که در همین زمان در سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) ظرفیت سدها در حدود ۶۴.۴ بوده است و این بدان معناست که محدودیت‌های سطح دوم آب تا ماه فوریه یا مارس آینده اعمال خواهد شد.

محدودیت‌های سطح دوم آب، استفاده از آب را در کارهای روزمره نیز محدود می‌کند. برای مثال در این سطح شهروندان اجازه دارند به جای هر روز، تنها چند بار در هفته باغچه‌های خود را آبیاری کنند.

مقامات استرالیا با اشاره به این که بدترین خشکسالی تا به امروز در نیو ساوث ولز به ثبت رسیده است، هشدار داده‌اند که با میزان کاهش فعلی در ظرفیت سدها، ظرف دو سال آینده سیدنی در شرایط فجیعی قرار خواهد گرفت.

در همین حال بیش از ۱۳۰۰ آتش‌نشان هم‌چنان به نبرد با شعله‌های آتش در ایالت‌های “کوئینزلند” و “نیو ساوث ولز” طی یک ماه گذشته ادامه می‌دهند. این آتش‌سوزی‌ها علاوه بر گرفتن جان چهار نفر، منجر به ویرانی صدها خانه شده است.

خشکسالی و آتش‌سوزی‌های طبیعی از مهم‌ترین نشانه‌های بحران اقلیمی در استرالیا به شمار می‌روند. بلایایی نظیر آتش‌سوزی و سیل، معیشت کشاورزان را با معضل مواجه کرده و خسارات چندین میلیون دلاری به آن‌ها وارد کرده است. شرایط آب و هوایی کشور داغ‌تر و خشک‌تر شده و بارندگی‌ها متوقف شده است.

بیش از ۸۵ درصد از تأمین آب سیدنی به میزان بارندگی‌ها وابسته است، به این معنی که با ادامه خشکسالی‌ها و کاهش ظرفیت سدها، شهروندان ممکن است با بحران جدی آب روبه‌رو شوند.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، مردم نیز با برپایی تظاهرات‌های زیادی در سراسر استرالیا خواستار اقدام برای حل مشکلات اقلیمی هستند. در ظاهر به نظر می‌رسد این کشور برای حل بحران اقلیمی اقداماتی ترتیب داده است. در سال ۲۰۱۵ میلادی، استرالیا متعهد شد که انتشار گازهای کربن خود را تحت توافق‌نامه اقلیمی پاریس کاهش دهد اما بسیاری اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا و دولت وی را به عدم انجام کافی تعهدات متهم کرده و موریسون نیز هفته گذشته در هنگام سؤال درباره بحران اقلیمی از پاسخگویی سرباز زد.

منبع: خبرگزاری ایسنا


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه